Den akademiske fagbevægelse inviterer til digital 8. marts

Ligestillingskampen anno 2021: På Kvindernes Internationale Kampdag den 8. marts, sætter den akademiske fagbevægelse fokus på ligestillingskampen anno 2021. Alle er velkomne, når en række spændende debattører kigger forbi, og giver deres bud på, hvordan vi sammen kan tage det næste skridt mod et samfund med lige muligheder for alle.

“Det sidste år har vi haft et kærkomment fokus på de ligestillingsproblemer, der desværre stadig eksisterer i vores samfund. Nu er det en fælles opgave at sørge for, at det momentum bliver udnyttet til fulde. Derfor har vi den 8. marts inviteret en række spændende debattører til at give deres bud hvordan vi rykker ligestillingskampen fremad” - Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne

Markeringen foregår fra 16-17.30. Undervejs kan du møde:

• Akademikernes formand Lars Qvistgaard
  • Ligestillingsminister Peter Hummelgaard
  • Initiativtagerne til #enblandtos, Maria Gudme, Camilla Søe, Sigrid Friis og Freja Fokdal
  • Mette Schack Dahlmann, murer og debattør
  • Lise Johansen, direktør i Kvinderådet
  • Mikkel Thorup, forsker og forfatter til “Antifeminisme - kvindehad i lighedens tidsalder”.

Præsentationsvideo af programmet kan findes her.

8. marts markeringen er åben for alle, og kan følges på akademikerne.dk/live og på Facebook: https://www.facebook.com/events/508642106768223.

Vi glæder os til at se jer!

Akademikerne om høje ansøgertal: Historisk fejltagelse at lukke uddannelsespladser i byerne5.7.2021 13:40:24 CEST | Pressemeddelelse

Med et ansøgertal på 93.388, ser det ud til, at de høje ansøgertal til de videregående uddannelser er ved at bide sige fast, efter Corona sidste år gav ansøgertallet et boost. Det er ifølge hovedorganisationen Akademikerne meget positivt, at de unge vælger at uddanne sig, men hovedorganisationen påpeger, at det i lyset af de høje ansøgertal er en historisk fejltagelse, at regeringen og et bredt flertal af folketingets partier for nyligt besluttede at lukke tusindvis af uddannelsespladser i de større byer.

Fuld opbakning til forskernes forsvar for forskningsfriheden7.6.2021 13:47:12 CEST | Pressemeddelelse

Folketinget har vedtaget en erklæring ”Om overdreven aktivisme i visse forskningsmiljøer”, som pålægger universiteterne ”at sikre, at selvreguleringen af den videnskabelige praksis fungerer”. Erklæringen har udgangspunkt i bestemte politikeres angreb på navngivne forskere og forskningsmiljøer, og den pålægger også universiteterne at sørge for, at ”politik ikke forklædes som videnskab, og at det ikke er muligt systematisk at unddrage sig kritik.”

Akademikerne vil have en fagligretlig bedømmelse af kritiseret brug af Coronarelaterede vikarbureauansættelser i Erhvervsstyrelsen31.5.2021 09:32:58 CEST | Pressemeddelelse

Akademikerne har netop indklaget den statslige arbejdsgiver for en faglig voldgiftsret for at stoppe omgåelsen af overenskomsten og forhindre misbruget af vikarbureauansættelser i Erhvervsstyrelsen. Akademikerne indbringer samtidig vikarbureauet Moment for Arbejdsretten. Dermed kommer nu en juridisk afklaring af statens muligheder for at benytte vikaransættelser udenfor overenskomsten.