Den cirkulære omstilling udfordrer forbrugerne

Emballager skal sorteres for at blive genanvendt, men at gøre det rigtigt er en udfordring for fire ud af fem danskere, viser ny undersøgelse.

I en ny forbrugerundersøgelse, som Coop og Dansk Retursystem står bag, svarer 80% af danskerne, at de i en eller anden grad oplever udfordringer, når de skal sortere brugte emballager korrekt.

Det primære problem er, svarer de, der i en eller anden grad oplever udfordringer, at materialerne ikke kan skilles ad:

Samtidig er der delte meninger om, hvorvidt cirkulært forbrug gør det lettere eller mere besværligt at være forbruger. 30% er mest enige i, at det cirkulære forbrug gør det nemmere at være forbruger, mens 37% mener, det gør det mere besværligt. 33% svarer ’Ved ikke’.

Emballage er en sag, som er vigtig for mange danskere. Kun tre procent svarer i undersøgelsen, at de ikke sorterer brugt emballage. Samtidig placerer danskerne arbejdet med miljø- og klimavenlig emballage i top tre over de områder, som dagligvarehandlen skal gøre en ekstra indsats for.

Undersøgelsen viser også, at det er svært for den helt almindelige forbruger at gennemskue, hvilken type emballage til fødevarer, der er bedst for miljøet og klimaet. For eksempel vurderer 41%, at genbrugspap og -papir er bedst, mens én ud af tre (33%) tror, at ingen emballering tjener klimaet bedst. Det passer dog ikke.

Løsningerne kan måske findes i Allinge

Der er nok at tage fat på, når det cirkulære forbrug er til debat på Folkemødet på Bornholm torsdag den 16. juni kl. 17.15-18.

Her mødes

• Jacob Antvorskov, der har gjort det til sin livsstil at nedsætte sin families fodaftryk
  • Louise Lerche-Gredal, direktør i miljøorganisationen Plastic Change
  • Heidi Schütt Larsen, vicedirektør i Dansk Retursystem
  • Per Thau, koncerndirektør i Coop

til paneldebat om ”Spillepladen for den cirkulære forbruger”. Målet er - foran SuperBrugsen i Allinge og sammen med publikum - at nærme sig spillereglerne og mulige løsninger til et mere cirkulært forbrug.

Se mere om debatten her https://folkemoedet.dk/events/2022/06/16/spillepladen-for-den-cirkulaere-dagligvareforbruger/

Om undersøgelsen

1.000 deltog i undersøgelsen, der blev gennemført af Coop Analyse i juni 2022. Data er vægtet på køn, alder og geografi og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning 18-74 år.

Øvrige resultater fra forbrugerundersøgelsen kan ses her Sådan affaldssorterer danskerne (coopanalyse.dk)

Kontakter

Anne-Mette Bundgaard Sørensen, Kommunikations- & brandingchef i Dansk Retursystem, 3067 1378

Thomas Roland, CSR-chef i Coop, 3091 9242

Coop hjælper danske fødevarevirksomheder med at finansiere grønne tiltag gennem crowdfunding20.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu lancerer Coop igen initiativet Coop Klimafunding for at uddanne danske fødevarevirksomheder, understøtte den grønne omstilling og muliggøre finansiering af grønne tiltag via crowdfunding. De sidste to år har Coop Crowdfunding hjulpet godt 100 virksomheder med at accelerere deres grønne omstilling og i alt rejst 4,5 mio. kr. sammen med forbrugerne til nye, grønne tiltag.

Irma slår rekord i økologi-salg15.6.2022 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

På trods af den økonomiske krise i Danmark, har Irma slået sin egen rekord i salg i økologi i årets fem første måneder. 36 procent af det samlede salg af fødevarer i Irma er nu økologisk. Men en forklaring på, at salget stiger trods tilbageholdenhed hos forbrugerne generelt, er, at salget i højere grad flytter over til de lidt billigere varianter i Irmas Hverdag.Irmas Hverdag består i øjeblikket af cirka 270 forskellige basisvarer, heraf er 75 procent økologiske. ”Det viser, hvor vigtig økologien er for Irmas kunder. For dem handler det om at fastholde kvalitet og de værdier, der ligger i de økologiske varer” siger kommerciel chef i Irma, Cathrine Holmegaard Aarup. Irma satte sidste år som mål at øge salget af økologi og i 2025 blive den første supermarkedskæde i verden, hvor halvdelen af fødevaresalget er økologisk. ”Da vi lavede den målsætning, så verden meget anderledes ud, men vi har besluttet at holde fast, og vi vil fortsat arbejde for at blive den første supermarkedskæde i verde

Coop og Mærkevareleverandørerne vil hjælpe virksomheder med at reducere CO2-aftryk14.6.2022 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mindre og mellemstore virksomheder inden for dagligvarebranchen får nu hjælp til at leve op til skærpede krav for deres klimaindsats. Det er brancheorganisationen Mærkevareleverandørerne (MLDK) og Coop, der er gået sammen og nu lancerer et klima-forløb, som kan hjælpe de mange mindre og mellemstore virksomheder i branchen med at udarbejde en klimaplan, der kan leve op til skærpede krav til reduktion af deres klima-påvirkning. I april i år stillede Coop som den første virksomhed krav til sine store leverandører, der leverer varer til SuperBrugsen, Kvickly, Dagli´Brugsen, Fakta, Coop 365discount, Irma og Coop.dk, at de senest i 2025 skal forpligte sig til at blive en del af Science Based Tagets Initiative (SBTi). Det betyder, at firmaerne opretter metoder til at måle og reducere deres CO2-aftryk, så de lever op til Paris-aftalen. Nu tager Coop næste skridt, og melder lignende målsætninger ud for de mindre og mellemstore leverandører. ”Vi har et erklæret mål i Coop om, at alle vores lever