Der bygges flere og større sommerhuse

Sommerhusejerne har fået mod på at bygge nyt og bygge til. Siden 2012 er der kommet gang i både nybyggeriet og byggeriet af tilbygninger. Og sommerhusene bliver samtidig større og større.

For bare seks år siden i 2012 nåede byggeriet af sommerhuse et lavpunkt med kun 43.500 nybyggede og tilbyggede kvadratmeter. Siden er optimismen vendt tilbage, og i 2017 var antallet af nye kvadratmeter i sommerhusområderne vokset med en tredjedel til ca. 57.900 byggede kvadratmeter.

- At der er kommet mere gang i byggeaktiviteten, når det gælder sommerhuse, skyldes først og fremmest, at der er mere rift om sommerhusene. Og at den stigende efterspørgsel har fået danskerne til at tro på, at priserne på sommerhuse vil stige, siger økonomisk konsulent Jacob Hangaard, Dansk Byggeri.

Stadig langt fra rekorden

Sammenligner man med de rigtig gode år på sommerhusmarkedet, er der dog stadig et stykke vej igen. Byggeaktiviteten i sommerhusområderne var sidste år kun det halve af rekordåret 2006, hvor sommerhus-Danmark voksede med hele 122.200 kvadratmeter på et enkelt år.

- Byggeriet af sommerhuse faldt markant oven på krisen, lige som vi så på boligmarkedet generelt. Og man skal ikke forvente, at byggeriet af sommerhuse kommer i nærheden af det niveau lige foreløbig, siger Jacob Hangaard.

Sommerhusene er blevet større

En anden tendens, der gør sig gældende i de danske sommerhusområder, er, at husene gennemsnitligt er blevet større. I år er godt 21 procent af sommerhusene i Danmark på minimum 100 kvadratmeter. Mens det i 2011 var godt 18 procent.

- Umiddelbart lyder det måske ikke som den store forskel. Men når man tager i betragtning, at der findes knap 225.000 sommerhuse i Danmark, er en stigning på tre procentpoint temmelig markant, siger økonomisk konsulent Jacob Hangaard, Dansk Byggeri.

Der kan være flere årsager til, at andelen af sommerhuse på mindst 100 kvadratmeter er steget. Dels bliver sommerhuse jo større, når man bygger til. Dels er de nye sommerhuse relativt større end de ældre. Og så kan det også spille ind, at flere nedlagte landejendomme opnår sommerhusstatus.

Økonomisk konsulent, Jacob Hangaaard, jha@danskbyggeri.dk, telefon 61 66 53 58
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02