If Forsikring

Det bør rejselystne danskere gøre nu

Tusindvis af danskere har under coronatiden stillet deres rejseforsikring i bero. Forsikringsselskabet If anbefaler rejselystne danskere at genkøbe rejseforsikring nu, og spænder samtidig et ekstraordinært sikkerhedsnet ud under folk med udlængsel.

Efter Udenrigsministeriet har fremlagt en gradvis genåbningsplan for rejseaktiviteter, stiger antallet af henvendelser om rejseforsikringer hos landets forsikringsselskaber.

Vi oplever en del kunder, som bare vil ud at rejse denne sommer. Deres spørgsmål kredser om, hvordan de er stillet, hvis de køber ferien nu mens rejsedestinationen er orange, og også i stigende grad om, hvordan de er stillet forsikringsmæssigt, hvis de vælger at rejse alligevel, selvom der fortsat er orange eller rødt på afrejsetidspunktet.” Det oplyser produktchef og ansvarlig for rejseforsikringer hos If Skadeforsikring, Eva Lindberg Vibe.

Hver fjerde skal genkøbe
Er ferie i udlandet en del af planlægningen, anbefaler If, at man genaktiverer eller køber ny rejseforsikring nu, hvis man som tusindvis af andre har valgt at annullere den, mens verden har været ramt af rejserestriktioner.

Hos If Skadeforsikring har op mod hver fjerde rejseforsikringskunde det seneste år stillet deres rejseforsikring i bero. Selskabet skønner på den baggrund, at det drejer sig om flere hundredetusinde danskere, der bør få købt rejseforsikringer igen nu, hvis de har planer om at rejse udenlands.

Hvis man ved, man vil rejse i sommerferien eller så snart muligheden byder sig, så er vores anbefaling at få styr på rejse- og afbestillingsforsikringen nu. Venter man helt til afrejsetidspunktet, kan der være en karensperiode på forsikringen, hvor dækningen vil være begrænset. Eller endnu værre, man kan ende med helt at glemme forsikringen”, siger Eva Lindberg Vibe.

Ekstraordinær udvidelse i EU/EØS
If vælger samtidig ekstraordinært at udvide sin dækning på rejseforsikring, så kunderne får hjælp selvom de rejser til en rød eller orange destination i Europa, og hvis de bliver ramt af corona/COVID-19 undervejs.

Vi vælger ekstraordinært at dække rejser til Europa, også selvom de er røde eller orange på grund af corona/COVID-19. Vores anbefaling er fortsat at følge Udenrigsministeriets rejsevejledninger og kun booke rejse til destinationer, som har skiftet farve til gul. Men hvis kunden fx har en feriebolig i udlandet som man ønsker at rejse til eller har et stort behov for at komme ud at rejse, så hjælper vi, hvis der sker noget”, siger Eva Lindberg Vibe.

EU-coronapas forventes 26. juni
If pointerer at folk skal være opmærksomme på forskellen mellem rejseforsikring og afbestillingsforsikring. Den udvidede rejseforsikring giver adgang til hjælp ved sygdom og skader under rejsen. En afbestillingsforsikring dækker hændelser inden afrejse, og forudsætter at rejsen er købt, når rejsemålet er gult eller grønt.

Udenrigsministeriet meddelte tidligere på måneden, at EU’s coronapas forventes klart 26. juni, og at dette samtidig vil åbne op for, at personer bosiddende i EU kan holde ferie i andre EU-lande.

Mange forventer, at deres rejsemål skifter farve til gul inden sommer, men synes samtidig det er for længe at vente til 26. juni med at booke ferien. Man må gøre op med sig selv om man vil booke nu, man skal blot vide, at afbestillingsforsikringen ikke dækker, hvis rejsemålet ikke er ændret til gul, når man skal afsted og man eventuelt ikke ønsker at rejse”, forklarer Ifs produktchef.

Der vil være enkelte undtagelser på dækning, eksempelvis i forbindelse med evakuering eller til lande, som ikke er omfattet af EU eller EØS. Det gælder fx Tyrkiet. If opfordrer derfor til, at kunderne kontakter selskabet for at få den bedste rådgivning.

Den udvidede dækning på rejseforsikringen hos If dækker afrejse i perioden fra 1. maj til 1. september, i forventning om at vaccineudrulningen derefter er gennemført.

Eva Lindberg Vibe, produktchef Privat, If Skadeforsikring, tlf. 6046 9650

Birgitte Ringbæk, kommunikationschef, If Skadeforsikring, tlf. 6120 5009

If udvider ekstraordinært dækning på rejseforsikringen, så kunder får hjælp selvom de rejser til en rød eller orange destination i Europa, og hvis de rammes af coronavirus under ferien. (Foto: If)

Information om If Forsikring

If Forsikring

+45 70 12 12 12http://www.if.dk/

If er Nordens største forsikringsselskab, og hver fjerde husstand i Norden er forsikret i If. Mere end 7.000 medarbejdere tager sig af vores 3,8 millioner kunder, der spænder fra privatpersoner til globale virksomheder. Vores ambition er at være det mest omsorgsfulde forsikringsselskab. If har været klimaneutral siden 2011 og valgte i 2021 at tilslutte sig organisationen Science Based Targets (SBTi). Vi vil være i front, når det gælder om at opfylde ambitiøse klimamål på vegne af os selv og vores kunder. Vi er et full-service forsikringsselskab med en stærk og omsorgsfuld medarbejderkultur og høj kundetilfredshed. If er ejet af den nordiske forsikringskoncern Sampo.

Følg pressemeddelelser fra If Forsikring

Flere pressemeddelelser fra If Forsikring

If tilbyder ansatte at udskifte helligdage for at kunne fejre egne traditioner25.3.2024 07:25:00 CET | Pressemeddelelse

Mens de fleste arbejdspladser i finanssektoren har lukket ned i påsken, er der folk på arbejde hos Nordens største forsikringsselskab. Med et nyt initiativ og en ekstraordinær godkendelse fra lokale fagforeninger tilbyder If, at medarbejderne kan erstatte udvalgte helligdage med en dato, der er mere i overensstemmelse med medarbejderens individuelle kulturelle eller religiøse overbevisning. Langfredag og 2. påskedag er to af de mulige helligdage.

If får godkendt klimamål af SBTi og inkluderer frivilligt skadesreparationer for over 3 mia. svenske kroner om året29.1.2024 07:50:20 CET | Pressemeddelelse

If har som første forsikringsselskab på det danske marked fået godkendt sine kortsigtede klimamål af det anerkendte klimatiltag, Science Based Targets initiative. Samtidig tager Nordens største forsikringsselskab det usædvanlige skridt at gå udover SBTi’s krav, og udvider frivilligt sine klimaforpligtelser ved at ville reducere 30% af udledningerne fra skadesreparationer på motor- og bygningsområdet.