Denne vane i varmen kan koste dig dyrt

Vi er mere udsatte for tyveri og indbrud i sommervarmen. Og vi hjælper selv til. Vinduerne får lige et ekstra skub op, når vi kommer hjem og inden sengetid, og det betyder, at indbrudstyvene let kommer indenfor.
Rådet er klart: Lås døre og luk vinduer helt i, når du ikke er hjemme. Er du i haven, så sørg for kun at have vinduer eller døre åbne på den side af huset, hvor du selv opholder dig. Og skal soveværelsesvinduet være åbent, så sæt sikkerhedshasp på, så en eventuel opbrydning vil støje.
Tyverier stiger med temperaturerne
Forsikringsselskabet If har sammenlignet antallet af anmeldte tyverier de seneste to somre – den meget varme sommer i 2018 og den lidt mindre varme i 2019. Der blev i den varme sommer 2018 anmeldt 13 pct. flere tyverier.
- Det giver ekstra grund til at være påpasselig med at huske at lukke døre og vinduer, når man forlader hjemmet i denne varme periode. Der er givetvis indbrudstyve eller tyvebander, der vil forsøge at indhente noget af det forsømte fra foråret, hvor der under coronanedlukningen var færre indbrud, siger kommunikationschef i If Skadeforsikring, Birgitte Ringbæk.
Reduceret forsikringserstatning
Skulle uheldet være ude, og en tyv får adgang til dit hjem gennem et åbent vindue eller dør, vil det ikke blive betragtet som et normalt indbrud. Et indbrud kræver nemlig i forsikringsmæssig forstand, at døre og vinduer har været forsvarligt låst. Forsikringen vil derfor dække efter begrebet ’simpelt tyveri’, hvilket indebærer begrænset erstatning af smykker, kontanter og særlig værdifuldt indbo som dyrt elektronik og designermøbler.
Børneværelser i risikozonen
- Børn har oftere den forestilling, at når der er nogen hjemme, så sker der ingenting. Har man større børn, der har for vane at lukke døren til deres værelse, så tag en snak med dem om vigtigheden i at lukke vinduerne, når de forlader værelset. Budskabet er vigtigt hele året, anbefaler Ifs kommunikationschef.
Der er ofte både computere og andet dyrt elektronik på børneværelserne, og det er mindst ligeså hårdt for børnene at miste sit udstyr på grund af uopmærksomhed og uvidenhed. Fokus i samtalen kan være på den ærgerlige oplevelse at måtte miste sit udstyr, i stedet for dystre billeder af en tyv, der træder ind på værelset.
Nøgleord
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschef
Tlf:3687 4183 / 6120 5009birgitte.ringbaek@if.dkBilleder
Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Stor stigning i danske hjem: Her er 6 gode råd til at undgå farlige batteribrande13.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
If, Nordens største forsikringsselskab, opfordrer til øget opmærksomhed og deler konkrete råd til brandsikring af danske hjem.
Vildt sommervejr gav flest skybrudsskader siden 20216.9.2025 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmarks kunder blev især ramt af en usædvanlig våd juli, viser ny opgørelse fra Nordens største forsikringsselskab.
Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse
If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve
Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å
Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum