NY FORM

De ikoniske jakker fra Nanok relanceres i jubilæumsåret

Hvem husker ikke 70´erne med den grønne Parca Coat og den klassiske Nanok sommerjakke, som blev produceret både som anorak og med lynlås

Nu vender de tilbage i en redesignet udgave. Og bag de nye modeller, står et team af nuværende NY FORM medarbejdere i tæt samarbejde med tidligere ansatte fra den oprindelige Nanok fabrik.

“Nanok mærket er noget helt specielt, og de ikoniske jakker fortjener at være en del af fejringen her i 50-året. Derfor besluttede vi os for, at de tre jakker skulle frem igen. Og selvom designet er 50 år gammelt, så holder de stadig”, fortæller Kurt Enevold Nielsen, der er stifter af NY FORM, og som tilbage i 1993 overtog Nanok-mærket.

Nanok blev stiftet i Frederikshavn i 1972 af Mogens Graae. Han var tidligere fangstmand på Grønland, deltog i forskellige ekspeditioner og producerede ud over de tre klassiske jakker også professionelt arktisk udstyr til Siriuspatruljen og militær i hele Norden.

Mogens Graae har endda fået en gletsjer ved Falklandsøerne opkaldt efter sig. Det skete efter at den kendte ekspeditionsleder Sir Edmund Hillary, havde reddet livet fordi han brugte en af Mogens Graaes specialfremstillede slæder på en ekspedition på Sydpolen. Hillary var så taknemmelig, at han sørgede for at der nu ligger en “Graae gletcher” på øen South Georgia ud for Falklandsøerne.

Mogens Graae døde i 1999. Så det er den tidligere direktør, Linda Andreasen og den tidligere modelsyerske Toni Bosé Nedergaard, der har været med i processen, da de nye modeller skulle redesignes. De kommer i butikkerne fra 1. Juni,  Parca Coaten er dog først på markedet til vintersæsonen.

“Vi har store forventninger til relanceringen. Stilen i de gamle jakker er blevet moderne igen. Og det her er den ægte vare, selvfølgelig med enkelte moderne tilpasninger. Vi har f.eks. fjernet den ægte pels omkring huen, da vi som virksomhed har fravalgt at producere varer med fjer eller pels fortæller Kurt E. Nielsen.

De gamle Nanok jakker findes stadig rundt omkring. De var så slidstærke, at mange bruger dem endnu, og ellers kan man købe dem brugte på loppemarkeder, hvor de går for høje priser på grund af deres ikoniske og originale udtryk.

Kurt Enevold Nielsen, stifter NY FORM - Mob: 20 24 73 84

Information om NY FORM

NY FORM
Petersmindevej 8

NY FORM er en af Danmarks førende sportskæder med Web shop og over 30 NY FORM butikker i henholdsvis Danmark og Tyskland, hvoraf firmaet daglig beskæftiger over 200 ansatte.