De løb Women Deliver i gang

Flere hundrede kvinder og mænd havde mandag eftermiddag valgt at markere starten på den internationale Women Deliver-konference ved at løbe fra Christianshavns Torv til Bella Center på Amager, hvor konferencen finder sted.

Sofia Rais og Jalila Sadik fra den marokkanske organisation Droit et Justice var blandt deltagerne i løbet. Foto: Sisse Stroyer

De løb som en del af KVINFOs og Right to Movements rettighedsløb, der markerer retten til fri bevægelighed for alle, men især for kvinder, som oplever begrænsninger i deres bevægelsesfrihed og udfoldelsesmuligheder mange steder.

Ved at løbe sammen markerer vi, at kvinder bestemmer over deres egen krop. At kvinder har ret til at være synlige i det offentlige rum, på gader og stræder. At kvinders frie bevægelse og sundhed hænger sammen. Og at kvinders frie bevægelse er en forudsætning for kvinders styrke og indflydelse på samfundet”, sagde KVINFOs direktør Nina Groes i sin tale, som sendte løberne afsted.

Blandt løberne var også flere af KVINFOs samarbejdspartnere fra Mellemøsten og Nordafrika, som deltager i Women Deliver-konferencen. Jalila Sadik og Sofia Rais fra den marokkanske organisation Droit & Justice (Rettigheder og Retfærdighed), var blandt løberne. Jalila Sadik, der selv blev gift bort som 16-årig og nu er blevet en kraftig fortaler mod børneægteskaber, tog turen i fuld tilsløring for at insistere på, at selv kvinder fra de mest traditionelle miljøer også har retten til at bevæge sig.

En anden af KVINFOs gæster, Lara Ayoub fra organisationen Sadaqa i Jordan, som arbejder med kvinders adgang til arbejdsmarkedet, mente det var en virkelig god start på konferencen.

Det var fantastisk. Jeg kan rigtig godt lide konceptet med retten til bevægelse. Det at jeg gik til en kvindekonference var forfriskende og fik mig til at føle mig empowered – handlekraftig – og forbundet med sagen. Jeg gjorde noget, som involverede alle sider af mig – krop, hoved, hjerte og sjæl.”

Nogle løb så hurtigt de kunne, andre gik og enkelte tog turen på cykel. Ved Bella Centret blev de modtaget af musik af DJ Rosa Lux, hygge, brød og forfriskninger inden, de checkede ind på konferencen og dens fire dage med oplæg, paneldebatter og begivenheder, der alle har fokus på at finde nye måder at forbedre piger og kvinders rettigheder og sundhed verden over.

Communication & Programme Adviser

Email: niels.bak.henriksen@kvinfo.dk
Direct tel: +45 50 76 33 82

Opvarmning på Christianshavns Torv. Foto: Inger Marie Vennize
Reem Aslan og Lara Ayoub fra den jordanske organisation Sadaqa og Adnan al Sawair fra det jordanske parlament. Foto: Inger Marie Vennize

Women Deliver Run blev arrangeret af KVINFO, som er Danmarks videns- og udviklingscenter for køn, ligestilling og mangfoldighed, og det globale løbe-community Right To Movement som arbejder for at fremme den grundlæggende menneskeret til fri bevægelighed, og som blandt andet startede det succesfulde Palæstina Marathon.