e-conomic A/S

De små danske virksomheder har mistet en fjerdedel af omsætningen siden 11. marts

Coronakrisen har medført store økonomiske problemer for landets små virksomheder. Omsætningen er nede med 24 procent sammenlignet med samme periode sidste år

Marts startede helt forrygende for de små danske virksomheder. På månedens første ti dage oplevede de en omsætningsfremgang på hele 16 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Samtidig var omsætningen steget i både januar og februar.

Men så kom den 11. marts, hvor statsminister Mette Frederiksen blandt andet sendte elever, studerende og offentligt ansatte hjem. Hele landet gik i stå og det samme gjorde omsætningen hos landets små virksomheder. Fra den 11.-31. marts faldt omsætningen med 24 procent.

- Den lavine, der de sidste uger har rullet henover Danmark, har været nådesløs overfor landets mindste og økonomiske mest sårbare virksomheder, siger Martin Thorborg, adm. direktør i Dinero.

- Mange selvstændige er fuldstændig handlingslammet. De fik en god start på måneden, men pludselig er der ingen kunder i butikken, ordrerne i ordrebogen er annulleret, og aftalerne i kalenderen slettet. Mange er ramt af et granatchok.

Særligt hårdt for køreskoler og it-konsulenter

Hos Dinero er konklusionen klar: Stort set alle brancher rammes økonomisk af coronakrisen. Alt fra køreskoler, som har oplevet et fald på 78 procent i omsætningen, til it-konsulenter (62 procent) til fysio- og ergoterapeuter (49 procent).

- Det er næsten lige meget, hvem man er: Den her krise gør ondt på mange selvstændige. Også antallet af fakturaer er faldet drastisk og fortæller meget godt historien om coronakrisens indvirkning: I januar og februar steg antallet af fakturaer sammenlignet med sidste år, men siden den 11. marts har de selvstændige sendt 19 procent færre fakturaer, siger Martin Thorborg.

Det værste er næppe ovre

Selvom marts var en forfærdelig måned for landets små virksomheder, så frygter Dineros direktør, at tallene de kommende uger kun bliver værre.

- Mange fakturaer sendes først, når arbejdet er udført. Så en del af de fakturaer, der bliver sendt nu, kan være betaling for arbejde, der er udført, før landet gik i stå. Jeg frygter, at antallet af fakturaer og omsætningen falder yderligere de næste uger, siger Martin Thorborg.

- Derfor håber jeg også, at alle selvstændige rækker ud efter den hjælp i form af økonomisk kompensation, som regeringen har smidt på bordet. Mine medarbejdere står i hvert fald klar med rådgivning til dem, der måtte ønske hjælp.

Udvikling i omsætning fra 2019 til 2020:

Omsætning 2019:

1.214.658.531 kr.

919.390.088 kr.

- 24%

Udvikling i omsætning i udvalgte brancher –11.-31. marts 2019 vs. 2020:

Obs: I tabellen indgår virksomheder med minimum 100 fakturaer i perioden 11. marts-31. marts 2019.

Branchenavn:

2.894.749 kr.

- 29%

Sådan har vi gjort:

Vi har sammenlignet udviklingen i fakturabeløb for virksomheder, som både var betalende brugere af Dinero i årets første tre måneder af 2019 og 2020. Det drejer sig om 15.800 virksomheder (enkeltmandsvirksomheder, PMV, IVS, I/S, ApS og A/S).

Fotos:

Download fotos af Martin Thorborg her.

Information om e-conomic A/S

e-conomic A/S
Gærtorvet 1-5

+45 88 20 48 40https://www.e-conomic.dk/

E-conomic leverer cloudbaserede regnskabsløsninger til over 180.000 erhvervskunder. Selskabet blev grundlagt i 2001 af revisor Jacob Wandt, der savnede et værktøj til at gøre arbejdet mellem revisor og kunde lettere. e-conomic bruges i dag af kunder i alle størrelser, fra alle brancher, med hvert deres grad af kompleksitet og er markedsledende indenfor cloudbaserede regnskabsløsninger.

Læs mere her: www.e-conomic.dk

Følg pressemeddelelser fra e-conomic A/S

Flere pressemeddelelser fra e-conomic A/S

e-conomic forbereder SMV'erne på den nye bogføringslov8.11.2023 08:30:00 CET | Pressemeddelelse

e-conomic tager et skridt for at sikre, at danske virksomheder er fuldt forberedte på den kommende bogføringslov, der træder i kraft den 1. juli 2024. Efter måneders ihærdigt udviklingsarbejde og nært samarbejde med nøgleeksperter inden for regnskab og økonomi, præsenterer e-conomic nu en række nye funktioner. Funktionerne er skræddersyet til at opfylde de krav, som den nye bogføringslov stiller og mere til, for at gøre det lettere at drive virksomhed i Danmark.

Merc IT bliver en del af Visma-koncernen17.8.2023 10:15:00 CEST | Pressemeddelelse

Den odenseanske softwarevirksomhed, Merc IT, bliver fremover en del af Visma-koncernen efter et opkøb. Merc IT levererer budgeterings- og rapporteringssoftware, heriblandt report123, budget123 og budget123+, der bruges af over 3000 kunder i Danmark. Opkøbet skal bl.a. styrke Merc ITs produkters positionering i markedet overfor nye kunder, samt styrke Vismas største danske virksomhed, regnskabsprogrammet e-conomic, og give programmets kunder flere muligheder indenfor finansrapportering.

e-conomics administrerende direktør indtræder i Erhvervslivets EU- og Regelforum5.7.2023 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Erhvervsminister Morten Bødskov har anmodet administrerende direktør for e-conomic, Lars Engbork, om at indtræde i Erhvervslivets EU- og Regelforum. Forummet har frem mod 2027 til formål at fungere som et uafhængigt rådgivende organ for regeringens arbejde med at gøre det lettere at drive virksomhed i Danmark. Lars Engbork glæder sig over anmodningen og ser frem til at være med til at gøre livet lettere for danske SMV'er.