Den rette styring af folkeskolen har positiv betydning for elevernes karakterer
Kommunerne og skolerne har øget deres brug af styring efter mål og resultater, siden folkeskolereformen trådte i kraft i 2014. Dermed har kommuner og skoler i stigende grad en dialog om elevernes faglige resultater og trivsel, der tager udgangspunkt i forskellige typer data som eksempelvis de nationale test og de nationale trivselsmålinger. Skolelederne er også mere – men dog mindre systematisk – i dialog med lærerne med afsæt i data.
Det var netop en af hensigterne med reformen at øge styring efter mål og resultater for at have bedre data til at udvikle folkeskolen. Målstyringen blev dog især styrket de første to år efter reformen. Siden er udviklingen taget af, og i nogle kommuner er den ligefrem gået tilbage. Det viser en ny rapport om den kommunale styring i forbindelse med folkeskolereformen.
Positiv betydning for karakterer
Ifølge rapporten har den kommunale mål- og resultatstyring isoleret set ikke nogen sammenhæng med eleveres læring og trivsel. Til gengæld kan det have en positiv betydning for elevernes karakterer, hvis styringen er kombineret med autonomi til skolelederen.
På de skoler, hvor det er tilfældet, klarer eleverne sig bedre ved 9. klasses afgangsprøve i dansk og matematik, viser rapporten:
"Teorien er, at målstyring øger fokus på kernemålene og motiverer skolelederne. Målstyringen skal dog ledsages af mere autonomi til skolerne for at virke. På den måde får skolelederne mulighed for at omsætte deres indsigt og viden til at indfri målene. Vores undersøgelse understøtter den teori," siger seniorforsker Bente Bjørnholt, der står bag rapporten.
Rapporten viser imidlertid, at mens mål- og resultatstyring er vundet frem siden 2014, så er skoleledernes autonomi svundet ind. I dag oplever flere skoler således både at blive styret på mål og resultater og på de midler, de har til at indfri målene. Det kan gøre det vanskeligt for skolelederne at indfri målene.
Fokus på dialog
Kommuner og skoler bruger primært mål- og resultatstyring som et blødt redskab med fokus på dialog og i mindre grad sanktioner, hvis skoler eller lærere ikke indfrier målene. Elevernes resultater på faglighed og trivsel indgår som en af flere kilder i dialogen mellem kommuner og skoler og mellem skoleledere og lærere. Resultaterne får derfor kun konsekvenser, hvis andre vurderinger – såsom læreres og skoleleders observationer – peger i samme retning.
"Mange forvaltningschefer og skoleledere har en forholdsvis pragmatisk holdning til data og regner også skolelederes og læreres vurderinger og observationer af eleverne som valid information," forklarer seniorforsker Bente Bjørnholt.
Ifølge rapporten er de kommunale forvaltningschefer generelt glade for mål- og resultatstyringen, mens skolelederne er mere delte. Ikke alle skoleledere finder især de nationale data anvendelige, og flere udtrykker behov for kompetenceudvikling for at kunne omsætte data til fremadrettet praksis.
Nøgleord
Kontakter
Seniorforsker Bente Bjørnholt,
Mobil: 20 76 16 40, Mail: bebj@vive.dk
Forsker Maria Falk Mikkelsen,
Mobil: 33 48 09 31, Mail: mfm@vive.dk
Links
Information om VIVE
VIVE leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og den offentlige sektor. Vi beskæftiger os med socialområdet, sundhed, styring, uddannelse, børn og unge, beskæftigelse, integration, ældrepleje, økonomi og offentlig ledelse. VIVE er en uafhængig statslig institution under Indenrigs- og Boligministeriet.
Følg pressemeddelelser fra VIVE
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra VIVE
Frafald på erhvervsuddannelser er forskelligt afhængig af uddannelse og elevgruppe19.12.2023 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Vi har behov for et mere nuanceret blik på frafald blandt eleverne på erhvervsuddannelserne, hvis vi skal komme frafaldet til livs. For omfanget af elevers frafald er forskelligt for de enkelte uddannelser, uddannelsessteder og elevgrupper. Desuden kan frafald have vidt forskellige årsager, hvilket kalder på forskellige typer af tiltag til fastholdelse fra skolernes side.
Andelen af ikke-uddannede lærere er mindre alarmerende end hidtil antaget6.9.2023 08:51:26 CEST | Pressemeddelelse
På fem år er andelen af ikke-uddannede lærere i folkeskolen steget fra 9 procent til 12,9 procent. En væsentlig stigning, men ikke så alarmerende som hidtil antaget. Der er store geografiske forskelle, og andelen er størst i Nord- og Vestsjælland.
Stor forskel på mænds og kvinders løn blandt privatansatte funktionærer10.6.2023 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Blandt funktionærer i den private sektor tjente mændene i 2019 næsten 20 pct. mere end kvinderne. En lønforskel, der er væsentligt højere end for den samlede private sektor.
Direktør for VIVE, Lotte Jensen, fylder 60 år26.5.2023 12:44:39 CEST | Pressemeddelelse
Direktør for VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Lotte Jensen, fylder 60 år den 29. maj 2022.
Frisættelse af kommuner giver faglig nytænkning i velfærden14.3.2023 06:04:18 CET | Pressemeddelelse
VIVE har samlet de første erfaringer med velfærdsaftalerne, hvor syv kommuner er blevet frisat fra statslige og kommunale regler. Det har skabt et fagligt frirum, som giver medarbejdere energi til at tænke nyt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum