Det Kongelige TeaterDet Kongelige Teater

Den Kongelige Opera modtager stor donation til ansættelse af internationale gæstesangere

15. Juni Fonden har bevilget næsten 10 millioner kr. over en treårig periode til ansættelse af internationale gæsteoptrædener i Operaen, som skal sikre fortsat udvikling og kvalitetsforøgelse af opera og hermed de state-of-the-art oplevelser, der er tilgængelige på Det Kongelige Teater.

Fra sæson 2019/20 vil det danske operapublikum kunne møde nogle af de mest centrale internationale sangere i Det Kongelige Teater. Sangere, der i de kommende år vil sætte retningen for opera som kunstart, og være blandt verdens mest eftertragtede stjerner.

”Med ansættelsen af en række internationale sangere af høj kvalitet vil vi opnå, at Den Kongelige Operas produktioner i endnu højere grad bliver centrale for det globale operamiljøs samtale, og at teatret opnår en position, der på længere sigt vil opbygge Operaens ry og image og have indflydelse på vores attraktionsværdi hos verdens bedste kunstnere, dirigenter, scenografer og instruktører.” John Fulljames, Operachef på Det Kongelige Teater

Ansættelse af en række internationale talenter vil ligeledes kunne mærkes internt i Operaen, hvor teatrets ensembler og elever vil få mulighed for at arbejde tæt sammen med andre kompetente og nærværende inspirationskilder. Samarbejdet med nogle af verdens største sangtalenter vil således sætte sine spor i det danske operamiljø og bidrage til den kunstneriske udvikling blandt egne sangere. Selv efter ansættelsens udløb.

”For 15. Juni Fonden er det vigtigt, at samarbejdet bidrager til udviklingen af den kunstneriske kvalitet, som den danske nationalscene kan præstere. Et bidrag til den videre udvikling af Den Kongelige Operas internationale udsyn vil spille en stor rolle i Det Kongelige Teaters internationale, nationale og interne virke. Herved medvirker vi til, at teatret fortsat kan positionere sig som et centralt omdrejningspunkt i den konstante udvikling af operaen som kunstart.” Niels Heering, Næstformand i 15. Juni Fondens bestyrelse

Hos Det Kongelige Teater glæder vi os over, at teatret har så generøse, loyale og indsigtsfulde støtter i de kulturbevidste fonde. Vi ser frem til at kunne præsentere navnene på de kunstnere, der vil blive en del af Den Kongelige Opera fra sæson 2019/20.

Kommunikationschef på Det Kongelige Teater, Magnus Restofte - mres@kglteater.dk - tlf. 33 69 69 80

Næstformand i 15. Juni Fondens bestyrelse, Niels Heering - nh@gorrissenfederspiel.com - tlf. 40 17 75 31

Programmet til Opera i det fri 20181.8.2018 08:00pressemeddelelse

Opera i det fri er et gratis tilbud til alle danskere og en mulighed for at opleve nogle af de største operaklassikere sunget af nogle af Danmarks bedste sangere i uformelle omgivelser. Fra den 10.-19. august kommer Opera i det fri rundt til seks danske destinationer. Det drejer sig om Brønderselv, Viborg, Esbjerg, Herning, Tranekær og slutteligt Bernstorff Slot i Gentofte. Det musikalske program består dels af uddrag fra den kommende sæsons forestillinger på Operaen, nogle af de store publikumsfavoritter og en smagsprøve på moderne opera. Her kan du læse, hvad du kan opleve på Opera i det fri 2018: Drot og Marsk af Peter A. Heise Ranes sang: Jens Christian Tvilum Figaros bryllup af Wolfgang Amadeus Mozart Via, resti, servita: Sine Bundgaard/Sofie Elkjær Jensen, Johanne Bock Hai già vinta la causa: David Kempster Crudel! Perché finora: Sine Bundgaard/Sofie Elkjær Jensen, David Kempster Eugen Onegin af Pjotr Tjajkovskij Kuda, kuda: Jens Christian Tvilum Porgy og Bess af George Gershwin