Egencia

De største erhvervsrejsetendenser i 2018

Erhvervsrejsebureauet Egencia under Expedia-koncernen samler op på, hvad der har præget erhvervsrejsebranchen i 2017, og spår hvad der vil præge 2018.
En erhvervsrejsende tænker på ferie.

Den teknologiske udvikling karakteriserer flere af markedets tendenser både i året der gik, og for året der kommer. Egencia har i 2017 konstateret, at markant flere erhvervsrejsende både på globalt plan og i Danmark bestiller deres rejser online. Der er sket en stigning på 15% i 2017 i Danmark, og i november 2017 blev 62% af alle reservationer foretaget online på landsplan.

”I tillæg hertil ser vi i Danmark en øget tendens til decentralisering af rejseadministrationen, hvor den rejsende i stigende grad selv reserverer og administrerer sine bookinger frem for en rejsesekretær eller central bookingfunktion,” fortæller Sys Hansen, adm. Direktør for Egencia Danmark.

Egencia forventer, at denne stigning fortsætter ind i det kommende år både på verdensplan og i Danmark, og bliver yderligere forstærket i takt med at flere virksomheder får øjnene op for, at den foretrukne platform automatisk inkorporerer virksomhedens rejsepolitikker og aftaler, således at overholdelse sker helt naturligt.

For 2018 forudser Egencia, at særligt fem temaer vil præge udviklingen inden for erhvervsrejser:

• ”Bleisure”
    Som navnet antyder, er der tale om et rejsemønster, hvor man kombinerer “business” og “pleasure”. Det er især yngre generationer, der blander forretning og fornøjelse, viser en undersøgelse fra Egencia[1]. Millennials er 62% mere tilbøjelige til at udvide en erhvervsrejse med feriedage. Det forventes at være en større global tendens, men Egencia forventer kun moderat udbredelse af dette rejsemønster blandt danske millennials.

• Kunstig intelligens får et boost
    Chatbotter, stemmestyringsværktøjer og andre tjenester, der er styret af kunstig intelligens, er ikke noget nyt – og det er heller ikke alle erhvervsrejsende, der synes at automatiserede chatbots er vejen frem mod bedre kundeservice. Millennials er to gange mere tilbøjelige til at dele deres oplevelser – både gode og dårlige – på sociale medier[2], og det er vigtigere for dem end tidligere generationer at kunne give udtryk for deres bekymringer online. Derfor er det sandsynligt, at der kommer flere og flere chatservices, som enten er drevet af kunstig intelligens til de enkle rejser, og af menneskelige kontaktpunkter til den mere specifikke rådgivning.

• Online og on the go
    Flere og flere rejsende ønsker at bestille deres rejse online, og smartphonen bliver brugt i stadigt større omfang på farten, viser en undersøgelse fra Egencia. Endnu flere har et ønske om at bruge en smartphone, tablet eller anden mobil enhed til at reservere deres næste rejse.

”Det hænger sammen med, at rejseplaner kan ændres med kort varsel,” uddyber Sys Hansen. ”Det er allerede en veletableret adfærd hos danske erhvervsrejsende, at simple rejser bookes online og ændres on the go. Hvis det handler om mere komplicerede rejser, foretrækker mange erhvervsrejsende dog stadig en laptop, hvor de bedre kan overskue hele rejsen.”

• Effektivisering af hele rejsen
    De fleste erhvervsrejsende efterspørger tjenester, der gør rejsen mere strømlinet, så produktiviteten kan opretholdes undervejs. I løbet af de seneste år er mange af de tjenester, som erhvervsrejsende benytter før, under og efter rejsen, blevet væsentligt forbedret og optimeret gennem integrerede platforme. Rejse-apps, hvor alle services til rejsen er samlet i én tjeneste, spås massiv fremgang i antal brugere i 2018 og de kommende år.

”De mange elektroniske services, der gør hele rejsen mere bekvem og nem, er efterhånden ved at være indarbejdet i den rejsendes mindset. Det gælder f.eks. elektronisk check-in af boardingkort og paskontrol, som efterhånden er kommet under huden på folk,” uddyber Sys Hansen.

• Lokal indlogering og Instagram-venlige destinationer
    Det er blevet mere populært at finde lokal indkvartering, som giver rejsende muligheden for en mere autentisk rejseoplevelse. Også på det danske marked er der udvikling.

”Peer-2-peer services er et spændende område, og vi følger løbende udviklingerne i tæt dialog med virksomhederne,” fortæller Sys Hansen.

”Vi kommer til at tilpasse vores tilbud til efterspørgslen, men det skal altid ske i overensstemmelse med virksomhedernes compliance og politikker.”

Undersøgelsen er udført af Northstar på vegne af Egencia. I alt er 4521 erhvervsrejsende i alderen 18 år og derover blevet konsulteret i Australien, Canada, Frankrig, Tyskland, Norge, Singapore, Sverige, Storbritannien og USA. I alt ca. 500 respondenter pr. land. Undersøgelsen blev gennemført online i perioden april til maj 2017.

[1] Expedia.com (2013). Expedia and Egencia Study: Millennials Spend More Freely, Complain More Loudly and Crave Mobile Devices for Business and Leisure Travel. CISION PR Newswire

[2]Maggie Rauch, Alice Jong, Brandie Wright, Mark Blustein and Douglas Quinby, (2017, May) Phocus Forward – A Year Ahead in Digital Travel. Phocuswright and Expedia Affiliate Network

Sys Hansen, Egencia Denmark
E-mail: shansen@egencia.com
Tlf. +45 65 43 35 28

Simone Hjorth, Halo. agency
E-mail: simone.hjorth@haloagency.dk
Tlf. +45 53 82 36 31

En erhvervsrejsende tænker på ferie.
En mand trykker på et ikon, hvor der står AI.
En kvinde venter i lufthavnen og kigger på sin smartphone og laptop.

Information om Egencia

Egencia
Meldahlsgade 5, 3.

Egencia sørger for at hver enkelt rejse tæller, både for de rejsende og for de rejseansvarlige i virksomheden. Med branchens førende teknologiplatform gør Egencia processen med at planlægge, bestille og administrere erhvervsrejser let og enkel. Med adgang til aktuelle data om brugeradfærd, er virksomheder i stand til proaktivt at træffe velbegrundede beslutninger, der både imødekommer de rejsendes præferencer og bidrager til efterlevelse af rejsepolitikken. Erfarne rejsekonsulenter sidder klar til at hjælpe undervejs, når som helst og hvor som helst. Egencia udbyder sine løsninger til små, mellemstore og multinationale virksomheder i mere end 65 lande. For mere information om Egencia, besøg www.egencia.dk, vores blog eller LinkedIn.

© 2018 Egencia LLC. Alle rettigheder er forbeholdt. Egencia og Egencias logo er enten registrerede brands eller Expedia Inc.’s brands i USA og/eller andre lande. Alle andre registrerede brands er de respektive ejeres ejendom.