Dyrenes BeskyttelseDyrenes Beskyttelse

De pensionerede cirkuselefanter kan opleves i Knuthenborg Safaripark fra på lørdag

Danmarks sidste cirkuselefanter kan opleves i Europas mest avancerede elefantanlæg i pinsen. De bliver lukket ud på Elefantsletten i Knuthenborg Safaripark på lørdag den 30. maj kl. 11.00.
De fire elefanter er langt om længe blevet forenet i deres nye stald i Knuthenborg Safaripark. Fra på lørdag kan gæsterne opleve dem på den 140.000 m2 store, lollandske savanne. Foto: Knuthenborg Safaripark. Til fri afbenyttelse

De fire elefanter er faldet godt til i Knuthenborg Safaripark, hvor de flyttede ned forrige fredag. Derfor kan gæster i parken opleve dyrene i deres luksus-anlæg på størrelse med 21 fodboldbaner allerede fra nu på lørdag den 30. maj kl. 11, hvor de lukkes ud i de enorme rammer. Elefantsletten på Lolland er det mest avancerede elefantanlæg i Europa.

- Vi glæder os helt vildt til, vi kan byde Danmark indenfor for at opleve resultatet af to års arbejde. Det er virkelig nogle helt unikke og prægtige rammer, vi har skabt for de her fantastiske dyr, hvor velfærden er i højsædet. Intentionen med det enorme anlæg er et sted, hvor de ”bare skal være elefanter” med naturlig adfærd i det 140.000 m2 store savannelignende anlæg, fortæller Christoffer Knuth, direktør i Knuthenborg Safaripark.

På Elefantsletten, som anlægget kaldes, kan gæsterne opleve dyrene plaske i vand, sandbade, vandbade og vandre omkring på de store vidder. Gæster kan køre eller gå rundt om hele anlægget med frit udsyn. Det skaber de bedste velfærdsmæssige forhold for dyrene samtidig med, at gæsterne får de bedste forudsætninger for at følge dyrenes færden.

- Jeg kan slet ikke beskrive, hvor glad jeg er nu, hvor jeg efter mange års kamp kan se Ramboline, Jenny, Lara og Djungla dér, hvor de hører hjemme i de bedste omgivelser hos Knuthenborg Safaripark. Fri for at skulle optræde for mennesker. Nu skal de bare være elefanter til deres dages ende. Det er en vigtig sejr for de fire prægtige dyr, men det er også symbolet på den lange kamp, vi i Dyrenes Beskyttelse har kæmpet for at få vilde dyr ud af cirkus. Det er nu lykkedes, og det gør mig både stolt og rørt, siger Britta Riis, direktør for Dyrenes Beskyttelse.

Siden dyrene flyttede til Knuthenborg har de opholdt sig i det 2.000 m2 store staldanlæg. Allerede dagen efter ankomsten, flyttede alle fire elefanter sammen, og har siden da vænnet sig til hinandens og dyrepassernes selskab.

Elefantsletten er blevet til virkelighed i samarbejde mellem Knuthenborg Safaripark og Dyrenes Beskyttelse og har fokus på at give dyrene så højt niveau af dyrevelfærd som muligt. Anlægget skal derfor også fungere som internationalt fyrtårn, der viser, hvordan fremtidens anlæg for pensionerede cirkuselefanter ude i verden bør udformes. Elefantsletten er støttet af blandt andet QATO Fonden og A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.

Pressen er velkommen

Pressen er velkommen til at besøge elefanterne på de store vidder i Knuthenborg, og bedes ringe på forhånd til kommunikationschef i Knuthenborg Safaripark Camilla Ellehammer Haxgart på tlf. 61 13 40 76.

På Elefantsletten, som anlægget kaldes, kan gæsterne opleve dyrene plaske i vand, sandbade, vandbade og vandre omkring på de store vidder. Foto: Knuthenborg Safaripark. Til fri afbenyttelse
På Elefantsletten, som anlægget kaldes, kan gæsterne opleve dyrene plaske i vand, sandbade, vandbade og vandre omkring på de store vidder. Grafik: Sanne Fredin. Til fri afbenyttelse