Delt førsteplads: Lidl og Aldi vinder Politikens økopristjek

Den billigste øko-indkøbskurv anno 2020 findes i Lidl og Aldi. Det står klart, efter dagligvarekæderne deler førstepladsen i Politikens pristjek af økologiske basisvarer. Politiken har testet priserne i 13 forskellige butikskæder og online-supermarkeder.

Lidl og Aldi er billigst på økologi. Det fastslår Politiken i deres pristjek af 18 økologiske basisvarer fra discountkæderne.

To små fejl i årets pristjek af økologiske varer i Politiken ændrede udfaldet og endte med en delt førsteplads for Lidl og Aldi. Politiken havde i første omgang udråbt Aldi som samlet vinder, men efter endnu en gennemgang af på priserne på citroner og løg, viste der sig nu en forskel mellem Lidl og Aldi på fire ører i Lidls favør.

Lidl og Aldi løber dermed med en delt førstepladsen med en samlet pris henholdsvis på 245,60 kr. og 245,64 kr. og over 40 kr. ned til pristjekkets sidsteplads. Pristjekket er baseret på den samlede pris for 18 udvalgte produkter, der er tilgængelige i samtlige af kæderne. Herunder fx hverdagsvarer som smør, havregryn, gulerødder og leverpostej.

I Lidl er man forståeligt meget glade for resultatet, som kan tilskrives kædens særlige fokus på økologi. Antallet af økovarer er over de seneste år steget med omkring 60 %, og Lidl har nu over 300 økologiske varer i sortimentet.

”Vi er naturligvis glade for resultatet af Politikens pristjek. Pris og kvalitet er et vigtig pejlemærke for både os og vores kunder. Vi sætter barren højt, hvad angår flere danske, økologiske og bæredygtige varer, og vi vil aldrig gå på kompromis med kvaliteten. Vi vil altid gå efter at være billigst og tilbyde den bedste indkøbsoplevelse for vores kunder”, siger indkøbsdirektør i Lidl, Rasmus Pape og tilføjer:

”Vi har tidligere fortalt, at vores kunder generelt lægger markant flere økologiske produkter i indkøbskurven. I første halvår er salget hos Lidl gået frem med mere end 20 %. Så når nu kunderne handler mere økologisk, så er det jo fantastisk, at vi kan tilbyde de mest konkurrencedygtige priser”, slutter indkøbsdirektør i Lidl, Rasmus Pape.

Lidl har vundet følgende pristjek i 2019/2020:

• Vinder BT´s store pristjek (Danmarks største pristjek af 97 produkter)
  • Ekstrabladets store pristjek i september, hvor Lidl løb med titlen som Danmarks billigste dagligvarekæde, hvor 30 forskellige varer blev sammenlignet
  • Bedst på prisen, når det kommer til økologiske kolonialvarer af Forbrugerrådet Tænk (2019 og 2020)
  • Forbrugerrådet Tænks pristjek af økologiske frugter og grøntsager (Forbrugerrådet Tænk 2019).

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores butikker.

Vigtig kundeinformation: Lidl og Hoyer Handel GmbH tilbagekalder ”Silvercrest” håndstøvsuger pga. risiko for brand24.9.2020 16:00:00 CESTPressemeddelelse

Lidl og Hoyer Handel GmbH tilbagekalder produktet ”Håndstøvsuger SHAZ 22.2 D5” af mærket ”Silvercrest” inklusive den medfølgende oplader (IAN 339791_1910). Ved enkelte produkter er der konstateret risiko for brand ved opladning og brug af produktet. Lidl og Hoyer Handel GmbH opfordrer derfor alle kunder til at undlade at oplade og/eller bruge produktet. Lidl og Hoyer Handel GmbH anbefaler, at produktet kasseres eller leveres tilbage til nærmeste Lidl-butik, hvor pengene returneres, også uden fremvisning af bon. Produktet er blevet solgt i Lidl-butikker landet over fra den 20.09.2020. Det kan ikke længere købes i butikkerne. Lidl og Hoyer Handel GmbH beklager de gener, som dette måtte medføre