FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation

De gode tider i dansk økonomi sender flere i arbejde

Fremgangen i økonomien og den kraftigt stigende beskæftigelse har betydet, at ledigheden faldt endnu en gang i oktober. ”De gode tider med den markante jobskabelse er virkelig godt nyt. Det øger muligheden for, at endnu flere personer på kanten af arbejdsmarkedet kan komme i arbejde”, siger Mette Hørdum Larsen, økonom i FH.

Bruttoledigheden faldt med 6.300 fuldtidspersoner i oktober 2021. Der er aktuelt 87.900 bruttoledige fuldtidspersoner, svarende til 3,1 pct. af arbejdsstyrken. Ledigheden er nu godt 15.000 fuldtidspersoner lavere, end før coronapandemien brød ud, og dermed også på det laveste niveau siden december 2008.

Danmarks Statistik har også offentliggjort nationalregnskab for 3. kvartal 2021. Det viser en BNP-vækst på 0,9 pct. i kvartalet og en stigning i beskæftigelsen på knap 50.000 personer.

- Der er i de seneste to kvartaler skabt tæt på 120.000 flere job i takt med genåbningen af samfundet. Virksomheder råber på arbejdskraft, og det er faktisk rigtigt positivt, siger Mette Hørdum Larsen og uddyber,

- Når der er rift om arbejdskraften på det danske arbejdsmarked giver det større beskæftigelsesmuligheder for personer på kanten af arbejdsmarkedet og de, der har været ledige i længere tid. Det ser vi også afspejlet i langtidsledigheden.

Langtidsledigheden steg med næsten 18.000 fuldtidspersoner fra april 2020 til april i år. Siden maj er der imidlertid igen blevet færre langtidsledige, om end antallet stadig er over niveauet fra før pandemien. Samtidig er arbejdsstyrken steget betydeligt og afspejler, at der kommer flere ind på arbejdsmarkedet.

- Det er nu, at vi skal sikre os, at alle får gavn af opsvinget, og endnu flere får varig tilknytning til arbejdsmarkedet. Det kræver en målrettet indsats. Nogle har behov for opkvalificering og uddannelse. Andre har brug for en særlig socialpolitisk indsats, siger Mette Hørdum Larsen.

Information om FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation

FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation
Islands Brygge 32D

35 24 60 00https://fho.dk

Følg pressemeddelelser fra FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation

Flere pressemeddelelser fra FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation

FH: En glædens dag med godkendt Platformsdirektiv i EU11.3.2024 18:11:38 CET | Pressemeddelelse

Efter hårde forhandlinger gav EU’s beskæftigelsesministrer mandag grønt lys til, at personer, der arbejder for digitale arbejdsplatforme såsom Wolt, Foodora, Uber m.fl., fremover kan få adgang til almindelige arbejdstagerrettigheder som f.eks. feriepenge, pension eller løn under sygdom. I Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) er vi meget tilfredse med, at vi nu står med et direktiv, som kan bane vej for, at platformsarbejdere får adgang til ordentlige arbejdsvilkår, lyder det fra Flemming H. Grønsund, næstformand i FH.