Den danske elproduktion var rekord grøn i 2020

Aldrig er der blevet udledt så lidt CO2 i forbindelse med dansk elproduktion som sidste år. I 2020 var udledningen 13 procent lavere end det hidtidige rekordår, 2019. Energinet udgiver Miljøredegørelse for 2020.

Den danske elproduktion har leveret endnu et rekordår. I 2020 udledte elproduktionen 5,2 mio. tons CO2. Det er det laveste niveau nogensinde og 0,7 mio. tons lavere end det hidtidige rekordår 2019 - et fald på knapt 13 procent.

- Vind og sol fortrænger år for år flere og flere fossile brændsler – og lige som produktionen fra vindmøller og solceller mange år når nye højder, så går det bare ned og ned med CO2-udledningen, siger Katja Birr-Pedersen, afdelingsleder i Energinets Analyse og Modeller.

De danske elproducenter udleder samlet set mindre og mindre CO2.

Det har samtidigt medført en rekordlav CO2-intensitet for dansk elproduktion, som i 2020 var 117 gram per kWh.

En medvirkende årsag til det rekordlave CO2-niveau er også, at 2020 bød på lave elpriser i Norden, og derfor producerede danske kraftværker mindre, mens vi importerede mere strøm, bl.a. vandkraft fra Norge og Sverige.

Tallene er opgjort i Energinets årlige Miljøredegørelse. Ud over at opgøre udledningerne fra den danske elproduktion, indeholder redegørelsen også en miljødeklaration af den strøm, vi trækker ud af vores stikkontakter – altså den danske elproduktion opgjort time for time fraregnet eksport af dansk strøm og medregnet import fra vores nabolande.

En gennemsnitlig dansk kilowatttime bestod sidste år af 45 procent vind, 4 procent sol, 10 procent vandkraft og 13 procent biobrændsler.

Det er den grønneste sammensætning nogensinde, og det kan ses på den rekordlave værdi for CO2-intensiteten ved forbrug af en gennemsnitlig dansk kilowatttime, der i 2020 var 122 g/kWh. Det er et fald på omtrent 15 procent i forhold til 2019.

Figuren viser, hvordan en gennemsnitlig kilowatttime i danskernes stikkontakter set over hele 2020 var sammensat.

FAKTA

Energinet udgiver Miljøredegørelse 2020, som består af Miljødeklarationen og Miljøberetningen. Mens Miljødeklarationen beskriver miljøpåvirkninger ved elforbrug i Danmark, beskriver Miljøberetningen miljøpåvirkningerne fra elsektorens produktionsanlæg.

Miljøberetningen forholder sig desuden til de kommende 10 års udvikling inden for sektoren både med hensyn til luftemissioner samt den generelle udvikling på produktionssiden i elsystemet.

Miljødeklarationen er i øjeblikket under revision. De opgjorte værdier skal derfor tages med forbehold for dette.

Du finder Miljøredegørelse 2020 på denne side under punktet "Miljødeklaration".

Pressechef Jesper Nørskov Rasmussen, jnr@energinet.dk, tlf: 23 33 85 75
Afdelingsleder i Analyse og Modeller Katja Birr-Pedersen, kbp@energinet.dk, tlf: 51 38 01 29

Baltic Pipe-arbejdet fortsætter i udvalgte områder19.6.2021 08:01:45 CEST | Pressemeddelelse

Energinet kan efter meddelelse fra Miljøstyrelsen genoptage anlægsarbejdet på store dele af den 210 km lange rute. Det medfører dog, at nogle dele af anlægsarbejdet må udskydes til næste forår. Energinets vurdering er lige nu, at gasprojektet samlet set bliver tre måneder forsinket. Energinet forventer dog at kunne levere en stor del af den aftalte kapacitet mod Polen til den aftalte skæringsdato i oktober 2022, og vi arbejder for at levere fuld kapacitet med udgangen af 2022.

Milepæl: Vindmøller kan balancere elnettet17.12.2020 12:03:45 CET | Pressemeddelelse

For første gang nogensinde har vindmøller deltaget i kapacitetsmarkedet for manuelle reserver, og dermed været med til at levere de ydelser, som Energinet skal bruge for at sikre balancen i det danske elnet. Nyt pilotprojekt viser, at vindmøller – trods vind og vejr – er pålidelige og kan levere, præcist når der er brug for det. Energi Danmark og Energinet, der står bag projektet, tager dermed et stort skridt i en grønnere balancering af elnettet i Danmark.

Energinet har indgået betinget aftale om et salg af Evida til Finansministeriet2.11.2020 09:01:32 CET | Pressemeddelelse

Energinet har indgået en aftale med Finansministeriet om et salg af det danske gasdistributionsnet. Aftalen er bl.a. under forbehold for godkendelse fra Folketingets Finansudvalg. Dermed vil Energinet forventeligt afslutte den rejse, der begyndte, da Energinet på statens vegne i 2016 opkøbte først daværende DONG Energys gasdistributionsnet og siden de to andre store gasdistributionsselskaber i Danmark og konsoliderede dem i et fælles selskab, Evida.