De kloge skifter dæk nu

Sommerdæk om sommeren stadig den rette formel. Dækimportørerne har 10 gode råd til bilisterne om sommerdæk.
På Dækimportørforeningens hjemmeside kan bilisterne hente 10 gode råd om sommerdæk

En mild vinter med lejlighedsvise store snefald er forbi, og det er på tide at få vinterdækkene af og sommerdækkene på.

"Vi er nu oppe på temperaturer, hvor det er en fordel at køre på sommerdæk," siger Dækimportørforeningens formand Kenneth Saust.

Han peger på, at under varme forhold har vinterdæk længere bremselængde og dårligere svingegenskaber samt højere brændstofforbrug end sommerdæk.

"Kører man alligevel videre på vinterdækkene, er de slidt og måske ubrugelige, når næste vinter melder sig. Så der er mange gode grunde til at få sommerdæk på snart," slår Kenneth Saust fast.

Han betoner også, at sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren stadig er den rette formel.

"Helårsdæk findes også, men de er et kompromis, der fungerer for nogle. De fleste vil have mest glæde af to sæt dæk. Man går jo heller ikke til fest i de samme sko, man lige har brugt til jogging," siger Kenneth Saust.

Der er mange ting, man skal huske på, når dækkene skal skiftes. Derfor har dækimportørerne udarbejdet 10 gode råd, der kan hjælpe bilisterne.

"Man kan med fordel hente de 10 gode råd på vores hjemmeside, inden man ringer til sit værksted og bestiller dækskifte," slutter Dækimportørforeningens formand.

---------

Noter:

Hvor mange kører på vinterdæk om sommeren?

At køre på vinterdæk om sommeren er at slide et godt dæk unødigt, så det er brugt op, når man får brug for dets egenskaber i november. Alligevel kører godt 400.000 personbilejere på vinterdæk sommeren over. Ved seneste sommertælling i juni 2016 kørte 82 procent af bilisterne på sommerdæk, mens 18 procent stadig havde vinterdæk på. Det er uændret fra året før.

Vinterdæk om sommeren – alle ulemper på én gang

Der er tre gode grunde til ikke at køre på vinterdæk om sommeren:

• På våd vej har vinterdæk cirka 15 % længere bremselængde
  • På tør vej har vinterdæk cirka 10 % dårligere vejgreb i kurver.
  • Og på alle veje har vinterdæk cirka 15% højere rullemodstand, hvad der er lig med højere brændstofforbrug.

Kilde: Det tyske bilmagasin Auto Motor und Sport, nr. 6/2016.

Formand Kenneth Saust, tlf. 36 45 00 46, ks@yokohama.dk
Direktør Volker Nitz, tlf. 39 63 97 79, vn@dbdk.dk

Billeder

Download
"Få vinterdækkene af nu, ellers er de er de slidt og måske ubrugelige, når næste vinter melder sig," siger Dækimportørforeningens formand Kenneth Saust
Download
Når man har børn med i bilen, er sikkerhed alt. Derfor kører Erica på tre år og hendes forældre, socialrådgiver Tanja Thirstrup og premierløjtnant Brian Stolberg Olsen fra Solrød, på sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren

Information om Dækimportørforeningen

Dækimportørforeningen
Skagensgade 1
2630 Taastrup

39 63 97 79http://www.daekimportoerforeningen.dk/

Dækimportørforeningen består af de førende fabriksejede importører af dæk til det danske marked. Det er Apollo Vredestein, Bridgestone, Continental, Goodyear Dunlop, Michelin, Pirelli og Yokohama.