“Der er helt tydeligt en enorm desperation”

Tirsdag uddelte den internationale hjælpeorganisation Mission Øst nødhjælp øst for den irakiske by Mosul. Med til uddelingen var folketingsmedlem Christina Egelund fra Liberal Alliance sammen med Mission Østs generalsekretær Kim Hartzner. “Jeg er imponeret over det arbejde, Mission Øst og andre udfører i området,” udtaler hun.
Folketingsmedlem Christina Egelund besøgte tirsdag en befriet landsby øst for den irakiske by Mosul for at deltage i en nødhjælpsuddeling. Her er hun sammen med Mission Østs generalsekretær Kim Hartzner.

144 familier – svarende til over 800 mennesker – stillede sig tirsdag den 7. marts i kø i deres landsby øst for den irakiske by Mosul for hver at modtage 80 liter petroleum. Brændstoffet er nødvendigt for, at de kan holde varmen i de kolde forårstemperaturer og tilberede mad som ris og linser. Det var den danske hjælpeorganisation Mission Øst, der stod for nødhjælpsuddelingen, og det danske folketingsmedlem Christina Egelund (LA) var med under uddelingen: “Der er helt tydeligt en enorm desperation blandt de civile og ofrene for konflikten,” fortæller hun over telefonen fra en bil i det nordlige Irak.

Sammen med generalsekretær Kim Hartzner var hun tidligere på dagen kørt gennem et område ramt af massive ødelæggelser. “Mange huse var smadret, der var skudhuller, og eksplosioner havde blæst vinduerne ud,” fortæller Kim Hartzner. “Vi gik op på et hustag, og ude i horisonten, 5-6 km væk kunne vi se tydeligt se Mosuls forstæder. Vi kunne høre lyden af F16 flyene og se røgen, når de ramte et mål.”

Landsbyer plyndret for værdier

De 144 familier bor i en lille landsby 5-6 km fra selve Mosul og 15 km inde i det område, der indtil for ganske få måneder siden var besat af terrorbevægelsen Islamisk Stat. Mange af landsbyens familier har derfor levet lang tid under besættelsen, men da kampene for alvor gik i gang i begyndelsen af januar i år, måtte de flygte. Siden er de vendt tilbage til deres landsby, som nu er blevet plyndret for alle værdier. “Landsbylederen fortalte mig om deres desperation: De mangler alt; mad, rent vand, elektricitet,” fortæller Kim Hartzner.

Flere konflikter lurer

Når så mange mennesker på én gang har brug for hjælp, er desperationen tydelig: “For to-tre dage siden i en landsby i nærheden uddelte en anden organisation petroleum til 300 af byens 1000 familier. De resterende 700 familier gjorde ud af ren desperation oprør over ikke at få noget. Vores folk i Irak har derfor sørget for at have et tæt samarbejde med de lokale myndigheder med opbakning og hjælp fra de lokale ledere. Vi har et rigtig godt netværk af lokale ledere,og det har gjort, at dagens uddeling er forløbet glat,” siger Kim Hartzner.

Christina Egelund tilføjer: “Jeg er virkelig imponeret over det arbejde, som Mission Øst og andre udfører i området. Det er tydeligt, at der er mange latente konflikter, og i nødhjælpsarbejdet bliver der taget mange forholdsregler for at undgå, at der bliver voldelige episoder.”

Mission Øst fortsætter arbejdet de kommende måneder med at uddele nødhjælp til det stigende antal mennesker i og omkring Mosul, der har desperat brug for hjælp. Arbejdet har  særligt fokus på de mest udsatte.

Christina Egelund og Kim Hartzner vender hjem fra Irak torsdag den 9. marts. Kontakt pressekoordinator Svend Løbner på  +45 28 707 703  for yderligere information.

Fakta

• 144 familier med et gennemsnit på seks personer har hver modtaget 4 dunke med hver 20 liter petroleum.
  • Indbyggerne i landsbyen er en blanding af forskellige etniske grupper, herunder kristne og det shia-muslimske Shabak-folk.

Svend Løbner, pressekoordinator,
Mission Øst, Skt. Lukas Vej 13, 2900 Hellerup,
Mail: svend.lobner@missioneast.org
Direkte mobil 28 707 703

Mission Øst har i sit nødhjælpsarbejde fokus på de særligt udsatte, bl.a. børn.

Mission Øst er en international hjælpeorganisation, der yder akut nødhjælp og langsigtet udviklingsstøtte i Østeuropa og Asien. Vi hjælper mennesker i nød uanset race, religion og politisk ståsted. Mission Øst er grundlagt i Danmark og gennemfører projekter direkte eller sammen med lokale partnere i Afghanistan, Armenien, Burma, Irak, Nepal, Nordkorea, Syrien og Tadsjikistan. Mission Øst er støttet af Danida, det tyske Udenrigsministerium, samt EU og FN.