De unge taber, fordi den er gal med den sociale infrastruktur på Sydsjælland

Der bor unge mennesker med massive sociale problemer i alle dele af landet. Men de, der bor i de store byer, har langt bedre mulighed for at få hjælp til at løse deres problemer. Det er urimeligt og kan få store konsekvenser for udkantsdanmarks udsatte unge, konkluderer LivaRehab i ny rapport.

Rapporten tager afsæt i LivaRehabs arbejde i den sydlige del af Sjælland.

”Sydsjælland er et område i Danmark, der er ramt af høj arbejdsløshed og manglende uddannelse – ikke mindst blandt de unge. Det er faktorer, der kan være med til at presse de unge ud i gråzoneprostitution for at få mad eller tag over hovedet. De unge mangler ganske enkelt handlemuligheder. Det skal vi give dem”, fortsætter hun.

LivaRehab foreslår blandt andet:

• At den sociale infrastruktur styrkes, så de unge får flere handlemuligheder.
  • At den forebyggende og opsøgende indsats opprioriteres.
  • At socialfaglige medarbejdere, gennem efteruddannelse, styrkes i at få blik for udsathed og seksuel risikoadfærd.

LivaRehab har de seneste to år haft mere end 100 unge i forløb, hvor fællesnævnerne har været, at de unge har været udsat for seksuelle overgreb, incest og været i berøring med gråzoneprostitution/prostitution mv. LivaRehabs arbejde viser, at al for mange unge er ladt alene med deres udsathed og får kun brudstykker af den hjælp, de skal have, fordi det sociale system ikke kan håndtere, at de har mange sociale udfordringer på én gang.

”Alle de unge, der har været i kontakt med vores projekt, har oplevet at komme i klemme i systemet, selvom de slås med komplekse kombinationer af massive sociale problemer. De mindre kommuner oplever ofte at komme til kort på dette område. Vi har brug for, at man fra nationalt hold opprioriterer området”, siger Flora Ghosh, direktør for LivaRehab– center for rehabilitering af mennesker med skadevirkninger fra prostitution, vold og seksuelle overgreb

For yderligere kommentarer eller spørgsmål kontakt Flora Ghosh på flora@livarehab.dk eller på 53 71 61 00

Et ni måneders pilotprojekt vil forankre LivaRehabs succesfyldte arbejdsmetoder i den kommende tid, så flere udsatte mennesker med prostitutionsskader kan få 360 graders støtte til at komme videre. Pilotprojektet vil også være med til at bane vejen for LivaRehab som en bærdygtig stabil organisation. Takket være Annie og Otto Johs. Detlefs’ Fonde, der har støttet projektet.