Den sociale ansvarsfølelse stopper ved hoveddøren

Danskerne vil ikke betale fuld pris for håndværksarbejde, som udføres af en lærling. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne, der opfordrer til, at vi alle bidrager til at sikre strømmen af fremtidens faglærte.

Danmark har brug for flere faglærte. Det er de fleste eksperter enige om. Men spørger man de danske boligejere, er lysten til at overlade håndværksarbejdet til den kommende generation af faglærte temmelig begrænset.

I en ny befolkningsundersøgelse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne og YouGov svarer 56 procent af de 2.054 adspurgte boligejere, at de fortrækker, at arbejdet udføres af færdiguddannede svende, mens 33 procent ikke mener, det har nogen betydning.

”Det er forståeligt nok, at man som boligejer føler sig mest tryg ved, at der følger et svendebrev med i værktøjskassen, når vi lukker håndværkere ind i vores hjem. Men det er værd at huske på, at man som lærling kun kan lære sit fag, hvis man får mulighed for at prøve det af ude i virkeligheden,” siger Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal, og uddyber:

”Samtidig vil der være kontrol, hjælp og sparring fra en færdiguddannet svend, som sikrer, at arbejdet bliver udført korrekt – især i starten af lærlingens uddannelse. Og virksomheden står på mål for kvaliteten, uanset hvilken medarbejder, der har skruetrækkeren fremme.”

Vil ikke betale det samme

Undersøgelsen viser også, at det kun er 20 procent, som er villige til at betale det samme for arbejde, der er udført af en lærling, mens 65 procent vil betale mindre.

”Igen er det vigtigt at understrege, at arbejdet selvfølgelig skal udføres efter reglerne hver eneste gang. Virksomhederne tager et stort ansvar og bruger tid og ressourcer på at lære næste generation op, og det koster også de andres svendes tid. Desværre viser resultaterne i undersøgelsen en ubegrundet skepsis overfor lærlingene, som jeg synes, er ærgerlig – især med tanke på, hvor stort behovet er for, at vi får uddannet flere faglærte de kommende år,” siger Tina Voldby.

”Det er en opgave, vi alle har interesse i at hjælpe med til at løse. Og vi kan meget passende starte ved at åbne vores hoveddør for de lærlinge, som desuden ofte kan møde op med den nyeste tekniske viden indenfor deres respektive fag,” understreger hun.

Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 20 12 82 83

Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.