De næste tre måneder går over 66.000 børn i køkkenet for at hjælpe andre børn, der har det svært

Børn fra hele landet står i oktober, november og december sammen om at gøre en forskel for børn og unge, der har det svært. Fra 1. oktober vil børn fra over 2.600 skoler, institutioner og private familier bage kager og brød til fordel for BørneTelefonen.

Fra oktober til december vil der over hele landet blive pisket og bagt i over 2.600 skoler, institutioner og private familier, når Bag for BørneTelefonen løber af stablen for 17. år i træk.

Alt det, børnene får bagt, vil blive solgt i kageboder, online eller til familie, naboer og venner. Overskuddet går til BørneTelefonen, så endnu flere børn og unge kan få hjælp i svære situationer. Sidste år resulterede børnenes bagværk i over 1 million kroner, som Børns Vilkår bl.a. har brugt på at rekruttere og uddanne flere frivillige rådgivere til at besvare henvendelser på BørneTelefonen.

For Børns Vilkår er Bag for BørneTelefonen dog mere end en indsamling.

”Vi håber, at børn og voksne bruger bagetiden sammen til at tale om det, der optager børn lige nu, og samtidig får en snak om BørneTelefonen, som de samler ind til – hvad den kan bruges til, og hvorfor nogen børn ringer eller skriver? Børn er tit meget ivrige for at kunne hjælpe andre børn, og vi er også af den grund utroligt glade for, at så mange har meldt sig til at bage i år,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.

Erhvervslivet bakker op
Bag for BørneTelefonen er hjulpet godt på vej af flere virksomheder, der gerne vil bakke op om de mange børn, der samler ind til BørneTelefonen.

Reitan Distribution A/S står for at distribuere gratis bagebokse til alle Circle K butikker, som udleverer bageboksene til skoler, institutioner og private familier. Indholdet i bageboksene er doneret af Dansukker, Dr. Oetker, Valsemøllen og Bagetid.dk.

Landets bagerier er også inviteret med i årets bagefest og kan sælge deres egne Bag for BørneTelefonen-kager og donere beløbet fra salget til BørneTelefonen.

BørneTelefonen havde sidste år over 52.000 rådgivninger med børn og unge – om alt fra forelskelse og venskaber, til mobning, ensomhed og selvmordstanker. Corona har også fyldt en del i år, særligt i årets første måneder, hvor der var nedlukning, og ensomhed blev et hyppigt samtaleemne.

Fakta om Bag for BørneTelefonen

- Over 66.000 børn fra over 2.600 institutioner, skoler og private familier i hele landet bager for BørneTelefonen. Pengene, de tjener på at sælge deres bagværk, går til drift og udvikling af BørneTelefonen, så endnu flere børn kan komme igennem til en rådgiver. Man kan bl.a. sælge sit bagværk online, i en kagebod eller til familie, venner og naboer.

- Det er 17. år i træk, børn bager for at hjælpe andre børn. Tidligere er begivenheden blevet afholdt på én dag under navnet Bag for en sag. Sidste år skiftede begivenheden navn til Bag for BørneTelefonen og foregår nu over tre måneder, så de tilmeldte selv kan vælge, hvornår de vil bage.

Bage-ambassadører 2021:

Gorm Wisweh, manden bag Gorms Pizza, kogebogsforfatter, TV-kok og TV-vært på ”Maddysten” på DR1

Emil Obel, vinder af ”Den Store Bagedyst” i 2018 og kagebogsforfatter

Jasmin Gabay, finaledeltager i ”Den store bagedyst” og TV-kok på Go’ morgen Danmark, sanger og børnebogsforfatter

Vi kan være behjælpelige med kontaktoplysninger til deltagere, der er tilmeldt Bag for BørneTelefonen, i hele landet.