Delt førsteplads: Lidl og Aldi vinder Politikens økopristjek

To små fejl i årets pristjek af økologiske varer i Politiken ændrede udfaldet og endte med en delt førsteplads for Lidl og Aldi. Politiken havde i første omgang udråbt Aldi som samlet vinder, men efter endnu en gennemgang af på priserne på citroner og løg, viste der sig nu en forskel mellem Lidl og Aldi på fire ører i Lidls favør.
Lidl og Aldi løber dermed med en delt førstepladsen med en samlet pris henholdsvis på 245,60 kr. og 245,64 kr. og over 40 kr. ned til pristjekkets sidsteplads. Pristjekket er baseret på den samlede pris for 18 udvalgte produkter, der er tilgængelige i samtlige af kæderne. Herunder fx hverdagsvarer som smør, havregryn, gulerødder og leverpostej.
I Lidl er man forståeligt meget glade for resultatet, som kan tilskrives kædens særlige fokus på økologi. Antallet af økovarer er over de seneste år steget med omkring 60 %, og Lidl har nu over 300 økologiske varer i sortimentet.
”Vi er naturligvis glade for resultatet af Politikens pristjek. Pris og kvalitet er et vigtig pejlemærke for både os og vores kunder. Vi sætter barren højt, hvad angår flere danske, økologiske og bæredygtige varer, og vi vil aldrig gå på kompromis med kvaliteten. Vi vil altid gå efter at være billigst og tilbyde den bedste indkøbsoplevelse for vores kunder”, siger indkøbsdirektør i Lidl, Rasmus Pape og tilføjer:
”Vi har tidligere fortalt, at vores kunder generelt lægger markant flere økologiske produkter i indkøbskurven. I første halvår er salget hos Lidl gået frem med mere end 20 %. Så når nu kunderne handler mere økologisk, så er det jo fantastisk, at vi kan tilbyde de mest konkurrencedygtige priser”, slutter indkøbsdirektør i Lidl, Rasmus Pape.
Lidl har vundet følgende pristjek i 2019/2020:
- Vinder BT´s store pristjek (Danmarks største pristjek af 97 produkter)
- Ekstrabladets store pristjek i september, hvor Lidl løb med titlen som Danmarks billigste dagligvarekæde, hvor 30 forskellige varer blev sammenlignet
- Bedst på prisen, når det kommer til økologiske kolonialvarer af Forbrugerrådet Tænk (2019 og 2020)
- Forbrugerrådet Tænks pristjek af økologiske frugter og grøntsager (Forbrugerrådet Tænk 2019).
Kontakter
Morten VestbergKommunikationschef
Tlf:+45 5215 9259morten.vestberg@lidl.dkBilleder

Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 165 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
Stor åbningsglæde i Gug: Lidl byder kunderne velkommen i ny butik uden tobak og nikotin25.9.2025 12:28:24 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag slog Lidl dørene op til en ny butik på Gugvej 189, hvor snoren blev klippet foran en stor forsamling af fremmødte kunder. Forrest stod den hjemvendte butikschef, Nikolaj Jensen, sammen med sit nye team, der havde glædet sig til at byde velkommen.
“Det betaler sig at handle i Lidl” – ny international kampagne sætter fokus på værdi i hverdagen22.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang lancerer Lidl en fælles brandkampagne på tværs af alle 31 lande, hvor kæden er til stede. Med kampagnen “Det betaler sig at handle i Lidl” ønsker Lidl at vise, at kæden står for andet og mere end skarpe priser og høj kvalitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum