Der blev solgt boliger for 500 millioner kroner om dagen i første halvår

Henover årets første seks måneder er der blevet gennemført i alt 42.997 bolighandler på det danske marked. I kroner og øre lyder den samlede købesum på 94,4 milliarder kroner svarende til over 500 millioner kroner om dagen.

Boligmarkedet har været gloende hedt i 2019, og der er handlet for et hidtil uset højt beløb. I første halvår er der blevet solgt boliger for 94,4 milliarder kroner. Det svarer til, at der hver dag i gennemsnit er blevet handlet boliger for 521 millioner kroner – eller 22 millioner kroner i timen. Det viser nye handelstal fra Boligsiden.

”Når vi isolerer første halvår er der på tre år sket en stigning i købesummen på 20 procent svarende til 14,7 milliarder kroner. Det siger lidt om, hvad der er sket med priserne i en periode, hvor renten har været i bund,” siger Birgit Daetz, der er boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden, og fortsætter:

”Hele opsvinget i samfundsøkonomien har skabt et nyt fundament for bolighandel – køberne har med andre ord fået en købelyst, der også strækker sig til mere end det nødvendige forstået på den måde, at køberne igen træffer ekstravagante valg. Det ser vi eksemplificeret i interessen for sommerhuse og den opadgående kurve for salget af byggegrunde.”

Imponerende boligsalg
Og netop salget af sommerhuse har overgået sig selv i år, men også handlen af villaer og rækkehuse ligger over sidste års niveau. Retter vi fokus mod ejerlejlighederne er der dog tale om en nedgang i salget. Alligevel ligger det samlede salg med 42.997 handler i første halvår over sidste års niveau.

”På trods af et ejerlejlighedssalg, der ligger syv procent under sidste års niveau, når vi ser på første halvår, lander det samlede salg én procent over niveauet i samme periode sidste år. Det er imponerende. Særligt fordi vi i de seneste fire år har oplevet ekstremt høje salgstal,” siger Birgit Daetz.

Mens der ikke er noget, der tyder på, at salget af ejerlejligheder er i nærheden af et boost, spår Birgit Daetz en fortsat positiv udvikling for særligt sommerhussalget.

”Man skal altid passe på med at kigge for dybt i krystalkuglen, men interessen for sommerhuse har allerede fra i vinter været massiv, og den tendens forventer jeg, vil fortsætte et godt stykke tid endnu. Når hussalget har gode kår som nu, kommer der en masse friværdi i spil, som bliver kanaliseret over på blandt andet sommerhusmarkedet,” siger hun.

Det totale boligsalg i 1. halvår:

1. halvår

83 %

39,6 mia. kr.

138 %

(Opgørelsen inkluderer salget af villaer, rækkehuse, ejerlejligheder, villalejligheder, sommerhuse, kolonihaver, andelsboliger, land- og lystejendomme samt helårs- og fritidsgrunde. Kilde: Boligsiden)

Øvrige nøgletal:

• I løbet af 1. halvår 2019 er der blevet handlet 24.967 villaer og rækkehuse. Det er to procent flere end i samme periode sidste år. Isolerer man salget i juni, lyder handelstallet på 4.465, hvilket er fire procent under sidste års niveau. Samlet set er salget i årets første seks måneder det højeste i den tid Boligsiden har lavet statistik.
  • På markedet for ejerlejligheder ligger salget syv procent under niveauet for 1. halvår 2018. Der er i alt solgt 8.821 ejerlejligheder i perioden versus 9.496 i 2018. Salget er det laveste i fem år. Den årlige ændring i det månedlige salg er også under niveau, i det der i juni blev lukket 1.510 handler svarende til en nedgang på ni procent ift. juni sidste år.
  • Sommerhussalget i 1. halvår var rekordhøjt og ligger 10 procent over sidste års niveau. I hele perioden er der i alt solgt 4.866 sommerhuse, hvilket svarer til en stigning på 84 procent på fem år. I juni alene skiftede i alt 963 sommerhuse ejer.

Hvem er Boligsiden?
På Boligsiden gør vi det nemt for boligkøbere at finde den bolig, de er på jagt efter. Selskabets aktionærer er ejendomsmæglere, ejendomsmæglerkæder og Dansk Ejendomsmæglerforening. Boligsidens Markedsindeks viser aktuelle nøgletal om boligmarkedet, og statistikkerne er baseret på indberetninger fra samtlige af ejendomsmæglernes boligsalg. Boligsiden udgiver løbende artikler om boligmarkedet på www.boligsiden.dk/nyheder og udsender hver måned en række faste pressemeddelelser med udgangspunkt i udviklingen i handelsaktiviteten, salgspriser, salgstid, nedslag og boligudbud.