CyklistforbundetCyklistforbundetCyklistforbundet

Del dit bedste øjeblik med cykeltræning

Cyklistforbundet sætter spot på børns cykeltræning og inviterer nu børnefamilier til at dele deres bedste cykeltræningsøjeblikke i en konkurrence, hvor den heldige vinder får en splinterny børnecykel med tilhørende hjelm.
Der er allerede kommet mange foto ind til konkurrencen.

Vejen til at blive en sikker cyklist er lang. Måske foregår cykeltræningen med barnet som fast følgesvend på mors løbetur, i følgeskab med far om morgenen, til iskiosken ved farmors sommerhus, med hele familien på cykel i skoven i weekenden, eller noget helt femte. Men uanset hvordan det gribes an, så er cykeltræningen også fyldt med mange skønne timers cykeltræning for børn og forældre:

- At kunne cykle giver børn både selvværd og frihed, så det er en gave til børnene, når vi voksne lærer børn at cykle. Og så er det at cykle bare en super hyggelig aktivitet at lave sammen med ens barn, siger børneprojektleder i Cyklistforbundet, Mai-Britt Aagaard Kristensen.

Konkurrencen løber frem til den 15. juni. Se hvordan I deltager på cyklistforbindet.dk/VKCfamiliekonkurrencen

Populær børnehavekampagne

Konkurrencen er en del af Cyklistforbundets populære børnehavekampagne, Vi kan cykle!, der bygger på konceptet ’Cykelleg’. Her leger børnene sig til at kunne alt det svære og alt det vigtige på en cykel: holde balancen, tilpasse farten, læse de andres bevægelser, reagere hurtigt og huske at bremse. Knapt 17.000 børn er med på legen i årets kampagne, der arrangeres af Cyklistforbundet med støtte fra Østifterne.

Prøv cykelleg derhjemme

• Cykeldjævlen: Brug kridt el.lign. til at markere en lille cirkelformet cykelbane, som dit barn kan cykle rundt på. Ligesom i Tour de France er du cykeldjævlen, som pludselig springer ud på banen, så dit barn skal cykle uden om dig. Hvis du har en blomstersprøjte, kan du også sprøjte ”djævlestøv” på barnet. Dit barn kan bestemme, hvor ”vild” cykeldjævlen skal være.

• Cykelprik: Prik dit barn på skulderen og send barnet afsted mod en prikdestination i nærheden. Sig fx ”send prikket videre til lygtepælen”. Barnet skal nu cykle hen til lygtepælen og give den et prik, inden hun/han cykler tilbage til dig for at få en ny prikdestination. Det kan fx være grantræet, postkassen etc. I kan også skiftes til at være den, der prikker, og den der cykler.

Se flere lege, guides og videoer på Cyklistforbundet.dk/foraeldre

Der er allerede kommet mange foto ind til konkurrencen.

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker en cykelvenlig verden, kan engagere sig. Vi er tilstede over hele Danmark og er en del af paraplyorganisationen European Cyclists’ Federation.