Deloitte

De danske skoproducenter har svært ved at finde fodfæste

Del

Faldende indtjening præger branchen

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S

København, 15. august 2016

Årene, der fulgte finanskrisen, var hårde ved de danske skoproducenter, der løbende måtte tilpasse deres virksomheder til et faldende salg. I 2014 så det endelig lyst ud, men nu viser nye regnskabstal, at pilen igen peger nedad. Dermed er den endnu en gang op ad bakke for en branche, der i forvejen har det svært. Det viser Deloittes modeanalyse 2016.

- Generelt er den danske skobranche blevet mindre velpolstret siden forrige år. I dag er hele 24 pct. af skoproducenterne i fare for at gå konkurs, da de har en lav soliditet og et lavt afkast af den investerede kapital, siger partner i Deloitte, Morten Steinmetz.

Selv om skoproducenterne stadig er de bedste i modebranchen til at tjene penge, har også indtjeningen pr. ansat fået et dyk.

- I 2015 kunne skoproducenterne sætte 250.000 kr. i banken pr. ansat, hvilket er 50.000 kr. lavere end forrige år. Det er stadig en pæn fortjeneste i forhold til mange andre modevirksomheder, men det er naturligvis bekymrende, at pilen peger den forkerte vej, siger Morten Steinmetz.

På trods af de skuffende tal er der dog også positive takter at spore i branchen, for mange skoproducenter kæmper hårdt for at udvikle deres forretning.

- Historisk set har mange af de danske skoproducenter hængt fast på hjemmemarkedet, men i den seneste tid er de blevet bedre til at eksportere og komme ud på vækstmarkederne. Samtidig klarer nye, spændende brands til især børn og kvinder sig rigtig godt, så der er absolut lys forude, siger Morten Steinmetz.

Viljen til at lykkes betyder også, at mange af producenterne stadig formår at skabe overskud på trods af sværere markedsvilkår.

- I de seneste regnskaber har 76 pct. af skoproducenterne overskud, hvilket er et flot resultat. Det viser, at mange virksomheder har været gode til at tilpasse omkostningerne, hvilket jo er en forudsætning for at kunne investere i ny vækst, siger Morten Steinmetz.

Om Modeanalysen 2016:

Deloittes Modeanalyse 2016 giver et grundigt indblik i den danske modebranche, herunder producenter, engrosvirksomheder, detailhandel, skotøjsvirksomheder samt smykke- og urproducenter.

Nøgleord

Kontakter

Morten Steinmetz
Tlf. +45 23 61 98 04
msteinmetz@deloitte.dk

Billeder

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
Download
Morten Steinmetz
Morten Steinmetz
Download

Vedhæftede filer

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Morten Steinmetz er partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen.

Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum