Dele af installationsbranchen lægger afstand til coronakortslutningen

Mens andelen af elinstallationsvirksomheder, som oplever mangel på efterspørgsel, er stort set uforandret, er der en smule fremgang at spore i vvs-branchen. Det viser det nye konjunkturbarometer fra Danmarks Statistik.
Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

35 procent af elinstallatørerne melder fortsat om mangel på efterspørgsel som den største produktionsbegrænsning, mens det gælder 25 procent af vvs- og blikkenslagervirksomhederne. Det viser den nyeste udgave af konjunkturbarometret fra Danmarks Statistik, som blev offentliggjort i dag.

Dermed forbliver elinstallatørerne på det høje niveau, vi har set, efter coronapandemien ramte dansk erhvervsliv. Til gengæld er der bedring at spore hos vvs- og blikkenslagerforretningerne.

”I april og maj var der cirka 40 procent af vvs- og blikkenslagerforretningerne, som rapporterede om mangel på arbejdskraft, og set i det lys er det en kraftig forbedring. Men ser vi bort fra de sidste par måneder, så skal vi stadig tilbage til 2017 før vi ser lignende niveauer,” siger Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

For vvs- og blikkenslagerforretningerne lader det ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne også til, at flere igen melder om, at de leder efter kompetente medarbejdere. Her er der således en stigning i maj måned, mens el-installationsvirksomheder fortsat ligger lavt med kun otte procent, som melder om mangel på arbejdskraft.

”Coronakrisen har uden tvivl sat sit præg på foråret for installationsbranchen. Når man ser over de seneste tre måneder, så har kun to procent af virksomhederne i elinstallationsbranchen oplevet at have stigende omsætning, mens 45 procent har haft faldende omsætning. For vvs’erne gik det lidt bedre. Her oplevede ni procent stigende omsætning i løbet af foråret, mens 34 procent oplevede faldende omsætning,” siger Maria Schougaard Berntsen og uddyber:

”Der er med andre ord langt igen, før vi kan tale om en normalisering af installationsbranchen, og der er stadig al mulig god grund til at sikre et højt aktivitetsniveau den kommende tid,” siger Maria Schougaard Berntsen.

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne – mo.: 51 30 95 37

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.