Davrepigerne er tilbage på hylderne: Coop lancerer ny morgenmadsserie

De har ikke været at finde på butikshylderne i en årrække – Davrepigerne. Nu er de tilbage på syv nye morgenmadsprodukter bestående af havregryn, mysli og granola. Den nye Davre-serie er udviklet i samarbejde med De 5 Gaarde i anledning af Coops 150 års jubilæum.

De syv produkter i den nye Davre-serie

Davre havregryn kom første gang på hylderne i dagligvarebutikkerne i 1934. Fra den dag og frem til 2002 var de en fast del af sortimentet med slogans som ”Avra for Lavra – nu skal vi ha’ Davre” og ”Davre for de magre”. Nu er de tilbage med Sikker Hansens kendte tegning på pakkerne, et bredere sortiment og ekstra kvalitet.

Kategorigruppechef i Coop, Peer Wejse, er manden bag den nye Davre-serie. Ændrede morgenmadsvaner er en af grundene til, at Davre gryn ikke længere udelukkende er gryn men nu også mysli og granola:

”Havregryn med mælk er stadig populært og faktisk spiser én ud af fem danskere havregryn til morgenmad på en helt almindelig dag. Men syrnede mælkeprodukter som skyr er også vokset voldsomt i popularitet de senere år, og derfor var det helt oplagt for os at udvide Davre-serien med de ovnristede mysli og granola med bl.a. hindbær, mandler, kerner, chokolade og frø, så Davre passer til den moderne morgenmad,” forklarer Peer Wejse.

Ifølge Claus Hviid fra De 5 Gaarde svarer de nye Davreprodukter også på forbrugernes stigende ønske om at vide, hvor maden kommer fra:

”Mange efterspørger sporbarhed - vi vil vide, hvor den mad, vi spiser, er dyrket. Med de nye produkter søger vi tilbage til danske landbrugstraditioner, hvor man vidste, hvor havren til grynene kom fra,” siger Claus Hviid. Havren til den grov- og finvalsede Davre havregryn kommer fra De 5 Gaardes egne marker omkring Frijsenborg og Schackenborg.

Produkterne er på hylderne i Kvickly, SuperBrugsen, fakta og Dagli’Brugsen nu.

Fakta om de danske morgenmadsvaner:

• På en helt almindelig dag spiser 93% af danskerne morgenmad.
  • På en vilkårlig dag spiser én ud af fem danskere havregryn – særligt i København og Østjylland og mest i børnefamilier.
  • Vi ved godt, havregryn er sundt: Hvert år i januar stiger salget af havregryn med 30% i forhold til de øvrige måneder.
  • På en gennemsnitlig dag spiser 12% – altså mere end hver tiende – mysli. Kvinder mere end mænd og mest på hverdage.
  • På en helt almindelig dag spiser 6% af alle danskere skyr – kvinder næsten dobbelt så meget som mænd. Én ud af ni hælder yoghurt i morgenmadsskålen (Kilde: Coops Mad-O-meter og salgstal fra Coops butikker)

Fakta om Davre-serien

• Davre gryn kom første gang på hylderne i 1934. Aage Sikker Hansens Davrepiger kom på pakkerne i 1945.
  • Den nye Davre-serie består af syv morgenmadsprodukter: Grov- og finvalsede havregryn, 2 myslier og 3 granolaer.

Peer Wejse, kategorigruppechef i Coop:
tlf. 5159 4186

Claus Hviid, De 5 Gaarde:
tlf. 4282 0997

De syv produkter i den nye Davre-serie
Davre Mysli med frø og kerner
Davre Mysli med æbler, hindbær og hasselnødder
Davre Granola med chokolade, hindbær og hasselnødder
Davre Granola med æbler og mandler
Davre Granola med vanilje, jordbær og rabarber
Davre grovvalsede havregryn
Davre finvalsede havregryn