Der skal sættes strøm til den grønne omstilling

Ny rapport understreger behovet for, at elektrificeringen af Danmark kommer op i fart. Noget, der ifølge brancheorganisationerne TEKNIQ Arbejdsgiverne og Dansk Energi kræver en bred, politisk indsats.
Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Over de næste år vil der ske en voldsom stigning i antallet af elbiler og varmepumper. Det viser en ny rapport fra EA Energianalyse. Eksempelvis forventes det, at der i 2030 vil være 400.000 elbiler, såfremt der ikke gennemføres yderligere politiske initiativer, og mere end dobbelt så mange varmepumper som i dag. Skal det ske, er der dog brug for, at der investeres i elektrificeringen af Danmark. Rapporten understreger blandt andet, at der skal etableres cirka én ladestander pr. elbil, hvilket vil kræve en markant forøgelse af de nuværende ladepunkter.

Hos brancheorganisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne hilses resultaterne i rapporten velkommen. Samtidig fremlægger man 6 konkrete anbefalinger om elektrificering.

”Elektrificering er vejen til et grønt dansk energisystem. Og det er vigtigt, at vi investerer klogt i den nødvendige elinfrastruktur. For den grønne transport betyder det, at der skal opbygges en fintmasket ladeinfrastruktur, og her kan kommunerne som bygge- og planmyndighed sikre, at der etableres ladestandere i forbindelse med eksempelvis arbejdspladser, butikker og lejligheder,” siger Niels Jørgen Hansen adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Han understreger, at elektrificering ikke kun handler om transport.

”Også vores opvarmning skal elektrificeres. Olie og naturgas skal udfases, og varmepumper skal i vid udstrækning erstatte de sorte brændsler,” siger Niels Jørgen Hansen og uddyber:

”Og elektrificeringen kommer ikke af sig selv. Derfor er der brug for at understøtte private initiativer, som hjælper elektrificeringen på vej. BoligJobordningen bør udvides og indrettes, så den understøtter privates investeringer i elektrificering. Vi bør også indrette vores energiafgifter til opvarmning og transport, så de nedbringer CO2-belastningen – dvs. at lavere afgifter skal støtte udbredelsen af grønne løsninger, og højere afgifter skal hjælpe til at udfase de sorte brændsler”, siger Niels Jørgen Hansen.

De 6 anbefalinger fra TEKNIQ Arbejdsgiverne modtager ros fra Dansk Energi.

”I takt med at det bliver billigere at producere grøn el, er det helt afgørende, at vi bruger den til at udfase fossile brændsler i transport, industri og opvarmning af huse. Sker der ikke en ændring på forbrugssiden, har vi tabt klimakampen på forhånd,” siger Lars Aagaard, adm. direktør i Dansk Energi, og tilføjer:

”Men vi må ikke glemme fundamentet for den grønne omstilling: Elnettet. Ellers risikerer vi at snuble i rejsen mod et grønt og elektrisk Danmark. Der skal investeres i nettet og i digitale muligheder, så vi spreder danskernes elforbrug ud,” siger Lars Aagaard adm. direktør i Dansk Energi.

Du kan læse hele rapporten og TEKNIQ Arbejdsgivernes seks anbefalinger her!

Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 4074 4360
Lars Aagaard, adm. direktør i Dansk Energi – mobil: 2275 0450

Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Lars Aagaard, adm. direktør i Dansk Energi.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Arbejdsgivere og fagforbund: Fyr op under den faglige stolthed15.4.2024 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse

Unge søger i stigende grad efter meningsfulde arbejdsliv, hvor de ikke kun får en løncheck hver måned, men også bidrager til et større formål. Og her har Danmarks faglærte al mulig grund til at ranke ryggen og være stolte over det, de bidrager til samfundet med. TEKNIQ Arbejdsgiverne har derfor taget initiativ til kampagnen “Værdi Hver Dag”, der bliver bakket op af Dansk El-Forbund og Blik- og Rørarbejderforbundet.