Den økonomiske usikkerhed har bidt sig fast i Europa

Årets mange kriser får økonomicheferne til at træde på bremsen

København, 16. december 2015

2015 har budt på en lang række kriser både i og uden for Europa: Recession i Rusland, oliekrise i Norge, gældskrise i Grækenland, krig i Syrien og en flygtningestrøm, der stadig er ude af kontrol. Disse begivenheder har sat deres tydelige spor i de europæiske virksomheder. Det viser en rundspørge blandt 1.300 økonomichefer foretaget af Deloitte.

”Lige nu ser vi en tydelig usikkerhed brede sig i de europæiske virksomheder. Hele 66 pct. af økonomicheferne siger i dag, at erhvervsklimaet er præget af høj usikkerhed, mens 67 pct. siger, at det er et dårligt tidspunkt at foretage investeringer,” siger partner i Deloitte CFO Services Christian Jensby.

Tallene kommer efter et år, der har budt på en lang række kriser rundt omkring i de europæiske lande.

”Man kan ikke sige, at hele Europa er i krise, men vi ser hele tiden, at de forskellige lande kæmper med forskellige udfordringer. Grækerne kæmper med gæld, nordmændene med faldende oliepriser, og Østeuropas virksomheder er gået totalt i stå. Over en bred kam oplever vi altså ikke en robusthed i økonomien. Det sætter tydeligvis virksomhederne under pres,” siger Christian Jensby.

Med bølgeskvulp i økonomien står omkostningsreduktion højt på ønskesedlen hos mange økonomichefer. Fuldt forståeligt, mener Christian Jensby:

”På flere af de store markeder er omkostningsreduktion den højeste prioritet for virksomhederne lige nu. Det ser vi eksempelvis i Tyskland, Italien, Norge og Schweiz. Det er klart, at når usikkerheden øges, må man beskytte virksomheden, og det gør man blandt andet ved at få sine omkostninger under kontrol,” siger han.

Der er dog også positive signaler at spore. Når det gælder ansættelsen af nye medarbejdere, er de europæiske økonomichefer nemlig stadig fortrøstningsfulde.

”35 pct. af økonomicheferne forventer at ansætte flere mennesker i 2016, mens 22 pct. forventer at skulle fyre. Her tipper vægtskålen altså stadig mod den positive side, hvilket er glædeligt at se. Særligt i England og i Sydeuropa vil virksomhederne ansætte flere medarbejdere, mens lande som Schweiz, Østrig og Holland desværre ser ud til at stå over for betydelige nedskæringer i det nye år,” siger Christian Jensby.

Om undersøgelsen:

Deloittes ”European CFO Survey” giver hvert halve år et dybdegående indblik i de europæiske virksomhedes økonomi. Undersøgelsen er baseret på svar fra 1.298 økonomichefer.

cjensby@deloitte.dk

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S

Christian Jensby er partner i Deloitte CFO Services.