Den cirkulære omstilling udfordrer forbrugerne
I en ny forbrugerundersøgelse, som Coop og Dansk Retursystem står bag, svarer 80% af danskerne, at de i en eller anden grad oplever udfordringer, når de skal sortere brugte emballager korrekt.

Det primære problem er, svarer de, der i en eller anden grad oplever udfordringer, at materialerne ikke kan skilles ad:

Samtidig er der delte meninger om, hvorvidt cirkulært forbrug gør det lettere eller mere besværligt at være forbruger. 30% er mest enige i, at det cirkulære forbrug gør det nemmere at være forbruger, mens 37% mener, det gør det mere besværligt. 33% svarer ’Ved ikke’.
Emballage er en sag, som er vigtig for mange danskere. Kun tre procent svarer i undersøgelsen, at de ikke sorterer brugt emballage. Samtidig placerer danskerne arbejdet med miljø- og klimavenlig emballage i top tre over de områder, som dagligvarehandlen skal gøre en ekstra indsats for.
Undersøgelsen viser også, at det er svært for den helt almindelige forbruger at gennemskue, hvilken type emballage til fødevarer, der er bedst for miljøet og klimaet. For eksempel vurderer 41%, at genbrugspap og -papir er bedst, mens én ud af tre (33%) tror, at ingen emballering tjener klimaet bedst. Det passer dog ikke.
Løsningerne kan måske findes i Allinge
Der er nok at tage fat på, når det cirkulære forbrug er til debat på Folkemødet på Bornholm torsdag den 16. juni kl. 17.15-18.
Her mødes
- Jacob Antvorskov, der har gjort det til sin livsstil at nedsætte sin families fodaftryk
- Louise Lerche-Gredal, direktør i miljøorganisationen Plastic Change
- Heidi Schütt Larsen, vicedirektør i Dansk Retursystem
- Per Thau, koncerndirektør i Coop
til paneldebat om ”Spillepladen for den cirkulære forbruger”. Målet er - foran SuperBrugsen i Allinge og sammen med publikum - at nærme sig spillereglerne og mulige løsninger til et mere cirkulært forbrug.
Se mere om debatten her https://folkemoedet.dk/events/2022/06/16/spillepladen-for-den-cirkulaere-dagligvareforbruger/
Om undersøgelsen
1.000 deltog i undersøgelsen, der blev gennemført af Coop Analyse i juni 2022. Data er vægtet på køn, alder og geografi og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning 18-74 år.
Øvrige resultater fra forbrugerundersøgelsen kan ses her Sådan affaldssorterer danskerne (coopanalyse.dk)
Kontakter
Anne-Mette Bundgaard Sørensen, Kommunikations- & brandingchef i Dansk Retursystem, 3067 1378
Thomas Roland, CSR-chef i Coop, 3091 9242
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop klar til at donere kød efter ny forenkling af regler8.12.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
null
Slut med usikkerheden: Ny modningsmetode sikrer spisemodne avocadoer hver gang i Coops butikker1.12.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coop er først i Danmark til at gøre brug af en helt ny modningsteknologi, der sammen med kunstig intelligens sikrer, at forbrugeren altid finder spisemodne avocadoer i butikkerne. De nye, spisemodne avocadoer kommer som Irma-produkt fra uge 49.
Coop fjerner låg på creme fraiche og reducerer 15 ton plast20.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coop tager endnu et skridt mod mindre plastaffald i hverdagen. Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie, ”Coop”, produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle plastlåg. Det drejer sig om 4,7 millioner bægre og giver en årlig reduktion på 15 ton plast.
Coop lancerer Irma-kollektion af boligtekstiler10.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nostalgi er navnet på den nye kollektion, der er skabt i krydsfeltet mellem tradition og innovation.
Flere penge tilbage til medlemmerne: Coop investerer millioner i medlemsbonus på frisk frugt og grønt6.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coops 2 millioner medlemmer får, fra den 27. januar 2026, en af de hidtil største forhøjelser af deres bonus, når Coop udbetaler 5 % medlemsbonus, hver gang der købes frisk frugt og grønt i Coops kæder: SuperBrugsen, Kvickly, 365discount og Brugsen. Samtidig kommer Coop med en opfordring: Politikerne bør tage næste skridt og sænke momsen på frugt & grønt. Siden 2022, og i takt med den stigende inflation, har Coop været en aktiv stemme i debatten om at skære momsen på frugt og grønt. Med den nye bonusforhøjelse tager Coop nu selv et skridt for at gøre valget af frisk frugt og grønt mere attraktivt. ”Når vi spørger danskerne, er der ingen tvivl om, at momsen på frugt og grønt er den afgift, de helst vil have sænket. Og det er også noget, flere og flere partier på Christiansborg taler om. Derfor er jeg stolt af, at Coop nu sætter handling bag ordene og går foran med en markant medlemsbonus på frisk frugt og grønt,” siger Pernille Skipper, formand for foreningen Coop amba. I 2022, 2024 og
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
