Political Festival of Europe

Den ukrainske ambassadør gør status på Europas rolle i krigen i Ukraine

Ved den første udgave af Political Festival of Europe i Mariager gør ambassadører og eksperter status på Europas ageren før og under Ruslands invasion af Ukraine for et halvt år siden.

Som en del af Political Festival of Europes tema om udenrigspolitik møder den ukrainske ambassadør, Mykhailo Vydionyk, Michael Aastrup Jensen (MF, Venstre), Radek Pech (Tjekkiets ambassadør i Danmark), og Lisbeth Pilegård (CEO, DIPD) til debat med Søren Dosenrode (Professor, AAU) som moderator.

Den 24. februar 2022 vågnede Europa op til en ny sikkerhedssituation, da Rusland invaderede Ukraine. EUs sikkerhedspolitik har traditionelt set været begrænset, men krigen stiller Europa overfor en ny virkelighed, hvor overvejelser om vores fælles sikkerhed er kommet i højsædet. Samtidig rejser det spørgsmålet om, hvorledes krigen kunne være undgået, hvis Europa havde handlet anderledes.

”Ruslands invasion af Ukraine har tydeliggjort vigtigheden af, at Europa står sammen. Vi ser derfor ind i en tid, hvor udenrigspolitik unægteligt kommer til at fylde mere i EU. Derfor er der brug for, at vi snakker om, hvordan vi samarbejder om udenrigspolitik i Europa,” udtaler Stine Bosse, Formand for Political Festival of Europe

Debatten finder sted søndag d. 28. august kl. 11.00-12.00 i Mariager på Democracy Stage.

Udenrigspolitik er et gennemgående tema i Mariager

Political Festival of Europe er bygget op omkring i alt syv temaer, der danner grundlaget for Festivalens indhold i år. Foruden udenrigspolitik er temaerne business, demokrati, kultur, udenrigspolitik, sundhed og teknologi.

Se programmet her og følg med i Folkemødets udviklingen og nyheder på sociale medier og i det månedlige nyhedsbrev.

Information om Political Festival of Europe

Political Festival of Europe
Torvet 1A
9550 Mariager

+4570605072http://www.pfoe.org

Political Festival of Europe er samlingspunktet for den europæiske debat og finder sted første gang den 25.- 28. august 2022 i Mariager. Her vil publikum opleve en lang række debatter mellem europæiske borgere og beslutningstagere om nogle af de mest presserende spørgsmål. Udover de mange politiske events, vil Festivalen være et sted hvor besøgende kan opleve musik, kultur, mad og drikke fra hele Europa. Vores styrke i Europa ligger i vores mangfoldighed, men vi har brug for et sted, hvor vi kan mødes og diskutere Europas fremtid - det er derfor, vi skaber Political Festival of Europe.

Følg pressemeddelelser fra Political Festival of Europe

Flere pressemeddelelser fra Political Festival of Europe