De sjællandske murermestre ansætter flere lærlinge

En fjerdedel flere lærlinge har skrevet under på en lærlingekontrakt hos en sjællandsk murervirksomhed i år. Det er glædeligt, men også nødvendigt, siger formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster. For mange murersvende er på vej på pension, og der mangler allerede nu masser af faglærte murere.

I Region Sjælland får rigtig mange murerlærlinge lov til at arbejde med mørtel og mursten ude på byggepladserne. Siden starten af 2018 har de sjællandske virksomheder nemlig ansat 154 nye lærlinge. Det er 27 procent flere end sidste år. Og en stigning, der ligger langt over landsgennemsnittet på 11 procent flere praktikpladsaftaler, viser de nyeste tal fra Undervisningsministeriet.

- Det er rigtig godt at se, at virksomhederne på Sjælland og Lolland-Falster er med til at uddanne den næste generation af dygtige håndværkere. For dem har vi brug for. Allerede nu kan vi mærke, at der mangler faglærte murere, og om få år ser prognoserne endnu sortere ud, siger formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster Jesper Toftebjerg Andersen.

Nye tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering viser, at bygge- og anlægsvirksomheder i alt har måtte opgive at finde en kvalificeret medarbejder 5.600 gange siden 1. juli år.

- Og i murerfaget er der rigtig mange stillinger, hvor der snart skal ansættes en yngre medarbejder. For mange mestre og svende går snart på pension. Derfor står vi også i en situation, hvor vi simpelt hen er nødt til at tage uddannelsesansvaret på os og ansætte flere lærlinge, hvis vi vil have nye kræfter til at forsætte håndværket, siger Jesper Toftebjerg Andersen.

Færre i skolepraktik
De mange flere praktikpladsaftaler kan også ses på de sjællandske erhvervsskoler, hvor der er langt færre murerlærlinge på praktikcentrene. Andelen af elever i skolepraktik er mere end halveret fra 19 i oktober 2017 til otte i oktober 2018.

- Man kan lære meget teknik i skolepraktik. Men hvis man som lærling skal kende til tempoet og arbejdsrutinerne på en byggeplads, er man nødt til at komme ud i virkeligheden. Derfor er jeg meget tilfreds med, at der er så få elever i skolepraktik. Nu skal vi bare have de allersidste ud i en rigtig murervirksomhed, siger Jesper Toftebjerg Andersen, Dansk Byggeri.

Andelen af elever i skolepraktik kan endda være endnu mindre end statistikken viser, da elever med delaftaler også bliver talt med, som om at de er i skolepraktik. Normalt går der heller ikke lang tid, før en elev i skolepraktik får en lærlingeplads hos en virksomhed.

Formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster Jesper Toftebjerg Andersen, jt@hansen-andersen.dk, telefon 40 21 75 65
Journalist i Dansk Byggeri Caroline Schrøder, csc@danskbyggeri.dk, 29 74 94 44