De mange hussalg tvinger udbud i bund

Udbuddet af villaer og rækkehuse har ikke været lavere i de sidste 10 år, end det er nu. Det viser nye udbudstal fra Boligsiden. Det sker, selv om mange vil sælge, og fordi der er mange, der vil købe.

Den seneste måned er udbuddet af villaer og rækkehuse på det danske boligmarked faldet med 2,6 procent. Dermed er udbuddet nu det laveste i de seneste 10 år. Det viser Boligsidens nye udbudstal for primo juli.

Udbuddet er lavt på trods af, at der i juni kom tæt på 6.700 huse til salg, hvilket er på niveau med, hvad der plejer at blive udbudt i årets sjette måned.

”Når der kommer så mange nye huse til salg, og udbuddet fortsat falder, er det, fordi salget går rigtig godt. De seneste to måneder har vist overraskende flotte salgstal, og sælgerne har forstået, at køberne er der, så de sætter nu til salg i stor stil. De kan bare ikke gøre det i samme tempo, som køberne hiver varerne ned fra hylderne,” siger Birgit Daetz, kommunikationsdirektør hos Boligsiden.

Rekordlavt udbud i fire af fem regioner
Det rekordlave udbud af huse på landsplan dækker over regionale boligmarkeder, hvor der også er ved at være lavvande i antallet af boliger til salg. I fire af landets fem regioner har udbuddet ikke været lavere de seneste 10 år. Kun i Nordjylland er der nogle måneder i perioden 2017-2019, hvor udbuddet var lavere.

”Det er en landsdækkende tendens, at udbuddet er lavt. Også i Nordjylland, selv om udbuddet ikke har udviklet sig som i de andre regioner. Tager vi Region Hovedstaden som eksempel, er udbuddet faldet otte procent den seneste måned og over 20 procent det seneste år. Årsagen er en kombination af det høje salg og de udfordringer, der har været med corona, hvor sælgerne i en periode tøvede med at sætte til salg,” siger Birgit Daetz.

Og her adresserer hun netop det, vi kan komme til at se ind i de kommende måneder. En situation hvor tempoet på boligmarkedet bliver skruet lidt ned.

”Vi kan være på vej ind i en ny fase på boligmarkedet. Der er mange virksomheder, der fyrer medarbejdere i forbindelse med, at hjælpepakkerne står til at udløbe. Og vi ved fra tidligere undersøgelser, at det får betydning for boligmarkedet, hvis arbejdsløsheden stiger. Det er derfor en situation, vi kommer til at følge med særlig interesse,” påpeger Birgit Daetz.

Flere store udbudsfald
Det er ikke kun udbuddet af huse, der er lavt. Der er også langt færre sommerhuse og ejerlejligheder at vælge mellem for køberne.

Udbuddet af sommerhuse er faldet hele 34 procent det seneste år, mens der er 16 procent færre ejerlejligheder på markedet nu end i starten af juli sidste år.

”Historisk har der været langt flere sommerhuse end ejerlejligheder på markedet. Nu er udbuddet for de to boligtyper tæt på lige stort. Det skyldes et helt uhørt højt antal af sommerhussalg i det her forår, men det er også vigtigt at understrege, at det faldende udbud på ejerlejligheder også har rod i et salg, der den seneste måneds tid har ligget et stykke over normalen,” siger Birgit Daetz.

Udbud på boligmarkedet i begyndelsen af juli 2020:

Antal til salg

Ændring måned (i %)

Ændring år (i %)

-2,6 %

-13,6 %

-3,0 %

-15,5 %

-4,1 %

-34,4 %

(Kilde: Boligsiden)

Regional udvikling i udbud for villaer og rækkehuse: