Datalogi-pris til studerende fra DTU Compute

Aleksander Christiansen fra DTU Compute er årets modtager af Datalogi Speciale prisen for sit arbejde med dynamiske grafalgoritmer. Foto: Mikal Schlosser

Prisoverrækkelsen blev markeret på konferencen Digital Tech Summit i Bella Center, hvor tre af årets mest spændende datalogiske specialer blev præsenteret af deres forfattere.

DI Digital og IDA-IT har sammen med de datalogiske institutter i Danmark udvalgt de tre nominerede Master specialer. Vinderprisen på 25.000 kroner blev overrakt af branchedirektør for DI Digital, Rikke Hougaard Zeberg.

Komiteens medlemmer er enige om, at det er tre fortræffelige og mangfoldige specialer, der er udtaget til bedømmelse, og at de alle har været seriøse kandidater til prisen. De tre specialer er omfangsrige og nytænkende i den måde, hvorpå de arbejder med datalogiske problemstillinger.

Arbejdet i de tre specialer bygger på væsentlig forskning, samtidig med at de er funderet på forskningsrelevante metoder indenfor de specifikke datalogiske områder. Alle tre specialer bidrager med ny viden indenfor deres respektive datalogiske områder.

Prisen for årets bedste datalogiske speciale tilfalder Aleksander B. Christiansen og hans arbejde indenfor feltet dynamiske grafalgoritmer i specialet ”Dynamic algorithms for implicit vertexcolouring of graphs with bounded arboricity”. I bedømmelsen er der lagt vægt på specialets forskningsmæssige relevans, nytænkning, videnskabelige metode og akademiske bidrag.

Aleksander B. Christiansens arbejde undersøger algoritmer, som – givet en løsning til et grafproblem – kan opdatere denne løsning hurtigere end den tid, det ville tage at løse problemet forfra på en ny graf, som kun er ændret en lille smule fra den oprindelige. Specialet bidrager med nye algoritmiske og kompleksitetsteoretiske resultater om dynamiske, tynde grafer og indeholder nye og markant hurtigere algoritmer. Specialet har desuden resulteret i to faglige artikler, publiceret ved forskningskonferencerne ICALP 2022 og MFCS 2022.

IT Speciale prisen blev første gang uddelt i 1991, hvor den blev doneret af Dansk IT og uddelt af Dansk Selskab for Datalogi. Historikken om formålet og uddelingen af prisen er udførligt beskrevet på hjemmesiden datalogi.dk. Her kan man blandt andet se den lange række af datalogiske prismodtagere, og en gennemgang af emnerne viser en meget opmuntrende og visionær kreativitet.

Dansk Selskab for Datalogi lukkede imidlertid i 2021, hvorfor IDA-IT og Dansk Industri fandt sammen for at videreføre prisen og sætte fokus på den meget værdifulde viden, der ligger i de datalogiske specialer, og som giver et ekstra afsæt til en mulig nyttiggørelse af denne viden.

Niels Adler-Nissen, bestyrelsesmedlem i IDA IT, telefon 22 71 28 54 eller Niels.Adler.Nissen@gmail.com

Billeder