Der er stor mangel på permanente lejeboliger i København

Boligsøgende i København skal finde vej ind på landets hårdeste lejeboligmarked. Her udlejes over halvdelen af lejeboligerne som midlertidige lejemål. De københavnske lejere holder godt fast på de attraktive lejeboliger, fortæller BoligPortal.

Det er hårdt arbejde at finde en lejebolig i København, og en ny opgørelse fra BoligPortal viser, at det ikke bare at svært at finde et sted at bo – det er også svært at få lov til at blive boende.

I København Ø, N, V og K var det over halvdelen af lejeboligerne, der fra maj 2017 til maj 2018 var tidsbegrænsede. Det er bemærkelsesværdige høje tal i forhold til resten af landet, hvor det er langt størstedelen af lejeboligerne, der udlejes som tidsubegrænsede lejeboliger.

Tidsbegrænset betyder, at udlejer eller fremlejer i lejekontrakten kan sætte en slutdato på lejemålet, hvor lejeaftalen ophører. Både udlejere og fremlejere af en bolig skal kunne begrunde, hvorfor de vil udleje tidsbegrænset, og det kan eksempelvis være udenlandsophold eller et ønske om et fremtidigt salg.

Anders Hyldborg, der er administrerende direktør for BoligPortal, fortæller, at det store udbud af midlertidige lejeboliger er et resultat af et rødglødende boligmarked, hvor lejere sjældent giver slip på en attraktiv lejebolig, og hvor der er for få af de boliger, som markedet efterspørger.

- I København går det stærkt på boligmarkedet, og ingen ønsker at lukke døren til en attraktiv bolig. Derfor bliver mange lejeboliger fremlejet i stedet for genudlejet, og det er en af grundene til, at der er mange tidsbegrænsede lejemål. Derudover så er vores opfattelse af markedet, at der er mangel på de boliger, som de boligsøgende efterspørger. Mange af de udbudte lejeboliger i København er enten for store eller for dyre til at huse studerende, og det er derfor vores opråb, at der fremover bliver bygget boliger, som passer til efterspørgslen, siger Anders Hyldborg, adm. direktør for BoligPortal og fortsætter:

- Man kan ikke bebrejde hverken udlejere eller fremlejere, at de vil sikre sig et godt sted at bo ved ikke at give afkald på lejeboligen. Det er blot en reaktion på et københavnsk boligmarked, hvor der er alt for få gode lejeboliger med en husleje, som unge og studerende har råd til. Til de kommende studerende og boligsøgende i København kan vi bare opfordre til, at man lægger en portion hårdt arbejde i sin boligsøgning, og at man indstiller sig på, at der måske skal et par flytninger til, før drømmeboligen er i hus, siger Anders Hyldborg, adm. direktør i BoligPortal.