Erhvervshus MidtjyllandErhvervshus MidtjyllandErhvervshus Midtjylland

De midtjyske virksomheders grønne ambitioner er helt i top

Hele 40 procent af de bevilligede midler fra det grønne spor i det store Virksomhedsprogram – som i alt omfatter initiativer for 600 millioner kroner fra EU - er foreløbigt havnet hos virksomheder i Midtjylland, der nu sætter turbo på deres grønne projekter.
Erik Krarup, direktør i Erhvervshus Midtjylland

De første ansøgningsrunder i SMV:Grøn, som er en del af det store Virksomhedsprogram, der er søsat af regeringen som et rygstød til små- og mellemstore virksomheder ovenpå COVID-19 krisen, er nu gjort op.

Foreløbig er 18 millioner ud af 45 millioner kroner fra SMV:Grøn havnet hos i alt 110 Midtjyske virksomheder til f.eks. Co2-beregninger, udvikling af cirkulære materialer og strategier for arbejdet med FN’s verdensmål. Det svarer til hele 40 procent af de bevilligede midler på landsplan. Og flere er på vej:

”Vi har arbejdet meget målrettet for, at de midtjyske virksomheder skulle udnytte den helt særlige situation, der er lige nu i forhold til at få hjælp og støtte til sine grønne udviklingsprojekter. Virksomhederne har gunstige vilkår for at kickstarte processer, som de ved, at de enten skal i gang eller videre med. Derfor er jeg også glad for, at så mange midtjyske virksomheder har søgt midler til deres grønne projekter, fordi de er med til at ruste dem bedre til fremtiden”, siger Erik Krarup, direktør i Erhvervshus Midtjylland.

Hjælp til at realisere grønne ambitioner
SMV:Grøn åbner for endnu en ansøgningsrunde den 4. april, hvor virksomheder har mulighed for at søge tilskud til at realisere deres grønne ambitioner - både hvis de er nybegyndere eller hvis virksomheden allerede er i gang med grønne tiltag.

For grøn omstilling er meget mere end vindmøller, solceller og elbiler, og har man som virksomhed brug for sparring i forhold til at investere i ny grøn teknologi, hjælp til omstilling af produktionen eller noget helt andet, så kan man få vejledning hos Erhvervshus Midtjyllands virksomhedskonsulenter, der også giver sparring på selve ansøgningen, hvis man ønsker at søge midler gennem puljen.

Favorit-farven hos Sørensen Læder er grøn
En af de virksomheder, der har fået hjælp og vejledning om grøn omstilling gennem Erhvervshuset er Sørensen Læder, og det har fået virksomheden til at gå videre ad den grønne vej.Bæredygtighed er nemlig blevet mere og mere vigtig for Sørensen Læder, som sælger læder til møbelindustrien og tegnestuer:

”Vi har arbejdet benhårdt for at få certificeringer til vores læder. Bl.a. det første svanemærkede læder i verden, ligesom vi har en kollektion, som har fået indeklimamærket”, siger direktør Louise Vesterskov Sørensen.

Sammen med sin bror Mads Vesterskov Sørensen, som er salgsdirektør, driver hun den virksomhed, deres far startede for 49 år siden, i et marked med benhård global konkurrence:

”Vi ser vejen mod bæredygtighed som en nødvendighed. I dag har virksomheder, som vil overleve, ikke har et valg, om de vil tænkt grønt”, lyder Louise Vesterskov Sørensens vurdering.

Vil fortsat være på forkant
Sørensen Læder har løbende fået vejledning om grøn omstilling fra Erhvervshus Midtjylland:

”Virksomhedskonsulenten er en mester i FN´s verdensmål. Det har været ufattelig hjælpsomt for os, for grøn omstilling er tidskrævende og ind imellem kompliceret, men det er det hele værd”, understreger Louise Vesterskov Sørensen.

Hun mener, at FN´s verdensmål mere og mere bliver et konkurrenceparameter, og derfor bruger virksomheden aktivt verdensmålene i sin strategi.

”I februar 2022 blev vores indsats kronet med DI Østjyllands initiativpris 2021 for arbejdet med verdensmålene”, fortæller direktøren med stolthed.

Sørensen Læder har med hjælp fra Erhvervshus Midtjylland taget næste grønne skridt og sendt en ansøgning til SMV:Grøn for at få målt virksomhedens CO2 aftryk. Ansøgningen er godkendt, og virksomheden er gået i gang.

”Vi vil fortsat gerne være på forkant, så vi kan differentiere os og klare os i konkurrencen. Det kræver virkelig meget, men det er vigtigt at fortsætte vores bæredygtige rejse”, understreger Louise Vesterskov Sørensen.

Fakta
Fra 4. april og frem til 2. maj er der åben for ansøgninger til SMV:Grøn, hvor virksomheder kan søge tilskudsvouchers på hhv. 50.000 kr. og 150.000 kr. til rådgivning og investering.

SMV:Grøn henvender sig både til virksomheder, der er nybegyndere og virksomheder, der allerede arbejder med grøn omstilling.

Midlerne kommer fra Virksomhedsprogrammet - det såkaldte REACT-EU-program - som skal afhjælpe konsekvenserne af COVID-19 og understøtte en grøn og digital genstart. Programmet indeholder fire spor og kan søges af virksomheder over hele landet.

Erik Krarup, direktør i Erhvervshus Midtjylland
Pressefoto - Sørensen Læder