Derfor er det vigtigt for dig at passe godt på dine tænder

Vi brugere i gennemsnit flere uger af vores levetid på at børste tænder. To gange om dagen, 365 dage om året i godt 80 år. Men hvorfor egentligt det? For at passe på vores tænder, tænker du jo nok, men igen, hvorfor skal vi bruge så mange timer og kræfter på at passe på noget, som vi i bund og grund bare kan få erstattet af en protese - også kaldet et gebis - hos en tandlæge? Med en god sundhedsforsikring koster det jo ikke alverden at få udskiftet tænderne. Her i hvorfor, at du altid bør passe godt på dine tænder og tage hånd om din mundhygiejne.

Smilet er den korteste vej mellem to mennesker

Når vi møder nye mennesker, vurderer vi altid denne person lynhurtigt ud fra en række simple parametre. Hvordan præsenterer de sig, hvordan bevæger de sig, hvordan ser de ud og er klædt og hvordan er deres ansigtsudtryk når de taler til dig. Her har vi det med at spotte andres tænder og tandsæt lynhurtigt, da tænderne ikke så overraskende er i hovedhøjde. Har du beskidte eller skæve tænder, vil mange ubevidst danne sig et indtryk af dig som værende hygiejnisk eller ligeglad med dit udseende, hvilket kan være et indtryk som kan være svært at ændre. Smilet er dertil den korteste vej mellem to mennesker, og de fleste vil nok være enige i, at smil bare ser pænere ud med rene og velplejede tænder i munden.

Undgå infektioner og gener

Når vi bruger de mange hundrede timer af vores liv foran spejlet med en tandbørste i munden, er det ikke kun tænderne vi er med til at rense. Ligeledes hjælper vi med at holde gummer, tandkød og den øvrige mund ren, hvilket sænker risikoen for infektioner og ømhed. Disse infektioner og ømhed kan resultere i store gener for dig. Ikke bare når du spiser, men også i mange andre sammenhænge, hvor du tilmed risikerer at dit tandkød begynder at lugte noget så forfærdeligt, hvis du slet ikke passer på det. Du børster derfor ikke bare tænder for tændernes skyld, men hele din mund, og også for din egen fysiske velbefindende.

Dine tænder er de stærkeste

Ender du ud i en situation, hvor alle tænder skal skiftes eller du skal have gebis, er det ikke ensbetydende med, at du fremover bare kan undlade at passe på disse. Også dine reservetænder skal passes, og til sammenligning med dine oprindelige tænder, er dine nye noget mere udsatte for skader. Faktisk er der ingen tænder der er så stabile og holdbare som de du selv har groet. Derfor giver det ekstra god mening at passe godt på disse gennem en god og grundig mundhygiejne og regelmæssige ture til tandlægen.