Delt førsteplads: Lidl og Aldi vinder Politikens økopristjek

Den billigste øko-indkøbskurv anno 2020 findes i Lidl og Aldi. Det står klart, efter dagligvarekæderne deler førstepladsen i Politikens pristjek af økologiske basisvarer. Politiken har testet priserne i 13 forskellige butikskæder og online-supermarkeder.

Lidl og Aldi er billigst på økologi. Det fastslår Politiken i deres pristjek af 18 økologiske basisvarer fra discountkæderne.

To små fejl i årets pristjek af økologiske varer i Politiken ændrede udfaldet og endte med en delt førsteplads for Lidl og Aldi. Politiken havde i første omgang udråbt Aldi som samlet vinder, men efter endnu en gennemgang af på priserne på citroner og løg, viste der sig nu en forskel mellem Lidl og Aldi på fire ører i Lidls favør.

Lidl og Aldi løber dermed med en delt førstepladsen med en samlet pris henholdsvis på 245,60 kr. og 245,64 kr. og over 40 kr. ned til pristjekkets sidsteplads. Pristjekket er baseret på den samlede pris for 18 udvalgte produkter, der er tilgængelige i samtlige af kæderne. Herunder fx hverdagsvarer som smør, havregryn, gulerødder og leverpostej.

I Lidl er man forståeligt meget glade for resultatet, som kan tilskrives kædens særlige fokus på økologi. Antallet af økovarer er over de seneste år steget med omkring 60 %, og Lidl har nu over 300 økologiske varer i sortimentet.

”Vi er naturligvis glade for resultatet af Politikens pristjek. Pris og kvalitet er et vigtig pejlemærke for både os og vores kunder. Vi sætter barren højt, hvad angår flere danske, økologiske og bæredygtige varer, og vi vil aldrig gå på kompromis med kvaliteten. Vi vil altid gå efter at være billigst og tilbyde den bedste indkøbsoplevelse for vores kunder”, siger indkøbsdirektør i Lidl, Rasmus Pape og tilføjer:

”Vi har tidligere fortalt, at vores kunder generelt lægger markant flere økologiske produkter i indkøbskurven. I første halvår er salget hos Lidl gået frem med mere end 20 %. Så når nu kunderne handler mere økologisk, så er det jo fantastisk, at vi kan tilbyde de mest konkurrencedygtige priser”, slutter indkøbsdirektør i Lidl, Rasmus Pape.

Lidl har vundet følgende pristjek i 2019/2020:

• Vinder BT´s store pristjek (Danmarks største pristjek af 97 produkter)
  • Ekstrabladets store pristjek i september, hvor Lidl løb med titlen som Danmarks billigste dagligvarekæde, hvor 30 forskellige varer blev sammenlignet
  • Bedst på prisen, når det kommer til økologiske kolonialvarer af Forbrugerrådet Tænk (2019 og 2020)
  • Forbrugerrådet Tænks pristjek af økologiske frugter og grøntsager (Forbrugerrådet Tænk 2019).

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 133 butikker.

Danskerne donerede 10% mere pant i 2020: Danske Hospitalsklovne modtager rekordbeløb13.1.2021 06:00:00 CETPressemeddelelse

Lidls kunder har i 2020 doneret rekordmeget pant med en stigning på 10 % i forhold til 2019. Donationen går til Danske Hospitalsklovnes arbejde med at gøre en forskel for indlagte børn og deres familier på de danske hospitaler og i børne- og ungepsykiatrien. Lidl har siden 2015 været hovedsponsor for Danske Hospitalsklovne og pantdonationerne i 2020 slår alle tidligere års donationer.

Fra Fyn til hele Danmark: Bryggeriet Vestfyen udvikler specialøl med Lidl18.12.2020 09:00:00 CETPressemeddelelse

For ti år siden var der ikke mange, der drak indian pale ale, brown ale og porter, men siden da er danskerne kommet efter det. I dag er cirka hver 10. øl, der bliver drukket, en specialøl. Derfor lancerer Lidl nu sin helt egen serie af specialøl, Karlens nordic craft beer, særligt udviklet af den anerkendte brygmester Christoph Behnke ved Bryggeriet Vestfyen. Øllene er netop landet i Lidl over hele landet.

Dansk-Tysk Handelskammer kårer Lidl Danmark til German Company of the Year 2020: Lidl hjælper danske virksomheder til eksport på en milliard kroner15.12.2020 15:00:25 CETPressemeddelelse

Lidl Danmark skaber vækst og eksport for kædens danske leverandører til en værdi af cirka 200 millioner kroner, og eksporterer for cirka 800 millioner kroner via Lidls internationale netværk. Dansk-Tysk Handelskammer kårede Lidl Danmark til German Company of the Year 2020 i dag ved en online prisoverrækkelse.