Coop Danmark A/S

Den cirkulære omstilling udfordrer forbrugerne

Del
Emballager skal sorteres for at blive genanvendt, men at gøre det rigtigt er en udfordring for fire ud af fem danskere, viser ny undersøgelse.

I en ny forbrugerundersøgelse, som Coop og Dansk Retursystem står bag, svarer 80% af danskerne, at de i en eller anden grad oplever udfordringer, når de skal sortere brugte emballager korrekt.

Det primære problem er, svarer de, der i en eller anden grad oplever udfordringer, at materialerne ikke kan skilles ad:

Samtidig er der delte meninger om, hvorvidt cirkulært forbrug gør det lettere eller mere besværligt at være forbruger. 30% er mest enige i, at det cirkulære forbrug gør det nemmere at være forbruger, mens 37% mener, det gør det mere besværligt. 33% svarer ’Ved ikke’.

Emballage er en sag, som er vigtig for mange danskere. Kun tre procent svarer i undersøgelsen, at de ikke sorterer brugt emballage. Samtidig placerer danskerne arbejdet med miljø- og klimavenlig emballage i top tre over de områder, som dagligvarehandlen skal gøre en ekstra indsats for.

Undersøgelsen viser også, at det er svært for den helt almindelige forbruger at gennemskue, hvilken type emballage til fødevarer, der er bedst for miljøet og klimaet. For eksempel vurderer 41%, at genbrugspap og -papir er bedst, mens én ud af tre (33%) tror, at ingen emballering tjener klimaet bedst. Det passer dog ikke.

Løsningerne kan måske findes i Allinge

Der er nok at tage fat på, når det cirkulære forbrug er til debat på Folkemødet på Bornholm torsdag den 16. juni kl. 17.15-18.

Her mødes

  • Jacob Antvorskov, der har gjort det til sin livsstil at nedsætte sin families fodaftryk
  • Louise Lerche-Gredal, direktør i miljøorganisationen Plastic Change
  • Heidi Schütt Larsen, vicedirektør i Dansk Retursystem
  • Per Thau, koncerndirektør i Coop

til paneldebat om ”Spillepladen for den cirkulære forbruger”. Målet er - foran SuperBrugsen i Allinge og sammen med publikum - at nærme sig spillereglerne og mulige løsninger til et mere cirkulært forbrug.

Se mere om debatten her https://folkemoedet.dk/events/2022/06/16/spillepladen-for-den-cirkulaere-dagligvareforbruger/

Om undersøgelsen

1.000 deltog i undersøgelsen, der blev gennemført af Coop Analyse i juni 2022. Data er vægtet på køn, alder og geografi og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning 18-74 år.

Øvrige resultater fra forbrugerundersøgelsen kan ses her Sådan affaldssorterer danskerne (coopanalyse.dk)

Kontakter

Anne-Mette Bundgaard Sørensen, Kommunikations- & brandingchef i Dansk Retursystem, 3067 1378


Thomas Roland, CSR-chef i Coop, 3091 9242

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop og brugsforeningernes driftsresultat for 2023: Lille fremgang men stadig klart utilfredsstillende20.4.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med et samlet driftsresultat (EBIT før ekstraordinære nedskrivninger) på – 761 mio. kr. mod -1.034 mio. kr. i 2022 blev 2023 et skuffende år for Coop Familien. For Coop Danmark A/S blev driftsresultatet før særlige nedskrivninger på samme niveau som sidste år. EBIT-resultatet blev -717 mio. kr. mod -722 mio. kr. året før. For de selvstændige brugsforeninger var der dog tale om en forbedring. Her blev resultatet efter skat forbedret fra et underskud på 192 mio. kr. til et overskud på 21 mio. kr. Den samlede omsætning for Coop og brugsforeningerne blev fastholdt på samme niveau, 46,6 mia. kr. (ekskl. moms) mod 46,9 mia. kr. året før. Det er på trods af nedlukning af Irma og Coop.dk MAD, hvilket har betydet en omsætningsfremgang på 7 procent for sammenlignelige butikker og tilfredsstillende udvikling i markedsandel. Men det samlede driftsresultat ender alligevel med at blive stærkt utilfredsstillende. Det er påvirket af investeringen i ombygninger, engangsomkostninger til lukning af aktiv

365discount styrker ledelsen med ny salgsdirektør fra konkurrent17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Kenn Birkebæk er ansat om ny salgsdirektør i 365discount. Det sker som et led i en strategisk tilpasning, hvor Kenns rolle bliver at optimere og effektivisere butiksdriften i kædens butikker på tværs af landet. Kenn Birkebæk bringer næsten ni års erfaring fra Netto med sig, hvor han senest har varetaget rollen som Group Director. Udskiftningen i ledelsen kommer som svar på behovet for en ny profil i takt med ændringer i strategien og organisationen. Kenn Birkebæk tiltræder 1. maj 2024. "Vi er overbeviste om, at Kenns baggrund og erfaring vil være en værdifuld tilføjelse, der kan bidrage til udviklingen af et velfungerende lederteam, der ikke kun leverer resultater, men også trives og føler sig involverede," udtaler Michael Tilsted, kædedirektør i 365discount. Som følge af dette fratræder hidtidig salgsdirektør Jannich Larsen pr. dags dato. ”Jannich har været en vigtig del af vores implementering og har bidraget betydeligt til 365discounts succeser. Vi er taknemmelige for den tid og det

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye