December-stress kan give din kat blærebetændelse

December måned er en stressende tid for din kat. Nye lugte, mange gæster og fyrværkeri forstyrrer kattens rytme, og det kan føre til blærebetændelse. Dyrlæge og katteekspert Lene Thaulow har rådene klar.
Hvis katten begynder at gemme sig mere, kradse uønskede steder eller urinmarkere indendørs, kan det være tegn på stress. Foto: PR

De fleste pynter op, bager mere og render til julefrokoster, når kalenderen skifter til december. Sidst på måneden stiller vi et træ op i stuen og skyder nytårskrudt af. De mange ukendte lyde, lugte og gæster stresser en kat, og det kan udvikle sig til stressrelateret blærebetændelse eller gå ud over kattens trivsel.

– Katte er kontrol-freaks. Hvis verden ikke er, som den altid har været – for eksempel ved fyrværkeri og besøg af gæster – så begynder katten at blive stresset. Det kan føre til forskellige adfærdsvanskeligheder og kan udvikle sig til fysiske sygdomme, hvor den mest udbredte er blærebetændelse, forklarer Lene Thaulow, der er dyrlæge ved Evidensia Vordingborg Dyrehospital og foredragsholder om kattes adfærd.

Halvdelen skyldes stress

Blærebetændelse viser sig ofte først ved, at katten begynder at urinere ofte, men i meget små portioner. Det kan være, at den urinerer nye steder, eksempelvis på dørmåtter, i håndvasken eller bruseren. Katten kan også mjave under vandladning eller have blod i urinen. Dyrlæge Lene Thaulow ser mange patienter med blærebetændelse i sin klinik, og cirka halvdelen af dem er stressrelaterede. Særligt fyrværkeri er en stor stressfaktor for katte.

– Vi kan jo ikke aflyse jul og nytår, så jeg anbefaler præventiv feromonbehandling med Feliway Classic, eventuelt suppleret med mælkeprotein. Feliway kommunikerer med katten på dens eget niveau og hjælper den til at håndtere stress. På vores klinik har vi en Feliway Classic diffusor siddende i konsultationsrummet til katte. På den måde kommunikerer vi, at det ikke er så slemt at være her, siger Lene Thaulow.

Feliway Classic indeholder en syntetisk kopi af kattens naturlige ansigtsferomoner. Katten udskiller selv feromonerne, når den er tryg, rolig og har kontrol. Derfor giver feromonerne katten en naturlig tryghedsfornemmelse.

Sæt ind i god tid

Feromonbehandling kan styrke kattens forsvar mod stress, og det er ifølge Lene Thaulow bedst at sætte ind i god tid – gerne i slut november. For at undgå stress i december skal katten også have rigelig adgang til mad, vand, kattebakke, hvile og aktiviteter. Det kan være en god idé at indrette et roligt rum eller gemmested til katten, hvor den er mindre udsat for de høje lyde og lysglimt.

– Hvis man indretter en lydisoleret hule, kan man bruge tæpper eller en dyne. Mange har en tendens til at vaske og rense alting op til jul, men så fjerner man kattens egne duftstoffer. Det skal man lade være med. Og hvis man ikke har det i forvejen, skal man sørge for at stille ekstra kattebakker ud i december. Går katten og holder sig, bliver urinen mere koncentreret og kan give blærebetændelse, fortæller dyrlæge Lene Thaulow.

Finn Arne Hansen
fha@epicent.dk

Fyrværkeri er en stor stressfaktor for en kat, men ejerens fravær eller nye gæster stresser også katten. Foto: PR

Ceva Animal Health A/S er den danske afdeling af det franske medicinalfirma Ceva Sante Animale. Firmaet har til huse i Vejle og producerer hovedsageligt på egne fabrikker i EU. Ceva leverer lægemidler, vacciner og frihandelsvarer til alle dyrearter. www.ceva.dk