Den hvide stoks dag: Corona giver helt særlige udfordringer for mennesker med synshandicap

Vi skal holde afstand. Det er et af coronakrisens stærkeste mantraer. Det gælder naturligvis også for os med synshandicap.
Thorkild Olesen, Landsformand Dansk Blindesamfund

Hvert år fejrer Dansk Blindesamfund Den hvide stoks dag, ved at sætte fokus på det uundværlige hjælpemiddel. I år handler det om Corona. For som så mange andre i samfundet giver coronarestriktionerne særlige udfordringer for os med synshandicap.

Det kan være vanskeligt at holde den korrekte afstand i bussen eller i køen i supermarkedet, når man har svært ved at se, hvor man selv står.

”Vores medlemmer oplever at bliver skældt ud eller irettesat af borgere, når de kommer til at gå for tæt på. Det er helt forståeligt, at folk er på vagt, men sagen er bare, at mange af vores medlemmer simpelthen ikke kan se, hvor tæt på de står,” forklarer Thorkild Olesen, der er Landsformand for Dansk Blindesamfund og formand for Danske Handicaporganisationer.

Han vil gerne bruge dagen på at opfordre seende til at give et hjælpende blik.

”Hvis du møder en person med synshandicap og hvid stok, som kommer for tæt på dig eller andre, så sig helt fredeligt til personen, at nu bliver vi lidt for tætte. Vi vil heller ikke smittes - så vi flytter os gerne,” siger landsformanden.

Den 15. oktober hvert år er det Den hvide stoks dag. Socialstyrelsen vurderer, at ca. 65.000 mennesker i Danmark lever med et synshandicap.

Verdens Blindeunion har i forbindelse med dagen tidligere sat fokus på vigtigheden af tilgængelige og trygge byrum. I år handler det altså om Corona, og om at hjælpe til at alle kan holde den rigtige afstand.

For yderligere udtaleser kontakt venligst
Thorkild Olesen, Landsformand

Mail: tol@blind.dk