Derfor risikerer nogle nord- og midtjyder sort skærm i løbet af januar
Bor du i Midt- eller Nordjylland, og har du internet og tv ved Eniig? Så er du muligvis blandt dem, der risikerer at miste tv-signalet i løbet af januar og internetsignalet den 31. januar. Som en del af fusionen til Norlys stillede konkurrencemyndighederne som betingelse, at energi- og telekoncernen skulle lade kunderne vælge deres fremtidige tv- og bredbåndsleverandør på ny. Men mange har endnu ikke truffet et valg, og derfor råber Norlys nu vagt i gevær.

Da Eniig og SE i sommeren 2019 fik godkendt deres fusion til Norlys, var det med betingelsen om, at energi- og telekoncernen skulle sætte alle Eniigs fiberkunder i spil og bede dem om at vælge deres fremtidige udbyder på ny. Derfor modtog 110.000 kunder i efteråret et brev om, at deres aftale var opsagt senest pr. 31. januar 2021.
- Det er på mange måder en usædvanlig situation, kunderne bliver sat i. Jeg tror ikke, at det er set før, at så mange kunder i princippet bliver opsagt, selvom de ikke har bedt om det. Vi kan se ud fra undersøgelser, at det kun er 10-20 procent af kunder, der har interesse i at skifte udbyder, og vi ved af erfaring, at resten er utroligt svære at flytte på. Derfor har min største bekymring været, om kunderne får truffet et valg i tide. Gør de ikke det, ophører deres aftale den 31. januar, og så vil de miste internet- og tv-signalet, fortæller Sune Nabe Frederiksen, der er administrerende direktør i Norlys Digital, som blandt andet ejer Stofa og Boxer.
Tv-signalet slukkes allerede i løbet af januar
For kunder med kabel-tv kan signaltabet ske endnu før, hvilket fremgår af det brev, kunden modtog. Disse kunder har nemlig fået to datoer for, hvornår deres aftale ophører: Én for deres internet og én for deres kabel-tv. Det skyldes ifølge adm. direktør Sune Nabe Frederiksen, at en omlægning af kabel-tv-signalet i så stort et område skal gøres ad flere omgange.
- Når signalet omlægges, er det en omfattende øvelse, der kræver, at vi har en tekniker ude i det pågældende lokalområde. I januar omlægger vi signalet for rigtig mange, og det vil sige, at man som kabel-tv-kunde risikerer at miste tv-signalet, hvis man endnu ikke har valgt en udbyder, forklarer Sune Nabe Frederiksen.
Tusindvis af kunder mangler endnu at træffe et valg
Med 3 uger tilbage – og kortere tid for kabel-tv-kunderne – skulle man tro, at alle havde valgt en udbyder. Men det er ikke tilfældet, og derfor sætter Norlys nu alt ind for, at de sidste kunder får truffet deres valg.
- Alle ved jo, hvor essentielt både tv og internet er for vores hverdag, ikke mindst i denne tid, hvor mange af os arbejder hjemme på grund af corona. Derfor tror jeg heller ikke, at det er manglende incitament, der gør, at nogle endnu ikke har valgt. Tværtimod tror jeg, at mange er forvirrede eller simpelthen ikke har fået læst breve og mails, fortæller Sune Nabe Frederiksen.
Alle mand på dæk for at hjælpe kunderne
I Norlys oplever man i øjeblikket ekstraordinært mange henvendelser, som kommer i kølvandet på, at titusindvis af kunder i disse uger flyttes over på nye produkter. Der forventes at komme yderligere henvendelser i takt med, at kunder løbende for sort skærm og potentielt mister bredbåndssignalet i slutningen af januar. Alt i alt er det en ekstraordinær situation for selskabet, forklarer Sune Nabe Frederiksen:
- Vi har alle mand på dæk og har op mod 150 ekstra ansatte hyret ind for at hjælpe vores nye kunder og gribe de kunder, der måske vil stå uden tv eller internet. Helt ekstraordinært har vi også fundet en løsning, hvor medarbejdere, som ikke arbejder på telefonerne til dagligt, har mulighed for at give en hånd med. Det gælder selvfølgelig også mig selv, så vi er i sandhed alle mand på dæk. Og det får vi brug for, for vores fornemste opgave er at være der for kunderne og hjælpe dem, der mister signalet, slutter Sune Nabe Frederiksen.
Kontakter
Josefine Kofoed ChristiansenPublic Affairs- og pressechef
Tlf:+45 41329535joschr@norlys.dkBilleder
Information om Norlys
Derfor skal Eniig Fiber-kunderne træffe et valg
Da Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen godkendte Eniig og SE’s fusion til Norlys blev det besluttet, at alle kunderne i Eniigs tidligere forsyningsområde skulle informeres om det åbne fibernet, og at de aktivt skulle vælge mellem alle udbydere, der havde indgået aftaler med Eniig Fiber om at benytte deres fibernet.
I slutningen af september modtog kunderne et brev fra Norlys, hvori de blev informeret om, om, at deres nuværende aftale var opsagt senest den 31. januar 2021. Det er tidligere blevet offentliggjort, at Norlys udtræder af samarbejdet med Waoo på samme dato.
Er man blandt de kunder, der fik et brev i efteråret om, at man skulle træffe et valg om sin fremtidige tv- og bredbåndsleverandør, kan man stadig at nå det endnu. Vi anbefaler, at du træffer dit valg hurtigst muligt.
Følg pressemeddelelser fra Norlys
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Norlys
Norlys har givet 50.000 nye adresser adgang til fibernet i 202021.12.2020 08:59:00 CET | Pressemeddelelse
Da energiselskaberne SE og Eniig fusionerede og blev til Norlys og dermed etablerede Danmarks største fibernet, lovede den jyske energi- og telekoncern, at alle andelshavere vil have adgang til hurtigt internet inden udgangen af 2023. Med hele 50.000 nye fiber adresser i 2020 er Norlys godt på vej til at nå det mål.
Norlys Vækstpulje støtter 250 projekter og initiativer med 18,6 mio. kr.18.12.2020 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Norlys Vækstpulje uddeler tre gange årligt penge til gode projekter og initiativer rettet mod Norlys’ andelshavere. Nu har puljen gennemført den første ansøgningsrunde, og 250 initiativer i Nord-, Midt-, Syd- og Sønderjylland har samlet set modtaget 18,6 mio. kr.
Topdanmark og Norlys sammen om smart tyverialarm9.12.2020 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Energi- og telekoncernen Norlys har indgået et samarbejde med Danmarks næststørste forsikringsselskab Topdanmark om salg af tyverialarmer. Samarbejdet styrker Norlys’ position på alarmmarkedet og er et vigtigt skridt i Topdanmarks øgede fokus på sikring og forebyggelse.
Norlys’ 600.000 privatkunder får nu grøn strøm uden merpris26.11.2020 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Fra 1. januar 2021 giver Norlys alle privatkunder grøn strøm uden merpris. Det er ikke nyt, at kunderne kan få grøn strøm hos Norlys. Det har indtil nu været muligt at tilvælge mod en merpris, men fremover er det alle privatkunder hos Norlys, der får grøn strøm, uden at de skal betale ekstra.
Norlys ansætter ny Content-ansvarlig for Stofa og Boxer18.11.2020 11:54:42 CET | Pressemeddelelse
Fremover vil energi- og telekoncernen Norlys styrke samarbejdet med programselskaberne med ansættelsen af Jeppe Damgaard i stillingen som Senior Director for Content.
Norlys kåret som mest attraktive IT-arbejdsplads inden for tele og kommunikation12.11.2020 13:29:48 CET | Pressemeddelelse
Teknologiens Mediehus har netop gennemført sin årlige analyse af 60 udvalgte virksomheders forudsætninger for at tiltrække IT-medarbejdere. Analysen placerer Norlys på førstepladsen inden for kategorien tele og kommunikation.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum