Coop Danmark A/S

Demokratiske virksomheder stifter ny tænketank

Del

For første gang i Danmarkshistorien slår forbrugerejede virksomheder sig sammen med medarbejderkooperativer og landbrugets andelsbevægelse

En række store og små medlems- og medarbejderejede selskaber og organisationer slår sig nu sammen for at stifte en tænketank, der skal styrke den demokratiske virksomhedsdrift i Danmark. Bag tænketanken står blandt andet store kendte demokratiske virksomheder som Coop, Danske Vandværker, Kooperationen, Arla, ENIIG og GF Forsikring, men også mindre virksomheder som Logik & Co., Thorup Strand Kystfiskerlaug og Merkur andelskasse.

Tænketanken får navnet Demokratisk Erhverv og lanceres den 25. april kl. 12.00 på Vartov.

”Det er første gang i Danmarkshistorien, at forbrugerejede virksomheder slår sig sammen med medarbejderkooperativer og landbrugets andelsbevægelse med en klar fælles sag: at styrke demokratisk erhvervsdrift og øge samfundets viden om, hvad demokratiske virksomheder er og kan,” siger Mike Dranov, foreningsdirektør i Coop. ”Vi vil udfylde det tomrum, der er i samfundsdebatten, når der gælder demokratisk erhvervsdrift, og vi vil generere ny viden om demokratiske virksomheder.”

Tidligere har bondebevægelsens organisationer været samlet i det nu nedlagte Andelsudvalg og arbejderbevægelsens virksomheder i Kooperationen. Nu går både Kooperationen, Arla, Forenet Kredit, Coop og mange flere sammen for den fælles sag. Tænketanken skal foretage analyser og samle viden om de demokratiske virksomheders samfundsbidrag, udvikling og samarbejdsmuligheder, den skal facilitere netværk for demokratiske erhvervsledere, og den skal styrke samfundsdebatten på området.

”Den viden, som tænketanken skaber, skal udfordre os, og vi skal lære af den. Det at være medlemsejet skal være en styrke og må aldrig blive en begrænsning, og det kræver, at vi udvikler os, at regler og retningslinjer ikke hindrer vejen for opstart af demokratiske erhverv, og at der hele tiden kommer nye demokratiske virksomheder til,” siger Martin Gertz Andersen politisk chef i Danske Vandværker.

”I dag er det alt for svært at starte et andelsselskab op i Danmark, simpelthen fordi at der er for lidt viden på området og for lidt fokus på samfundsnytten af den type virksomhed. Iværksættere, der gerne vil starte demokratisk ejede virksomheder, møder nogle barrierer i form af manglende viden i erhvervsfremmesystemet. I andre lande som Italien og Sverige skabes der mange flere demokratiske virksomheder, fordi de har et helt andet positivt fokus på den virksomhedstype. Så vi vil være med i Tænketanken, fordi vi mener, at det kan være med til at skabe mere synlighed og at det derved også igen bliver nemmere at starte formålsdrevne fællesskabsvirksomheder i Danmark,” siger Susanne Westhausen direktør i Kooperationen.

De fleste danskere er medlem af en eller flere demokratiske virksomheder. Alene Coop har eksempelvis 1,7 mio. medlemmer og energiselskabet ENIIG har 380.000. Men de færreste medlemmer bruger deres demokratiske rettigheder eller kender mulighederne for indflydelse. Kun omkring ti procent af medlemmerne stemmer normalt til bestyrelses- og repræsentantskabsvalg i virksomhederne, og det tal skal op, mener stifterne af tænketanken, for det styrker både medlemsdemokratiet og virksomhederne.

”Mange danske virksomheder styres demokratisk og tager et stort samfundsansvar, men der er ikke nok viden og debat om ejerformen. Politikerne vil gerne styrke dansk økonomi, men glemmer at give borgerne mulighed for at finansiere nye virksomheder i demokratiske fællesskaber,” udtaler Frederik Petersen direktør i KnowledgeWorker.

Han fremhæver, at hvis dansk erhvervsliv ikke fremover blot skal være noget, der styres af aktionærer eller udenlandske indehavere, så er det vigtigt, at flere får øjnene op for værdien af de medlemsejede selskaber. Håbet er derfor, at den viden og debat tænketanken kan skabe, kan være med til at vække interessen for sagen både hos medierne, hos beslutningstagerne og hos danskerne.

Hvad er en demokratisk virksomhed?

Tænketanken definerer demokratiske virksomheder som organisationer med erhvervsdrift, hvor minimum halvdelen af ejerkredsen virker efter demokratiske værdier og har et bredt og inkluderende ejerskab og demokratisk kontrol af beslutningsprocesserne.

Organisationerne bag Demokratisk Erhverv er:

Arla, Boligforeningen 3B, Coop, Dansk Energi, Danske Vandværker, Demokratisk Erhvervsnetværk, Eniig, Forenet Kredit, GF Forsikring, KAB, KnowledgeWorker, Kooperationen, LB Foreningen, Logik & Co, Merkur Andelskasse, NRGi, Rabotnik, Thise Mejeri, Thorupstrand Kystfiskerlaug, UBSbolig, Analyse & Tal

 

For yderligere oplysninger kontakt:

Sekretariatet for opstarten af den erhvervsdemokratiske tænketank. Magnus Skovrind Pedersen, magnus@demokratisk.dk, +45 2856 3777.

Se mere her: www.demokratiskerhverv.dk

Praktisk

D. 25. april 2018 kl. 12.00 – 13.00

Vartov, Hjørnestuen Farvergade 27, 1463 København K

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

5159 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Ny salgsdirektør i SuperBrugsen13.2.2019 12:00:00Pressemeddelelse

Jesper Gottschalck er udnævnt til ny salgsdirektør for Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen, pr. 1. april. Jesper Gottschalck er 38 år, og kommer fra en stilling som salgsdirektør for fakta, region Syd, et job han har haft de seneste tre år. Før da var han salgschef i to år i kæden, og inden havde han en 10 år lang karriere i forsvaret. Han er i gang med at tage en MBA. ”At arbejde med supermarkedsformatet i en kæde i vækst og sikre samspillet mellem brugsforeningerne og Coop, synes jeg er attraktivt og spændende,” siger Jesper Gottschalck. Han skal køre parløb med kædedirektør Jesper K. Andersen. ”Jeg er glad for, at Jesper vil være med. SuperBrugsen satser på to ting i disse år: At vinde hverdagen tilbage fra discount – og udvikle vores særpræg. Ikke mindst til det første har Jesper dyb viden og indsigt, som vi vil nyde godt af,” siger Jesper K. Andersen. Jesper Gottschalck efterfølger Ole Ebdrup Andreasen, der skal være direktør for Brugsforeningen for Middelfart og Omegn

Coop-kunder har besparelser for over 1,5 milliard kr. til gode7.2.2019 07:00:00Pressemeddelelse

Medlemmerne af Coop får automatisk samlemærker, for hver 50 kr. de køber varer for i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, LokalBrugsen, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD. Men efter at medlemmer ikke får mærkerne fysisk, men digitalt, så hober besparelserne sig op. Lige nu har medlemmerne således 1,63 milliard kr. i ubenyttede samlemærker. Med samlemærkerne kan kunderne købe kendte mærkevarer med op til 78 procents rabat. I øjeblikket er det kvalitetsglas fra Spiegelau, man kan få meget billigt ved hjælp af samlemærkerne. ”Mange kunder er nok ikke klar over, at de har denne mulighed. Derfor vil vi godt gøre opmærksom på, at der er et stort uudnyttet potentiale for at gøre et godt køb,” siger loyalitets manager Thomas W. Pohlentz, Coop. Selv om kunderne har brugt samlemærker til at købe flere hundrede tusinde Spiegelau glas i den aktuelle kampagne, er der stadig mulighed for at bruge de ubenyttede samlemærker frem til 8. marts. Senere på året kommer der nye kampagner for kendte mærk

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum