Der oprettes næsten 4.000 flere lærepladser i byggeriet end for fem år siden

Vejen til en læreplads i bygge- og anlægsbranchen er blevet betydelig kortere for dem, der ønsker at uddanne sig til håndværker. En opgørelse fra Dansk Byggeri estimerer, at der i 2018 oprettes godt 3870 flere lærepladser i byggeriet i forhold til 2014. Det er dejligt at se, at den høje beskæftigelse smitter af på antallet af praktikpladser, siger underdirektør Louise Pihl.

Dansk Byggeri har set på udviklingen i de seneste fem år, og pilen peger kun opad. Virksomhederne i byggeriet tager i stigende grad lærlinge, og det dokumenteres af tallene.

I 2014 fik godt 6.000 en læreplads i byggeriet. I 2018 forventer Dansk Byggeri, at antallet af

af aftaler om praktikplads inden for bygge- og anlægsbranchen stiger til knap 10.000. Stigningen er på 64 procent på fem år.

Den skønnede udvikling i 2018 er baseret på tendenserne fra de første fire måneder i år.

Vi nærmer os 10.000 nye praktikpladser
Sammenlignet med 2017 viser de første fire måneder af 2018 en stigning på 17 procent i antallet af aftaler om praktikpladser.

- Jeg glæder mig over udviklingen. Vi har opfordret vores medlemmer til at oprette praktikpladser, og det budskab har de taget til sig. Den høje beskæftigelse i byggeriet smitter af, og der bliver oprettet mange nye lærepladser. Branchen har brug for faglærte medarbejdere, så virksomhederne kan løse den stigende mængde opgaver, siger underdirektør Louise Pihl, Dansk Byggeri.

- De første fire måneder af 2018 lover godt for resten af året, og jeg er spændt på, om vi i 2018 når de magiske 10.000 nye praktikpladser i byggeriet. Som udviklingen ser ud nu, er vi meget tæt på.

Historisk overskud i landbruget kan give flere investeringer i lager- og produktionsbygninger13.7.2018 10:53pressemeddelelse

Med den nuværende tørke i Nordeuropa og de udfordringer, det giver for dele af landbruget, er der nok nogle landmænd, der holder vejret i øjeblikket. Til gengæld viser nye tal fra Danmarks Statistik, at 2017 førte til en historisk god indtjening i landbruget. På den lidt længere bane kan en solid indtjening i landbruget materialisere sig i flere investeringer i erhvervsbyggeri.

Flere i byggeriet er omfattet af sundhedsordning12.7.2018 07:15pressemeddelelse

Når ryggen driller hos mureren eller tømreren, er der hjælp at få. 5.000 flere ansatte i forhold til sidste år i Dansk Byggeris medlemsvirksomheder er nemlig omfattet af en sundhedsordning gennem PensionDanmark. Den sikrer blandt andet, at den ansatte hurtigere kan blive undersøgt og behandlet. Den øgede tilslutning til sundhedsordningen glæder Dansk Byggeri, der peger på, at forebyggelse og hurtig behandling er vigtig for ansatte i fysisk hårde job