De lave renter sender ildevarslende signaler

De danske renter sætter næsten dagligt nye bundrekorder for tiden.

De danske statsrenter er allesammen forsvundet ned under nul, og det betyder, at den danske stat nu kan få penge for at låne penge. Uanset om det er et lån henover natten eller om lånet løber 20 år. Det er ikke kun den danske stat, der nyder godt af de lave renter. Det kan i den grad også aflæses hos mange boligejere, som ved hver termin nu kan se, at rentebetalingerne er svundet gevaldigt ind. Ved indgangen til året var renten på et fastforrentet 30-årigt boliglån 2 procent, men i skrivende stund er den rente faldet helt ned til 0,5 procent. Samtidig har vi set de første eksempler på boligejere med afdragsfrie F5-lån og en lav gæld, der får penge for at låne penge. Renten er simpelthen så negativ, at gevinsten herved overstiger bidragssatserne.

Ikke kun i Danmark
De lave renter er naturligvis ikke kun et dansk fænomen. Den tyske stat har for nylig lånt penge til en negativ rente over 30 år. En betydelig del af rentefaldet kan forklares med den demografiske udvikling, hvor vi lever længere. Det skaber en stor og strukturel efterspørgsel efter obligationer og det presser renterne ned. Desværre er det dog også sådan, at de lave renter kommer på en delvist trist baggrund. De seneste eskaleringer af handelskrigen, Brexit og en afmatning i den globale økonomi har gjort sit til at presse renterne ned. Samtidig har centralbankernes svar i form af en mere lempelig pengepolitik forstærket rentefaldet. Det er dog i høj grad usikkert om centralbankerne, der efterhånden har meget lidt krudt på lager kan svare kraftigt nok til at holde hånden under økonomien.

Bekymrede investorer
De lave renter sender derfor ildevarslende signaler. I USA har renten på en to-årig statsobligation i perioder været højere end renten på en 10-årig statsobligation. Det kaldes en inverteret rentekurve. Det er et udtryk for, at investorerne ser med stor bekymring på fremtiden og det er et signal man bør lægge mærke til. Det er nemlig sket forud for hver eneste amerikanske recession de sidste halvtreds år. Det er dog ikke nødvendigvis sådan, at en recession rammer amerikansk økonomi inden vi får set os omkring, men den inverterede rentekurve er et signal om at risikoen for en recession indenfor det næste år eller to er steget.

Derfor skal man huske på, at selvom det lige nu er rart med de meget lave renter, så er der altså også en bagside af medaljen. Derudover er det sådan, at hvis vi skulle få et tilbageslag mod økonomien, så kan renterne sagtens falde yderligere. Renterne falder dog næppe nær så meget, som de plejer at gøre, når vi oplever et økonomisk tilbageslag. Det kan blive et problem, for det er ellers netop et mærkbart fald i renterne, der plejer at få økonomien og væksten tilbage på sporet. Derfor kan et eventuelt tilbageslag denne gang blive mere langvarigt.

Man skal dog heller ikke blive alt for bekymret. For det første er det bestemt ikke sikkert, at vi står over for et tilbageslag. Risikoen er bare steget. For det andet har mange danskere udnyttet de lave renter til at skrue op for afdragene og opsparingen. Derfor står rigtig mange danskere og dermed dansk økonomi særdeles godt rustet til eventuelle regnvejrsdage.

Chefanalytiker Søren V. Kristensen
T: +45 74 37 44 71 |M: s.kristensen@sydbank.dk