Der er brug for konkrete vækstinitiativer

Hos brancheorganisationen TEKNIQ er der tilfredshed med, at regeringen fastholder vækstambitionerne i sin 2025-plan. Men man efterlyser flere konkrete initiativer, hvis målene skal nås.

Regeringen fremlagde i dag sin 2025-plan, hvor man blandt andet fastholder ambitionerne om 80 milliarder mere i velstand og næsten 60.000 flere i beskæftigelse.

”Det er godt og rigtigt, at regeringen holder fast i sin målsætning om at skabe vækst i Danmark. Det er en udfordring, som skal tages meget alvorligt,” siger Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ Installatørernes Organisation.

I 2025-planen har regeringen især fokus på at sikre den nødvendige arbejdskraft.

”Det er helt åbenbart, at netop manglen på arbejdskraft kan blive en alvorlig barriere for den økonomiske vækst i Danmark. Men i stedet for overordnede visioner og tanker, har vi brug for konkrete initiativer, og dem savner vi i regeringens udspil,” siger Niels Jørgen Hansen.

Regeringens 2025-plan rummer blandt andet en obligatorisk pensionsopsparing for både lønmodtagere og folk på overførselsindkomster.

”Men i virkeligheden vil det være vigtigere og langt mere logisk, at der findes en langsigtet løsning på de såkaldte samspilsproblemer. Kun på den måde kan vi sikre, at den enkelte altid har et økonomisk incitament til at spare op til pensionen – og bliver længst muligt på arbejdsmarkedet. Lykkes det, vil det heller ikke være nødvendigt med en tvungen pensionsopsparing,” siger Niels Jørgen Hansen.

Samtidig foreslår han, at man fra politisk side i endnu højere grad overvejer muligheden for at tilbyde økonomiske ”gulerødder” til dem, der skal være med til at bidrage med den arbejdskraft, som er nødvendig, hvis den økonomiske vækst skal sikres frem mod 2025.

”Og der er brug for at gå effektivt til værks. Manglen på arbejdskraft er ikke noget, som lurer langt ude i fremtiden. Allerede nu kan vi i blandt andet installationsbranchen tydeligt mærke, at det er svært for virksomhederne at skaffe de nødvendige hænder og kompetencer,” siger Niels Jørgen Hansen.

Niels Jørgen Hansen træffes på mobil 40 74 43 60

Brancheorganisationen TEKNIQ repræsenterer 2.800 tekniske installationsvirksomheder. Installationsbranchen beskæftiger 44.000 medarbejdere og har en årlig omsætning på 47 milliarder kroner. Medlemsvirksomhederne beskæftiger sig med tekniske installationer, primært inden for det autoriserede område.