De nominerede til Årets Leder 2020 er fundet

Lederne uddeler i år for 19. gang prisen som Årets Leder og kan nu afsløre dette års nominerede, som alle er kendetegnet ved at have leveret ekstraordinære resultater samt taget teten og gået forrest.

Den 19. november kan én af årets fem nominerede se frem til at blive kåret som Årets Leder på Ledelsens Dag, der i år for første gang nogensinde afholdes som en digital – og gratis – konference for alle Danmarks ledere og ledelsesinteresserede.

Ledelse som aldrig før

Den seneste tid har lært os, at det er vigtigt, at se muligheder i udfordringer, tænke nyt og tilpasse os, når verden forandrer sig – ikke mindst når det handler om at gentænke bæredygtighed og bruge nye digitale muligheder. Derfor sætter Ledelsens Dag i år fokus på bæredygtig ledelse og digitalisering.

Dette kendetegner også årets nominerede, som alle er ledere, der har taget os i hånden og gået forrest – både i forhold til at fremme diversiteten på arbejdspladsen, løfte økonomien til nye højder, motivere medarbejdere, skabe nye markeder eller styrke den bæredygtige omstilling.

Blandt de fem nominerede finder vi kvindeforkæmperen Anja Monrad, Dells central- og østeuropadirektør, som i flere år har kæmpet for diversitet på ledelsesgangene og flere kvinder i it-verdenen. Hun har samtidig også været kåret blandt Danmarks 100 mest indflydelsesrige kvinder de seneste tre år. Vi finder også Lars Fruergaard Jørgensen, CEO i Novo Nordisk.

Lars Fruergaard Jørgensen er formand for klimapartnerskabet for life science og biotek og har som topchef i Novo Nordisk indført en række miljø- og klimainitiativer, herunder lanceret en miljøstrategi med cirkulær økonomi i centrum samt sikret, at Novo Nordisk opnår sit mål om at bruge udelukkende vedvarende energi i sin globale produktion i 2020.

De to stærke lederprofiler ledsages af CEO i Stark Denmark, Britta Korre Stenholt, der som topchef i Danmarks største byggemarked har fokus på at gøre det nemmere at bygge efter bæredygtige principper og blandt andet har været med til opføre Danmarks første bæredygtige byggecenter.

Feltet indeholder også Netto-topchefen Michael Løve, der er formand for regeringens klimapartnerskab for handel, og som har gjort det nemmere for danskerne at handle mere klimavenligt, mindsket kædens plastikforbrug og indgået et landsdækkende samarbejde med madspildsappen Too Good To Go for at redde mange hundrede tons mad fra at ende i skraldespanden.

Endeligt finder man Connie Astrup-Larsen, CEO i legepladsproducenten Kompan, som de seneste 12 år har været med til at fordoble omsætningen i virksomheden samtidig med, at hun har været med til at sikre et øget fokus på genbrug og på at bygge i bæredygtige materialer.

Eksperter i ledelse skal udpege vinderen

Årets lederjury, som skal udvælge vinderen blandt de fem nominerede ledertalenter, består i år af syv stærke lederprofiler, henholdsvis fire kvinder og tre mænd, som alle beskæftiger sig med ledelse fra forskellige perspektiver:

• Bjarne Corydon, tidligere finansminister samt adm. direktør og chefredaktør på Dagbladet Børsen
  • Eva Zeuthen, partner i rekrutterings- og rådgivningsfirmaet Zeuthen Storm
  • Jan Molin, associate dean og professor i ledelse ved Copenhagen Business School
  • Merete Eldrup, bestyrelsesformand i bl.a. Nykredit, Rockwool Fonden og Københavns Universitet
  • Pia Søltoft, forfatter, præst og ledelsescoach

• 2003: Direktør Alfred Josefsen, Irma
  • 2002: Nationalbankdirektør Bodil Nyboe Andersen

Brug for klarhed om restriktioner23.10.2020 19:06:18 CESTPressemeddelelse

Lederne bakker op regeringens bestræbelser på at bekæmpe corona-smitten. Men der er brug for større gennemsigtighed og forudsigelighed, hvis de danske virksomheder skal navigere gennem krisen, der formentlig vil vare adskillige måneder endnu. - Alt for mange ledere har siden marts måtte planlægge i blinde og indrette sig efter nye regler og anbefalinger, der er blevet meldt ud med meget kort varsel. På nogle virksomheder har de medført drastiske omvæltninger. Derfor kan det kun gå for langsomt med at få indført et covid-19-varslingssystem, siger cheføkonom hos Ledernes Hovedorganisation, Niklas Praefke. Han efterlyser også klar besked om, hvilke støtteordninger, de ramte virksomheder kan søge. - De gældende restriktioner er alvorlige for dansk erhvervsliv og direkte ødelæggende for virksomheder i visse brancher. Derfor er der brug for, at virksomhederne får hurtig og præcis besked om, hvordan de kan søge kompensation. Det bør meldes ud samtidig med, at nye restriktioner meldes ud, sige

Godt med forbedring af seniorpension10.10.2020 09:14:04 CESTPressemeddelelse

Ledernes Hovedorganisation er tilfreds med, at et flertal i Folketinget i nat har besluttet at forbedre muligheden for at gå på seniorpension for dem, der ikke længere har helbred til at arbejde. Derimod er det uhensigtsmæssigt, at særlige grupper kan gå på tidlig pension uden skelen til deres helbred. Og det er problematisk, at den nye ordning om tidlig pension vil trække næsten 10.000 ud af arbejdsmarkedet.