Denne vane i varmen kan koste dig dyrt

Meteorologerne varsler hedebølge de kommende dage. Desværre stiger antallet af indbrudstyverier også i takt med temperaturerne, og forsikringen dækker ikke fuldt ud, når tyvene får adgang via åbne døre eller vinduer.

Vi er mere udsatte for tyveri og indbrud i sommervarmen. Og vi hjælper selv til. Vinduerne får lige et ekstra skub op, når vi kommer hjem og inden sengetid, og det betyder, at indbrudstyvene let kommer indenfor.

Rådet er klart: Lås døre og luk vinduer helt i, når du ikke er hjemme. Er du i haven, så sørg for kun at have vinduer eller døre åbne på den side af huset, hvor du selv opholder dig. Og skal soveværelsesvinduet være åbent, så sæt sikkerhedshasp på, så en eventuel opbrydning vil støje.

Tyverier stiger med temperaturerne
Forsikringsselskabet If har sammenlignet antallet af anmeldte tyverier de seneste to somre – den meget varme sommer i 2018 og den lidt mindre varme i 2019. Der blev i den varme sommer 2018 anmeldt 13 pct. flere tyverier.

- Det giver ekstra grund til at være påpasselig med at huske at lukke døre og vinduer, når man forlader hjemmet i denne varme periode. Der er givetvis indbrudstyve eller tyvebander, der vil forsøge at indhente noget af det forsømte fra foråret, hvor der under coronanedlukningen var færre indbrud, siger kommunikationschef i If Skadeforsikring, Birgitte Ringbæk.

Reduceret forsikringserstatning
Skulle uheldet være ude, og en tyv får adgang til dit hjem gennem et åbent vindue eller dør, vil det ikke blive betragtet som et normalt indbrud. Et indbrud kræver nemlig i forsikringsmæssig forstand, at døre og vinduer har været forsvarligt låst. Forsikringen vil derfor dække efter begrebet ’simpelt tyveri’, hvilket indebærer begrænset erstatning af smykker, kontanter og særlig værdifuldt indbo som dyrt elektronik og designermøbler.

Børneværelser i risikozonen
- Børn har oftere den forestilling, at når der er nogen hjemme, så sker der ingenting. Har man større børn, der har for vane at lukke døren til deres værelse, så tag en snak med dem om vigtigheden i at lukke vinduerne, når de forlader værelset. Budskabet er vigtigt hele året, anbefaler Ifs kommunikationschef.

Der er ofte både computere og andet dyrt elektronik på børneværelserne, og det er mindst ligeså hårdt for børnene at miste sit udstyr på grund af uopmærksomhed og uvidenhed. Fokus i samtalen kan være på den ærgerlige oplevelse at måtte miste sit udstyr, i stedet for dystre billeder af en tyv, der træder ind på værelset.

Birgitte Ringbæk, kommunikationschef If Danmark

If er Nordens største skadeforsikringsselskab. Vi forsikrer det værdifulde i livet: Mennesker, dyr, boliger, biler og dine ting. Vi sørger også for, at virksomheder får forsikret deres værdier og aktiviteter, så de kan fungere som normalt, selvom de skulle få en skade. Takket være næsten 7.000 dygtige medarbejdere, heraf godt 600 i Danmark, kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle sig trygge ved at få den hjælp de har brug for, hvis noget skulle ske. If er ejet af den finske finanskoncern Sampo, og er medlem af Garantifonden for skadeforsikringsselskaber i Danmark.

If: Mange kan være fejlforsikret nu5.8.2020 08:39:58 CESTPressemeddelelse

Koncernchef i forsikringsselskabet If, Morten Thorsrud, forudser, at mange kan have forkerte forsikringsdækninger efter coronatiden. Samtidig med, at han i dag præsenterer andet kvartals resultat, opfordrer han både virksomheder og privatpersoner til at kontakte forsikringsselskabet for at tjekke sine forsikringer. Nye tal fra Nordens største forsikringsselskab viser også, at folks rutiner er på vej tilbage til normalen, efter den voldsomme opbremsning i marts.