De nordjyske håndværkere klarer sig dårligst

Men hele bygge- og anlægsbranchen er i bedring

København, 28. september 2015

Der er klar fremgang at spore i den danske bygge- og anlægsbranche. Flere virksomheder har polstret sig, ligesom indtjeningen pr. ansat er steget med næsten 25 pct. Ikke desto mindre halter de nordjyske virksomheder bagefter. Det viser en ny analyse udarbejdet af Dansk Byggeri og Deloitte.

”Lige nu ser vi en positiv udvikling i hele branchen. Flere virksomheder har overskud, og flere har det over en længere periode. Samtidig er færre virksomheder i fare for at gå konkurs. Det er en udvikling båret af forbedret effektivitet og lønsomhed i virksomhederne og et samlet højere aktivitetsniveau,” siger partner i Deloitte Thomas Frommelt.

I gennemsnit tjente branchen 66.000 kr. pr. ansat i 2014. I Nordjylland er tallet 55.000 kr., altså næsten 17 pct. lavere.

”De nordjyske virksomheder har ikke kunnet udnytte væksten på samme måde som virksomhederne i eksempelvis Århus og København, hvor der er markant mere gang i nybyggeriet. Ikke desto mindre har virksomhederne haft et godt år, og vi ser positive takter på tværs af branchen,” siger Thomas Frommelt.

Det er dog ikke alle virksomheder i bygge- og anlægsbranchen, der er lige gode til at tjene penge. De 25 pct. bedste virksomheder i branchen har en indtjening, der er cirka tre gange så høj som gennemsnittet.

Om analysen:

Analysen af den danske bygge- og anlægsbranche udarbejdes årligt af Deloitte og Dansk Byggeri. Analysen omfatter de udførende byggevirksomheder, dvs. tømrere, murere, malere og entreprenører. Den bygger på regnskabstal fra i alt 2.253 virksomheder.

tfrommelt@deloitte.dk

DeloitteHuset Weidekampsgade 6 København

Thomas Frommelt er partner i Deloitte og ekspert i byggebranchen.