AseAse

Den internationale iværksætteruge: Ny kamp for overlevelse – de store vil være sammen med de små

De store virksomheder bejler til de helt små iværksættere. I kampen for overlevelse er samarbejde mellem iværksættere og etablerede virksomheder blevet det nye sort i dansk erhvervsliv. Tendensen med at små og store virksomheder går sammen for at undgå at blive udkonkurreret er samtidig temaet i årets helt store iværksætteruge, der skydes i gang i dag.

Landet over inviterer gamle, store og velrenommerede virksomheder små nystartede iværksættere indenfor til et samarbejde om produktudvikling og nye forretningsområder. På kryds og tværs og nærmest hver uge opstår nye samarbejdsrelationer og netværk. En efter en lancerer etablerede virksomheder et co-working space, et hub eller et innovation lab, hvor iværksættere særligt på det digitale område hjælper de store med at nytænke – og på længere sigt at overleve.

Netop synergien mellem start-up-virksomheder og corporates er temaet for årets internationale entreprenørskabsuge Global Entrepreneurship Week, herhjemme bedre kendt som GEW-ugen, der er en del af den verdensomspændende begivenhed.

Under overskriften ”Når små og store virksomheder samarbejder” sætter GEW Danmark med op mod 200 arrangementer og over 25.000 forventede deltagere over hele landet fokus på iværksætteri og den nye tendens i dansk erhvervsliv.

”Målet er at fremme lysten til at sætte i værk i såvel etablerede som nye virksomheder og sætte lys på iværksætteriets betydning for at skabe vækst og nye arbejdspladser,” siger sekretariatschef Peter Kofler, Ivækst, og formand for Dansk Iværksætter Forening (DIF).

Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V), der har det politiske ansvar for en stor del af iværksætteriets rammebetingelser, skyder GEW-ugen i gang ved åbningsarrangementet i a-kassen Ases domicil i Sydhavnen. Her glæder Ase-direktør Karsten Mølgaard Jensen sig på de cirka 65.000 medlemsvirksomheders vegne over, at de utraditionelle konstellationer kan være med til at styrke interessen for iværksætteri.

”Uden iværksætteri går samfundet i stå. Heldigvis ser vi lige nu noget nær en revolution i dansk erhvervsliv, hvor de store for alvor har fået øjnene op for, at de små kan noget særligt. Partnerskaberne giver de store adgang til iværksætternes spidskompetence: nytænkning og innovation, mens iværksætteren i bytte får adgang til viden, kapital, distribution og kompetence på alle hylder,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Etablerede virksomheder og iværksættere har en masse at tilbyde hinanden, understreger han.

”Heldigvis er den traditionelle holdning, at de er hinandens modsætninger, under forandring. Stærke start-up-miljøer, hvor virksomhederne kan tage deres første skridt med stærke makkerskaber, giver et godt afsæt for at udvikle forretningen. Iværksætterdrivet smitter, og det styrker såvel den store som den lille virksomhed, hvis det er et iderigt miljø, og ikke blot en enkelt virksomhed, der kan tiltrække investeringer og kompetent arbejdskraft,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

I forbindelse med GEW-åbningen uddeles også en af landets mest prestigefyldte iværksætterpriser, Ivækstprisen 2017, blandt seks nominerede kandidater i kategorien årets Startup/Corporate Collab. Desuden kommer en række af de mest prominente navne i iværksættermiljøet med deres bud på, hvordan Danmark bliver verdensmester i startup/corporate collab.

På trods af stor mediebevågenhed om iværksætteri efterlyser otte ud af ti iværksættere større opmærksomhed fra politikerne på iværksætteri og vilkårene for danske iværksættere, viser den seneste Iværksætterundersøgelse udarbejdet af Dansk Iværksætter Forening.

Troels Krog, chef for Politik og presse: 21359026

Peter Kofler, Ivækst, og formand for Dansk Iværksætter Forening: 40404004

Ase: Erhvervspakke går stort set forbi ni ud af ti virksomheder30.8.2017 10:48pressemeddelelse

A-kassen Ase med 65.000 medlemsvirksomheder glæder sig over regeringens ønske om at øge investeringerne i danske arbejdspladser og give flere virksomheder mulighed for at vokse sig til nye globale erhvervssucceser. Problemet med erhvervspakken er bare, at de færreste iværksættere og små virksomheder nogensinde vil få gavn af de foreslåede tiltag som aktiesparekonto, investorfradrag og bedre skattevilkår for investeringsforeninger, påpeger adm. direktør Karsten Mølgaard Jensen efter regeringen onsdag fremlagde erhvervspakken "Sammen om fremtidens virksomheder - erhvervs-og iværksætterudspil."