Anders Andersen Rengøring

De usynlige helte: Fornyet respekt om rengøringspersonale under corona

Under coronapandemien, hvor især hospitalspersonale fremhæves som redningsmænd, har også rengøringsfaget opnået mærkbar større agtelse for den ekstra indsats, de yder i øjeblikket.
Anders Andersen har med over 50 års erfaring i rengøringsbranchen oplevet lidt af hvert. Derfor glæder det ham, at rengøringsfaget for tiden nyder uhørt stor anerkendelse i kampen mod coronasmitte. Foto: PR.

Du ser dem sjældent, for de har ofte udført deres arbejde, før du indtager morgenkaffen, eller efter du holder fyraften, men lige som sundhedspersonalet, der er blevet hyldet de seneste måneder, har det usynlige rengøringspersonale fået en vigtigere rolle end tidligere. Anders Andersen, der er ejer og grundlægger af firmaet af samme navn, Anders Andersen Rengøring, har mere end 50 års erfaring i rengøringsbranchen. Han oplever, at rollen som soldat mod den allestedsnærværende coronavirus har givet rengøringspersonale og branchen i sig selv ny respekt.

– I takt med at folk er blevet langt mere opmærksomme på, hvor vigtig ordentlig hygiejne er i kampen mod smitte, er der kommet stor respekt omkring rengøring. Også hos de danske virksomheder er den kontormæssige hygiejne blevet top of mind, så man undgår sygdom, og det er sikkert at komme tilbage på arbejde, udtaler Anders Andersen.

Kvalitet frem for pris vinder indpas

Rengøringspersonale landet over har rubbet neglene for at opfylde de høje rengøringskrav, der er blevet stillet under coronakrisen. Og hvor mange virksomheder førhen ville vælge pris over kvalitet, handler det nu om at sikre de mest hygiejniske vilkår for både kunder og ansatte.

– Efter min opfattelse handlede rengøringsmarkedet før coronakrisen 75 procent om prisen og 25 procent om kvaliteten af arbejdet. Vi fokuserer på det sidste, hvilket også er grunden til, at vi i mange år ikke har deltaget i licitationer. Men i år har kvaliteten vundet, og vi har stået sammen i Danmark. Chefernes største drive er jo at få de ansatte trygt tilbage på kontoret hurtigst muligt, og så skal rengøringen være i orden. Det kan vi aflæse på, at vi har hjulpet med rekordmeget ekstra arbejde i maj, fortæller Anders Andersen.

God stemning og ekstra arbejdsglæde

Også på gulvet har coronakrisen afstedkommet en positivitet i form af forhøjet arbejdsglæde og en stolthed over faget. En af dem, der kan mærke en forskel, fra før virus og smittetal fyldte mediernes dagsorden, er Henriette Kjerulff Berg, som til dagligt er serviceleder hos Anders Andersen Rengøring og står blandt andet for rengøringen hos Dansk Sygeplejeråd, hvis medlemmer om nogen kender betydningen af et rent og hygiejnisk arbejdsmiljø, corona eller ej.

– Selv om vi også før corona blev mødt af smil og anerkendelse ude i virksomhederne, er det endnu mere udtalt nu, og der er større interesse og respekt for vores opgave. Vores medarbejdere oplever det som positiv opmærksomhed, og det giver ekstra arbejdsglæde. Der er en fantastisk stemning, og vi står sammen både som team og med kunderne. Det er godt, at vores erhverv er kommet i fokus, fortæller Henriette Kjerulff Berg, som håber, den øgede fokus på ordentlig hygiejne fortsætter, efter coronabølgen er drevet over.

Anders Andersen Rengøring er en landsdækkende rengøringsvirksomhed med cirka 1100 medarbejdere fordelt på afdelinger i Taastrup, Aarhus og Vejle. Virksomheden var det første landsdækkende rengøringsselskab i Danmark med Svanemærkning. www.aaren.dk

Jørg Gøttler
Marketingschef
jrg@aaren.dk

Jesper Lensskjold
Salgschef
jel@aaren.dk

Billeder

Download
– Hos de danske virksomheder er den kontormæssige hygiejne blevet top of mind, så man undgår sygdom, og det er trygt at komme tilbage på arbejde, udtaler Anders Andersen. Foto: PR.
Download
Det usynlige rengøringspersonale har fået en vigtigere rolle under coronakrisen, hvor ord som smittetal og virus har fyldt meget i medierne og gjort danskerne opmærksomme på vigtigheden af god hygiejne. Foto: PR.

Information om Anders Andersen Rengøring

Anders Andersen Rengøring