Dengang AGF’s mål gav billig benzin

OK’s benzinpriser skabte kø langt ud på gaden i Aarhus og omegn, når hjemmeholdet storsejrede i årene fra 1989 og frem. Som et led i OK’s hovedsponsorat af AGF valgte benzinselskabet at sænke prisen med 25 øre for hvert scoret mål. Anekdoten er én af mange i en kommende bog om OK's historie
AGF’s mangeårige profil og anfører John Stampe i 1991. Det var dengang, AGF's scoringer kunne medføre billigere benzin i det østjyske.  Fotograf: Ole Nielsen
AGF’s mangeårige profil og anfører John Stampe i 1991. Det var dengang, AGF's scoringer kunne medføre billigere benzin i det østjyske. Fotograf: Ole Nielsen

I en ny bog med titlen ’OK – historien om et dansk energiselskab’ kommer det frem, hvorfor det århusianske selskab i 1989 skruede op for markedsføringen og blev hovedsponsor for AGF. Sponsoratet resulterede i et kreativt tiltag, som mange århusianere husker den dag i dag.

”Sponsoraftalen med AGF var voldsomt dyr – cirka 20 procent af OK’s samlede reklamebudget – men OK fik betydelig markedsføring, skulle det vise sig. Sponseringen af AGF blev tilført et ekstra pift, da man lovede 25 øre i rabat per liter benzin for hvert mål, som AGF scorede i Aarhus-området – dog max 75 øre! Når AGF virkelig havde en god dag – og det skete noget oftere i de tider – kunne det betyde meget lange køer ved standerne efter kampene. Økonomisk kostede det, men markedsføringsværdien var stor,” lyder det blandt andet i bogen, der er skrevet af historiker Henrik Mølgaard Frandsen.

Dyr markedsføringssatsning
I bogen fortæller OK’s daværende reklamechef Kurt Høgh Nielsen, at baggrunden for en langt mere ambitiøs markedsføringsstrategi, herunder de berømte rabatter per AGF-mål, var at for få kendte til OK. Man ville give OK et mere friskt image.

”OK havde sidst i 1980’erne både et kendskabs- og et profilproblem. Kun en lille del af befolkningen kendte til OK, og vores profil var meget landlig. Der var simpelthen for meget halm i træskoene, og det måtte vi gøre noget ved,” er Kurt Høgh Nielsen citeret for i bogen.

Den treårige sponsoraftale med AGF var voldsomt dyr - cirka 20 procent af det samlede reklamebudget dengang, men den viste sig at være pengene værd for OK. Kendskabsgraden blev øget gevaldigt i disse år.

Lagde fundamentet til ’OK støtter sporten’
Ud over de større sponsorater udbyggede selskabet udbredelsen af de såkaldte fem-øres kampagner, eller benzinkortsponsorater, som de også kaldes. For hver liter benzin kunne den enkelte forbruger donere fem øre til en lokal idrætsforening. Ofte kunne det blive et ganske betydeligt beløb for den enkelte klub, når året var omme.

I dag er sponsorkonceptet, hvor man støtter den lokale sportsklub eller forening, blevet nærmest synonym med OK. Mere end 1.800 foreninger har en aftale, som bilister kan tanke støtte til, uanset om det sker med benzinkort, betalingskort eller OK’s app. Det er i dag muligt at støtte med op til 15 øre, fordi klubben også får fem øre, hvis den lokale bilist er elkunde, og yderligere fem øre, hvis man har mobiltelefoni hos OK.

OK støtter fortsat elitesport sideløbende med den store støtte til lokalsport og er fx massivt til stede ved større sportsbegivenheder med digitale bandereklamer om alt fra leasing af varmepumper til el og naturgas.

Lidt om selve bogen
Arbejdet med at lave bogen ’OK – historien om et dansk energiselskab’ begyndte tilbage i 2018, og den har taget forfatter og historiker Henrik Mølgaard Frandsen lidt mere end et år at skrive. Bogen er på 255 sider og indeholder en masse billeder, der illustrerer OK’s rejse fra 1913 til i dag.

Bogen er udgivet i samarbejde med Aarhus Byhistoriske Fond og udkommer 11. december 2020.

• Titel: OK – historien om et dansk energiselskab
  • Forfatter: Henrik Mølgaard Frandsen, VURU – Virksomhedshistorie, Urban og Regional Udvikling
  • Antal sider: 255
  • Udgiver: OK a.m.b.a.© i samarbejde med Aarhus Byhistoriske Fond
  • Redaktør for Aarhus Byhistoriske Fond: Stadsarkivar Søren Bitsch Christensen
  • Grafisk tilrettelægning: Mette Secher
  • Tryk: Narayana Press
  • ISBN: 978-87-91324-29-1
  • Bogen kan købes på www.byhistorisk.dk

Kontakt:
Ønsker du yderligere informationer om udgivelsen af ’OK – historien om et dansk energiselskab’, er du meget velkommen til at kontakte forfatter og historiker Henrik Mølgaard Frandsen på tlf. 22 38 32 35  eller på hmf@vuru.dk. Kommunikationschef Rasmus Boserup kan kontaktes på tlf. 22 13 86 01 eller på rabo@ok.dk.

Annonce fra Århus Stiftstidende omkring 1991. Det var markedsføring med stor effekt. Der er stadig mange århusianere, der kan huske de dage.

• OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab med hovedsæde i Viby J
  • OK tæller udover moderselskabet også datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Plus. Hele koncernen beskæftiger mere end 2.200 personer
  • OK omfatter mere end 670 tankstationer, mere end 200 vaskehaller (svanemærkede) samt 75 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, e-mobilitet, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser og er en af landets største leverandører af varmepumper.
  • OK har tre biogasstationer og fire brinttankstationer
  • Foruden energiprodukter sælger OK mobiltelefoni og forsikringer