Den nye regering skal fremlægge visioner for børnene

Regeringsmagten er skiftet fra rød til blå, men det er endnu usikkert, hvad det betyder for børneområdet. BUPL efterlyser Venstres og Dansk Folkepartis visioner for børnene.

Danskerne vågnede fredag morgen op til en ny politisk virkelighed, hvor flertallet var skiftet fra rødt til blåt. Venstres formand Lars Løkke Rasmussen ventes at blive ny statsminister i Danmark, men Dansk Folkeparti fik et bedre valg end Venstre, så der er stadig usikkerhed om selve regeringsdannelsen.

På børneområdet er det også ganske usikkert, hvad regeringsskiftet kommer til at betyde, siger BUPL-formand Elisa Bergmann.

”Det var primært de røde partier, der debatterede børneområdet under valgkampen. Lars Løkke Rasmussen talte i den afsluttende partilederrunde en smule om bedre normeringer i ydertimerne i daginstitutionerne, og vi har også hørt Dansk Folkeparti tale om minimumsnormeringer og vejledende normeringer. Så vi ser frem til at drøfte 0-6-års området med det nye flertal i Folketinget", siger Elisa Bergmann.

Normeringerne i landets daginstitutioner ligger på et historisk lavpunkt, og derfor er Elisa Bergmann bekymret for den nulvækst, som flere af de borgerlige partier har varslet. Hvis man måler normeringerne i daginstitutionerne i dag op imod niveauet i 2009, mangler der hele 4.400 fuldtidsansatte pædagoger på landsplan.

Epinion har på vegne af BUPL spurgt 1.039 danskere, om de ønsker skattelettelser og nulvækst - også selv om det betyder færre penge til daginstitutioner, skoler, hospitaler, ældrepleje. Og selv blandt blå vælgere er der skepsis over skattelettelser og nulvækst. Det skal Lars Løkke Rasmussen og Kristian Thulesen Dahl være opmærksomme på, siger Elisa Bergmann.

Lars Løkke Rasmussen var til gengæld mere tydelig, da han talte om de større børn i valgkampen. Venstreformanden har varslet et servicetjek af folkeskolereformen, da ”der er en del af reformen, som ikke fungerer, som den skal”. Lars Løkke Rasmussen vil også ”sikre et bedre samspil mellem fritidsliv og skolegang”.

Kristian Thulesen Dahl mangler at markere sig tydeligt på skoleområdet. Under valgkampen kom det dog frem, at partiet ikke er tilfredse med kvaliteten af den understøttende undervisning.

”Skolerne kæmper stadig med at få implementeret alle de nye tiltag i reformen, der netop skulle skabe den nye og varierede skoledag efter reformen - hvor pædagogerne spiller en nøglerolle. Derfor er det på høje tid, at vi får kigget reformen efter i sømmene”, siger Elisa Bergmann.

”Men reformen har også haft store konsekvenser for fritidsinstitutionerne, hvor kvaliteten er blevet dårligere efter reformen. Skolereformen skulle ellers skabe mere synergi mellem skole og fritidsinstitutionerne, men faktum er, at børns fritidsliv er blevet klemt og glemt. Og flere børn er meldt ud af SFO’er, klubber og fritidshjem. Den udvikling skal vi have vendt”.

Elisa Bergmann vil hurtigst muligt mødes med ministre og ordførere fra Venstre og Dansk Folkeparti. Samt de øvrige nye børneordførere fra folketingets partier.

For yderligere oplysninger:

Elisa Bergmann, formand for BUPL, tlf.: 40 23 20 69