Vejdirektoratet

Der er alt for mange solobilister i Danmark

Del

Hver dag er der cirka 14 millioner tomme passagersæder i personbiler på farten. Det skaber lange køer, koster milliarder og er en unødvendig belastning af klimaet. Derfor lancerer Vejdirektoratet nu en kampagne, der skal åbne danskernes øjne for nye måder at komme rundt på.

Langt de fleste har rigeligt med plads til at give andre et lift. Foto: Vejdirektoratet.
Langt de fleste har rigeligt med plads til at give andre et lift. Foto: Vejdirektoratet.

”Hvorfor ikk’ følges, hvis vi alligevel skal samme vej?” Det er et spørgsmål, som alle solobilister bør stille sig selv, før de suser ud på vejene, hvor knap 14 millioner bilsæder kører tomme rundt hver eneste dag. Det skaber trængsel, belaster klimaet og gør ondt i pengepungen.

Derfor lancerer Vejdirektoratet under Transportministeriet i dag en kampagne om samkørsel og delebiler, der skal få flere danskere til at køre sammen og deles om de biler, der allerede findes.

Transportminister Trine Bramsen siger:
Når danskerne kører på arbejde, sidder der mindre end 1,1 personer i bilen. Dermed er der mange ledige sæder, som vi skal gøre mere for, bliver fyldt op. Vi vil ikke tvinge danskerne til at køre sammen, men gøre det lettere. Det gavner både privatøkonomien, trængslen på vejene og klimaet. Derfor er potentialet stort. Forudsætningen er, at det bliver lettere at finde hinanden.”

Kampagnen skal overordnet set få danskerne til at reflektere over deres transportvaner, oplyse om de mange fordele ved at deles om bilerne og komme med idéer til, hvordan man så rent faktisk kommer godt i gang med det.

Den EU-finansierede kampagne, der løber de næste tre måneder, udspringer af transportaftalen ”Grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020” indgået mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten.

Se kampagnefilmen ”Hvorfor ikk' følges? Når vi skal samme vej?”

Mere tid til fritid

Færre biler betyder også, at danskerne kommer hurtigere frem på vejene, og det er til stor gavn for samfundsøkonomien. I den anden boldgade er det sådan, at når vi gang på gang holder i kø, så spilder vi en masse tid og penge.

Ifølge tal fra Vejdirektoratet svarede forsinkelserne på vejene i 2019 til et samfundsøkonomisk tab på intet mindre end 28 milliarder kroner. Så stor er værdien af den tid, som i stedet kunne være brugt på fritidsaktiviteter, familieliv, arbejde eller noget helt fjerde.

I forbindelse med kampagnen har Vejdirektoratet blandt andet undersøgt årsager til, at danskerne benytter og tilbyder samkørsel, og der peger langt størstedelen på økonomi som den største fordel.

Afdelingsleder Andreas Egense, Vejdirektoratet, siger:
”Der er gode argumenter for at køre sammen, og privatøkonomi er bare et af dem. Afhængig af, hvor langt man har til arbejde, kan man spare tusindvis af kroner om året. Det kræver måske lidt overvindelse at dele privatsfæren med andre, og det kræver ikke mindst noget planlægning. Som en del af kampagnen kommer vi derfor også med gode råd til, hvordan man kan komme i gang med samkørsel og åbne bildøren for kolleger, naboer og andre, der skal samme vej.”    

Hvis man er for eksempel to frem for én person i bilen og kører mellem Næstved og København på Sjælland - en strækning på i alt 176 kilometer tur-retur - så vil de begge spare mellem 81 og 147 kroner om dagen afhængig af valg af biltype og brændstof. Hvert år giver det en besparelse på cirka 18.000 til 32.000 kroner per person.  

I disse beregninger er besparelsen størst, hvis samkørslen sker i en benzinbil, hvor den årlige besparelse på pendlerstrækningen fra Næstved til København vil være på svimlende 32.000 kroner.

Vejdirektoratet har udarbejdet en kampagneside, hvor man blandt andet kan læse mere om fordele ved at køre sammen og få råd til, hvordan man kommer godt i gang.

Læs mere om samkørsel og delebiler

Fakta om kampagnen

Millioner af tomme pladser

Når vi pendler til og fra arbejde, er der i gennemsnit kun 1,08 personer med i bilen, og på tværs af alle bilture sidder der kun godt 1,4 personer i hver bil. Det betyder, at der kører cirka 14 millioner tomme sæder rundt i Danmark hver dag.

Vi spilder tiden på vejen

Danske bilister spilder i omegnen af 365.000 timer hver eneste dag året rundt på grund af forsinkelser og kødannelse på vejnettet. Det svarer til 84 millioner timer om året. I 2019 svarede forsinkelserne på vejene til et samfundsøkonomisk tab på i alt 28 milliarder kroner.

Flere biler end nogensinde

Siden 2010 og frem til 2019 er trafikken på de danske veje steget med 15 procent. I samme periode er der kommet næsten 25 procent flere personbiler på vejene, og danskerne har i dag flere biler per indbygger end nogensinde før. Især motorvejene er populære at køre på, og her er antallet af kørte kilometer steget med over 39 procent fra 2010 til 2019.

Beregn din gevinst

Når vi kører sammen, kan vi dele udgifter til benzin og udlede mindre CO2. På hjemmesiden kan du beregne din personlige gevinst ved at køre sammen – måske bare en enkelt dag eller to om ugen.

Beregn din gevinst

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Langt de fleste har rigeligt med plads til at give andre et lift. Foto: Vejdirektoratet.
Langt de fleste har rigeligt med plads til at give andre et lift. Foto: Vejdirektoratet.
Download
Der er mange fordele ved at finde nogen at køre sammen med. Grafik: Vejdirektoratet.
Der er mange fordele ved at finde nogen at køre sammen med. Grafik: Vejdirektoratet.
Download

Information om Vejdirektoratet

Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Presseinvitation: Kom med til første spadestik på el-ladepark på Fyn27.9.2022 11:25:00 CEST | Presseinvitation

Torsdag den 29. september tager transportminister Trine Bramsen første spadestik på en ny el-ladepark med lynladere på rasteplads Lillebælt Syd ved Nørre Aaby på Fyn, som Vejdirektoratet nu går i gang med at anlægge. El-ladeparken er den første af en række nye el-ladeparker med lynladere, der skal gøre det nemmere og hurtigere for el-bilister at lade bilen op, når de er på farten.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum