Landdistrikternes FællesrådLanddistrikternes Fællesråd

Debat om grænseoverskridende samarbejde: Er grænsen nået?

FOLKEMØDET 2018: Danmark og Tyskland har et udstrakt samarbejde allerede, men der er rum til meget mere: Kom og hør hvordan EU-midler bruges til at styrke og udvikle samarbejdet – til gavn for os alle.
I det dansk-tyske Interreg-projekt Benefit4Regions samarbejder 11 offentlige og videnskabelige partnere på tværs af grænsen.

Hvad betyder ordet grænse for dig? Hvad tænker du på, når talen falder på vores store nabo mod syd? Og hvordan ser vores tyske naboer på samarbejdet med Danmark?

Vi deler både grænse med Tyskland både til lands og til vands, og der er mange muligheder for at udvikle og øge samarbejdet. Men hvordan foregår det i praksis fra dag til dag?

I det dansk-tyske Interreg-projekt Benefit4Regions har 11 offentlige og videnskabelige partnere etableret netværk, delt viden og sammen ledt efter gode løsninger på udfordringer og potentialer i landdistrikterne på begge sider af grænsen. Formålet er at finde frem til de bedste løsninger og lære af hinanden, så 1 + 1 kan blive til 3 – eller mere!

Vi har inviteret repræsentanter for det dansk-tyske samarbejde, som vil fortælle om ”tidens hotte emner” inden for grænsesamarbejde. Kom og deltag i en debat om, hvordan vi gør i praksis, og hvordan vi kan lære hinanden bedre at kende fremover! Jeppe Søe, professionel ordkløver, vil lede os igennem debatten.

I panelet er:

• Jens A. Christiansen, Generalsekretær for Sydslesvigsk Forening (SSF)
  • Lars Nielsen, Formand for SSF Skt. Jørgen/ Mørvig distrikt i Flensborg
  • Astrid Eggert, Leadpartner i Benefit4Regions, Wirtschaftsförderungsagentur Kreis Plön GmbH
  • Hauke Klünder, Projektmanagement Benefit4Regions, Kreis Plön
  • Carina Woollhead, Specialkonsulent Kultur, Turisme og Bosætning, Guldborgsund Kommune
  • Connie Skovbjerg, Landdistriktskoordinator, Sønderborg Kommune
  • Karsten Gram, Næstformand, Landdistrikternes Fællesråd

Fakta: Landdistrikternes Telt

Landdistrikternes Telt på Folkemødet 2018 ligger i Danchells Anlæg (A8) og består af: Guldborgsund Kommune, Nordfyns Kommune, Sønderborg Kommune, Varde Kommune, Tønder Kommune, Skive Kommune, Vordingborg Kommune, Haderslev Kommune, Lolland Kommune, Odsherred Kommune, LAG, Benefit4Regions (B4R), Folketingets Udvalget for Landdistrikter og Øer samt Landdistrikternes Fællesråd.

Astrid Eggert, Leadpartner i Benefit4Regions, Wirtschaftsförderungsagentur Kreis Plön GmbH, tlf: +49 4307 900-121
Carina Woollhead, Specialkonsulent Kultur, Turisme og Bosætning i Guldborgsund Kommune, tlf: 25 18 03 19
Connie Skovbjerg, Landdistriktskoordinator i Sønderborg Kommune, tlf: 28 89 80 21
Eva Østergaard, pressemedarbejder i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 27, mail eoe@landdistrikterne.dk