Debat: Influencer-marketing er ikke en populær trend - det er hardcore forretning
Af Rasmus Bruus Larsen, CEO, Make Influence
Det er derfor på tide, at virksomhederne anerkender influencer marketing som en reel forretningsmetode, ellers går de glip af indtjening, fordi de bliver overhalet indenom af de, der forstår, at influencerne kan tjene penge - ja, faktisk mange penge - til deres forretning.
Forstå mig ret; det er bestemt sundt at have en vis portion skepsis, og jeg slår ikke på tromme for, at man skal gamble med sit ofte hårdt forhandlede markedsføringsbudget efter mavefornemmelse og hurtige idéer. Tværtimod. I dag står det bare væsentligt anderledes til med influencer-arbejdet - blandt andet fordi det i høj grad består af data, der hurtigt afslører, om dine indsatser har den ønskede effekt. I 2021 kan du nemlig både måle og spore din influencers arbejde, og det er muligt meget præcist at se, hvad du har fået for dine penge. Noget både outdoor og TV-kampagner stadig kæmper med at kunne bevise, selvom mange stadig tyr til disse ofte meget dyre og mere klassiske markedsføringskanaler.
Et rigtigt arbejde kræver rigtig løn
En af de mest udbredte aversioner mod influencer marketing er, at influencerne tjener urimeligt mange penge for at være på sociale medier. Og til den påstand kan vi bare svare ja - og nej. For vi ser desværre en tendens til, at mange mindre influencere ofte kun bliver tilbudt produkter i betaling og ikke får den løn, de rent faktisk fortjener, ikke får den løn, der rent faktisk modsvarer den værdi, de skaber. Det står i skærende kontrast til de store og populære influencere, som modtager svimlende beløb upfront - og det endda uden at virksomheden, der køber, reelt ved, om de får noget ud af investeringen. Begge tilfælde er et udtryk for, at virksomheder ikke helt ved, hvordan de skal bruge influencersamarbejdet. Og begge dele er noget af det, vi dagligt arbejder for at tage et opgør med.
For influencerne skal betales ordentligt, og betales for det, som de rent faktisk leverer. Vi ser også gang på gang, at der ikke er lighedstegn mellem følgerantal og salg, da de mindre influencere sagtens kan præstere langt bedre, fordi de ofte har en tættere relation til deres følgere, og dermed også kender dem bedre.
I løbet af Make Influence første tre år i branchen har vores influencere omsat for mere end 100 millioner kroner for virksomhederne. Det er dermed ikke småpenge, som influencerne får langet over deres digitale disk. Markedsføringsmetoden viser sit værd over en bred kam af brancher. Om det så gælder biler, rejser, mode eller sexlegetøj, kan influencerne deres kram. Kigger man mod USA, bruger man i høj grad også metoden til at opnå politisk indflydelse, hvilket vi også er begyndt at se herhjemme, blandt andet da vi i forbindelse med nedlukningen af det danske samfund kunne opleve selveste statsministeren side om side med den populære danske influencer, Alexander Husum, på hans YouTube-kanal med en klar appel til særligt de unge følgere, som han har godt fat i.
Med en statsministers blåstempling og en lang liste af virksomheder, som har fået dokumenterede resultater i højere grad end gennem traditionel markedsføring samt øget indtjeningen, mener jeg derfor også, at det er på tide, at virksomhederne stopper med at opfatte influencer marketing som en lidt for spændende satsning og i stedet anerkender det som den etablerede forretning, det i virkeligheden er. Det skylder de deres egen forretning.
Nøgleord
Kontakter
Rasmus LarsenCEOMake Influence
Tlf:+4560229438rasmus@makeinfluence.comhttps://www.makeinfluence.com/da/Billeder
Information om Bonzer
Om Make Influence
Make Influence er en datadrevet influencer markedsplads, der er performancebaseret.
Målet var at introducere en portal, som havde salg, større indtjeningsmuligheder og fede samarbejdsmuligheder, samt datadrevet marketing for øje.
Vi har bygget en platform ud fra alt det, som mange har savnet og efterspurgt, så man hurtigt kan se, om influencer marketing skaber værdi.
Vores model er bygget på en gensidig afhængighed mellem virksomheden og den udvalgte influencer. Det betyder, at influencerens løn er bundet op på virksomhedens succes.
Historien falder sammen med vores mission: Vi skaber platformen – du skaber samarbejdet og indtægtsmulighederne.
Følg pressemeddelelser fra Bonzer
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bonzer
5 ekspertråd til forældre: Sådan undgår du søvnforstyrrelser hos børn ved skiftet til sommertid22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Lige om lidt går vi fra vintertid til sommertid, og det skifte giver hvert år mange problemer hos de danske børnefamilier, hvor søvnrutinerne bliver sat på prøve. Søvnekspert kommer med 5 gode råd til, hvordan man undgår for mange problemer ved det famøse skifte til sommertid.
Psykoterapeut: Sådan kvæler du stress og angst, når verden brænder11.3.2024 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Der er en stigende frygt blandt danskerne over, hvorvidt krigen i Ukraine kommer til at påvirke vores personlige sikkerhed. Den slags bekymringer kan have stor, negativ betydning for ens mentale sundhed, hvis man ikke passer på, påpeger psykoterapeut.
Deadline for kvote 2 er lige om hjørnet: Her er gennemsnitskaraktererne i hele landet7.3.2024 06:35:00 CET | Pressemeddelelse
Deadline for kvote 2-ansøgninger er d. 15. marts. Se, hvad gennemsnitskarakteren for de forskellige skoler i landet er. Og husk, det er ikke for sent at hæve dine karakterer til kvote 1.
Psykoterapeut: Ofte er forældre en del af børns angstproblematik13.2.2024 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Flere og flere børn lider af angstlidelser, viser tal fra flere offentlige myndigheder. Ifølge psykoterapeut kan forældrene spille en rolle i denne udvikling, da de ofte er medvirkende i at skabe og vedligeholde de angstfremkaldende mønstre i familielivet.
Udviklet med søvneksperter: Dansk firma lancerer vuggemotor med app for at forbedre babys søvn9.2.2024 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Den danske virksomhed Moonboon er stolte af at annoncere lanceringen af deres seneste nyskabelse, Motor Connect. Denne intelligente vuggemotor med tilhørende app er en banebrydende løsning designet til at forbedre søvnen for både babyer og deres forældre.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum